Senaste nytt

Har jag gjort bort mig?

Taggen

Medlem
Hej!

Detta är mitt första inlägg här så be nice! Jag skaffade ett Miles & More Prime world mastercard i samband med att vi flög med Lufthansa. Blev sugen på att samla miles så skaffade även ett Amex platinum nu under kampanjen med 1 milj MR-poäng. Dock trodde jag att kortet även hade 2-4-1 men har fattat nu att det bara är SAS Amex-korten som har detta.

Så mina frågor till er hjälpsamma och snälla människor är:

- Är det dumt att ha Miles & More istället för SAS mastercard?
- Borde jag skaffa ett SAS Amex-kort också? Känns som att det blir mycket kort. Eller säga upp Platinum och flytta över poängen när dessa kommer?
- Familj med 2 vuxna och 2 barn.
- Reser ca 1 långresa och en europaresa per år

Spend runt 30-40k per månad.
Kör på Platinum. Om du skaffar AMEX SAS Elite så blir det bara 100 000 EB-poäng per år med den spenden och det räcker inte långt för fyra personer. Du får visserligen två vouchers. Kan du iofs. skaffa extrakort för att få upp spenden samt om du reser i tjänsten med SAS mycket så kanske det är värt det men om ni gör två resor per år så satsa på Platinum som ger lite extra hemma också. Strunta i de andra korten då du reser för lite och börjar du splitta spenden blir det ännu sämre.
 
Fördelen med Miles & More-kortet är att man kan betala räkningar mot ett påslag på 1%, till skillnad från Bilihop etc. Vi har rätt mycket vanliga räkningar. Känner mig fortfarande kluven.
 

henrik l

Medlem
Sitter själv med Amex plat och Miles & More, men har British Airways som huvudkort för flyg, så ett SAS-kopplat kort är inte aktuellt. Men jag håller med övriga här, satsa på Amex och ett SAS-kopplat kort. Frågan är dock hur många poäng du sitter med på ditt M&M-kort? Är det ett par tusen poäng får du väl bita i det sura äpplet och säga upp det. Du kan alltid donera dina miles, eller se om du hittar något i World Shop. Om bara har ett par tusen miles upp till en Europa-resa, kan du ju samla ihop dom poängen och sedan säga upp kortet.
 

palmen

Moderator
Ok men får man värvningspoäng även om man är amex-kund med ett annat kort?
Nej, den delen har täpps till. Man får inte ha ett amex för att få nykunds erbjudande. Men har man någons extrakort räknas man inte som kund och kan därmed få signup.

Fördelen med Miles & More-kortet är att man kan betala räkningar mot ett påslag på 1%, till skillnad från Bilihop etc. Vi har rätt mycket vanliga räkningar. Känner mig fortfarande kluven.
Det ger dock inga poäng att betala räkningar med miles & more kortet så det är en väldigt dålig deal.
 
Sitter själv med Amex plat och Miles & More, men har British Airways som huvudkort för flyg, så ett SAS-kopplat kort är inte aktuellt. Men jag håller med övriga här, satsa på Amex och ett SAS-kopplat kort. Frågan är dock hur många poäng du sitter med på ditt M&M-kort? Är det ett par tusen poäng får du väl bita i det sura äpplet och säga upp det. Du kan alltid donera dina miles, eller se om du hittar något i World Shop. Om bara har ett par tusen miles upp till en Europa-resa, kan du ju samla ihop dom poängen och sedan säga upp kortet.
Ja det låter som ett rimligt tillvägagångssätt
 
Toppen