Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

ante_77

Medlem
Fick precis samma mail för en avbokning 3+ månader sedan. Vet inte om jag skall skratta eller gråta. Nu erbjuds alltså 350kr extra per person med det smaskiga erbjudandet att jag får min voucher i princip direkt. Men just det... Den är giltig endast hos SAS och endast i 12 mån. Förvisso finns det ju en risk att Fiat-pengar blir värdelösa inom 12 mån också, men där kan jag ju själv ta ett ansvar....om jag bara får min refund från sas först. Såhär; om SAS insåg att det kommer bli lite kinkigt med likviditet för några månader sedan, varför inte erbjuda detta direkt (voucher med bonus), fast kanske med en smula mer saltad bonus. Jag hade nog nappat direkt då. Men nu känns det som ett desperat, och lite för sent, grepp i mina ögon. Puha - så fick jag sagt det också.

Edit: Som en ytterligare twist är detta en av fyra återstående refunds jag väntar på (har gjort Amex reklamation på resten, vilket för övrigt var sjukt smidigt). Men det är inte den äldsta av de fyra återstående jag fick mail om med detta fina erbjudande, utan den refund med högst belopp. Säkert en slump (?) men bidrar ju inte till min obegränsade förtjusning.

Då det är 12 månaders giltighetstid, så är det väl bättre att du inte fick den i början av Coronan och således bränt 3 av det 12 månaderna

intuition

Medlem
Jag har precis avbokat en fullpris biljett business. Dröjer det också lång tid eller är väntetiderna mer relaterat till inställda flyg, Corona etc?

Jag skulle säga att väntetiden är drygt tre till fyra månader. Sorgligt nog.
Inte sorgligt utan snarare skamligt.
Bl.a. för att SAS själva fortfarande lovar 7 dagars tid på dessa biljetter, för att det tidigare varit en automatisk process och för att man fortsätter att sälja en tjänst (återbetalningsbar) som man sedan med flit inte uppfyller.

Jag tycker nog detta är värre än oförmågan att betala tillbaka för inställda flyg. Att en viss procent av flexibla biljetter kommer att avbokas av kunden är inte oväntat, exceptionellt eller oplanerbart.

HenrikC

Ny medlem
Inte sorgligt utan snarare skamligt.
Bl.a. för att SAS själva fortfarande lovar 7 dagars tid på dessa biljetter, för att det tidigare varit en automatisk process och för att man fortsätter att sälja en tjänst (återbetalningsbar) som man sedan med flit inte uppfyller.

Jag tycker nog detta är värre än oförmågan att betala tillbaka för inställda flyg. Att en viss procent av flexibla biljetter kommer att avbokas av kunden är inte oväntat, exceptionellt eller oplanerbart.

Kan bara hålla med, fick själv samma erbjudande på plus pro full flex där utresa ställdes in av SK mindre än 48 timmar innan (nu var det ju inte direkt förvånande men faktum kvarstår att andra flighter med SK samma destination gick, så kommer försöka driva ett eu261-ärende i den biten). Operationella orsaker är inte force majeure och en flight i april kunde ställts in långt tidigare än 2 dagar före.

Men kommer nog acceptera vouchern i dagsläget och om det skulle hända något på sikt och det blir värdelöst så får man väl ta en vända via Amex istället.

SK989

Medlem
Efter att ha väntat på återbetalning i en och en halv månad och fått noll besked från SAS tröttnade jag och vände mig till Kronofogden med ett betalningsföreläggande mot SAS. Det är inte jättemycket pengar men om jag vore skyldiga SAS pengar har jag svårt att tro att de nöjt sig med ett besked från min sida i stil med "Jag vet att jag är mer än en månad sen med betalningen men jag lovar - jag betalar när jag hinner med. Vilket kanske är nästa månad.".

Nu visar det sig att SAS inte svarar Kronofogden heller... Det innebär att efter 14 dagar så meddelar Kronofogden automatiskt ett utslag som fastslår att SAS är skyldiga mig yrkat belopp varefter fogden gör en utmätning av SAS tillgångar. Sorgligt.

Tänkte meddela en uppdatering i detta, kanske någon som är intresserad. Att ägna tid (och lite pengar, avgiften för ett ärende hos Kronofogden är 300 kr) är ingen större idé kan jag meddela. I slutet av maj skickade Kronofogden betalningsföreläggandet till SAS. Då de inte bestred kravet inom 14 dagar så borde Kronofogden alltså meddelat ett utslag men så har inte skett. Varför? Jo, jag ringde Kronofogden idag för att uppdatera mig i ärendet. Det visar sig att Kronofogden helt enkelt skickat ett vanligt brev till SAS. Det finns alltså inget bevis för att SAS faktiskt mottagit betalningsföreläggandet från Kronofogden och då meddelar de inget utslag. När jag frågde fogden om det kanske är läge att skicka ett rekommenderat brev istället, blev svaret "Nja, vi skickar först en påminnelse med vanlig post". Men Kronofogden har alltså inte ens skickat en påminnelse. Så trots att det gått mer än två månader sedan Kronofogden skickade ut betalningsföreläggandet (som SAS inte besvarat eller bekräftat att de tagit emot) med vanlig post har fogden inte gjort något mer...

Det går förmodligen snabbare att helt enkelt vänta in SAS egna handläggningstid för återbetalning.

Tomas E

Medlem
Tänkte meddela en uppdatering i detta, kanske någon som är intresserad. Att ägna tid (och lite pengar, avgiften för ett ärende hos Kronofogden är 300 kr) är ingen större idé kan jag meddela. I slutet av maj skickade Kronofogden betalningsföreläggandet till SAS. Då de inte bestred kravet inom 14 dagar så borde Kronofogden alltså meddelat ett utslag men så har inte skett. Varför? Jo, jag ringde Kronofogden idag för att uppdatera mig i ärendet. Det visar sig att Kronofogden helt enkelt skickat ett vanligt brev till SAS. Det finns alltså inget bevis för att SAS faktiskt mottagit betalningsföreläggandet från Kronofogden och då meddelar de inget utslag. När jag frågde fogden om det kanske är läge att skicka ett rekommenderat brev istället, blev svaret "Nja, vi skickar först en påminnelse med vanlig post". Men Kronofogden har alltså inte ens skickat en påminnelse. Så trots att det gått mer än två månader sedan Kronofogden skickade ut betalningsföreläggandet (som SAS inte besvarat eller bekräftat att de tagit emot) med vanlig post har fogden inte gjort något mer...

Det går förmodligen snabbare att helt enkelt vänta in SAS egna handläggningstid för återbetalning.
Kanske läge att höra av sig till någon av kvällstidningarna med din historia och se om det finns intresse för den? Jag tycker att kombinationen av "SAS struntar i lagen" och "Kronofogden skyddar SAS" skulle kunna vara ett upplägg som passar in där. Om du har tid och ork att vara ännu mer besvärlig alltså...

• Gilla
Reactions: fcx

SK989

Medlem
Kanske läge att höra av sig till någon av kvällstidningarna med din historia och se om det finns intresse för den? Jag tycker att kombinationen av "SAS struntar i lagen" och "Kronofogden skyddar SAS" skulle kunna vara ett upplägg som passar in där. Om du har tid och ork att vara ännu mer besvärlig alltså...
Nja, att "gråta ut i Aftonbladet" är inte riktigt min grej :)

Tomas E

Medlem
Nja, att "gråta ut i Aftonbladet" är inte riktigt min grej :)
Du ska ha all heder av den inställningen, men det var vad jag kom på att man kan ta till när de "formaljuridiska" vägarna inte fungerar (tillräckligt snabbt).
Jag noterade att när en äldre dam skrev en debattartikel i DN 3 juli, och bl.a. påpekade "Jag kan nu inte resa iväg och träffa min son och mina barnbarn denna sommar, för jag har inte pengar till att betala en ny resa med – dessa har SAS tagit hand om" kom det ett svar i DN från SAS 7 juli, d.v.s. nästan med vändande post, där det bl.a. stod "Vi har nu haft en ny kontakt med kunden och har kunnat rätta till misstaget och sett till att hon fått sin biljett återbetald." Så det funkar uppenbarligen att gå via pressen och SAS klarar av att hantera vissa fall snabbt om de vill.

Toppen