Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Någon fler än mig som fortfarande väntar på återbetalning från början/mitten av mars?
Avbokad plusbiljett den 11 mars.
Ringt kundtjänst tre gånger och lika många gånger har dom mejlat refund avdelningen, men händer ingenting.

Någon fler än mig som fortfarande väntar på återbetalning från början/mitten av mars?
Ringt kundtjänst tre gånger och lika många gånger har dom mejlat refund avdelningen, men händer ingenting.

Ja. En vanlig tor till Finland avbokad mitten av mars och en poängresa med star alliance avbokad början av april... Inga pengar på någon av dem ännu, dock poängen tillbaks på en gång.

Har inte fått tillbaka något från 4 avbokade resor.
Den med längst väntetid är avbokad 1 mars!

Jag fick ett mejl om återbetalning i veckan fast har inte sett pengarna på mitt kort ännu.
Tidigare sa jag att jag fått en återbetalning men det var något annat. Bara skatter på bonusresor så inga stora pengar

Jag sysslar inte direkt med välgörenhet heller.
Men om jag har ett antal kr inneståendes hos SAS och jag vet att jag kommer att flyga upp dessa kr, så ser jag ingen direkt orsak att få pengarna tillbaka, mer än om jag skulle ta det som en principsak.
Det är liksom ingen vinst eller förlust för min del att få det i vouchers. Dock en förlust för SAS om jag ska ha pengarna tillbaka.

Men då vi ofta har inställningen att andras motgång är mer värd än egen framgång, så förstår jag att man vill ha pengarna tillbaka även om man kommer att kasta in dom i samma ficka om någon dag, vecka eller månad.
Anta att jag ligger ute med flyg för 15 kakor. Anta vidare att jag har en månadsinkomst på 50 000 SEK. Då lånar jag ut drygt 3.4% av min disponibla årsinkomst.

Kan jag då, enligt samma premisser, låna 1.6 miljarder SEK av SAS, räntefritt, på obestämd tid – med hänvisning till att dom "halkat ur kön" när dom frågar var pengarna är?

Tror verkligen inte att detta har med någon "inställning att andras motgång är mer värd" att göra. Snarare envars privatekonomi, och sunt förnuft.

Anta att jag ligger ute med flyg för 15 kakor. Anta vidare att jag har en månadsinkomst på 50 000 SEK. Då lånar jag ut drygt 3.4% av min disponibla årsinkomst.

Kan jag då, enligt samma premisser, låna 1.6 miljarder SEK av SAS, räntefritt, på obestämd tid – med hänvisning till att dom "halkat ur kön" när dom frågar var pengarna är?

Tror verkligen inte att detta har med någon "inställning att andras motgång är mer värd" att göra. Snarare envars privatekonomi, och sunt förnuft.
Jodå, så kan man ju också känna det. Känslor är viktiga.
Ponera att du inte hade fått inställt flyg.
Hade du då klarat dig bättre rent ekonomiskt?
Nja, snarare sämre.

Självklart är det surt att ligga ute med pengarna och i vissa fall så är det mycket pengar och i andra fall är det inte så mycket pengar. Det finns folk som gråter över 599kr som Norwegian eller SAS inte har betalat ut.

Det värsta som hade kunnat hända är om man för sina 15000kr, som man egentligen inte har råd att ha på någon annans konto, faktiskt hade fått sig en resa och därmed blåst av 35000kr till.
Då saknas det ju 50k från kontot, vilket börjar närma sig 14% av den disponibla inkomsten.

Jodå, så kan man ju också känna det. Känslor är viktiga.
Ponera att du inte hade fått inställt flyg.
Hade du då klarat dig bättre rent ekonomiskt?
Nja, snarare sämre.

Självklart är det surt att ligga ute med pengarna och i vissa fall så är det mycket pengar och i andra fall är det inte så mycket pengar. Det finns folk som gråter över 599kr som Norwegian eller SAS inte har betalat ut.

Det värsta som hade kunnat hända är om man för sina 15000kr, som man egentligen inte har råd att ha på någon annans konto, faktiskt hade fått sig en resa och därmed blåst av 35000kr till.
Då saknas det ju 50k från kontot, vilket börjar närma sig 14% av den disponibla inkomsten.
Ingenstans nämnde jag känslor, men absolut, låt gå. Det har heller inte att göra med vad någon har råd med eller inte. Se förbi det.

För dessa 50k hade den hypotetiska personen faktiskt fått något. Det är väl det det hela ändå handlar om. Återigen – tvivlar på att SAS hade låtit varken dig eller mig eller någon annan låna 1.6 miljarder på obestämd tid utan kostnad. Oavsett vad dom må ha i övrig kassa.

Toppen