Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Fick precis mail från SAS enligt nedan att de vill erbjuda voucher igen för den avbokningen jag gjorde för typ 3 månader sedan som jag fortfarande inte fått tbx pengar på.

Firstly, we would like to apologize for the wait of your pending refund. We understand that this is a cause for frustration. The corona outbreak has resulted in thousands of flight cancellations. This means that a lot of people have applied for refunds - including you. With the great amount of cases that we're currently processing, it's going to take time.

As an alternative, we would like to offer you the opportunity to get a voucher for your trip with booking reference XXX.

If you accept this offer, the voucher will cover the entire XXX SEK of your booking. As an extra compensation, we will be issuing you an additional voucher worth 350.00 SEK per person listed in your booking.

The voucher is a voluntary alternative to getting the monetary refund. It's usually issued within two days and can be used for booking any trip on our website. You can even use the voucher as part-payment for booking multiple trips within its 12-months validity. Please note that the voucher is non-refundable.

Fick samma "Kanon Erbjudande" idag en av fyra avbokningar. Man kan bara skratta åt det hela.
 
Men sluta gnälla. Kronofogden? Flashback nästa!

Vänta på återbetalning eller kör en chargeback.
Chargeback kan man inte göra om man betalat med ett vanligt bankkort. Och jag har väntat i månader - på mina pengar. Vad säger SAS? "Vänta ett par månader till...". Om jag vore skyldig SAS pengar tror jag knappast de skulle vänta snällt när förfallodagen passerats med flera månader.
 
Last edited:
Låter fint. Själv sysslar jag inte med välgörenhet. Jag betalar däremot gärna premiumpris för flexibilitet. Under förutsättning att det fungerar vill säga.
Jag sysslar inte direkt med välgörenhet heller.
Men om jag har ett antal kr inneståendes hos SAS och jag vet att jag kommer att flyga upp dessa kr, så ser jag ingen direkt orsak att få pengarna tillbaka, mer än om jag skulle ta det som en principsak.
Det är liksom ingen vinst eller förlust för min del att få det i vouchers. Dock en förlust för SAS om jag ska ha pengarna tillbaka.

Men då vi ofta har inställningen att andras motgång är mer värd än egen framgång, så förstår jag att man vill ha pengarna tillbaka även om man kommer att kasta in dom i samma ficka om någon dag, vecka eller månad.
 
Jag avbokade ytterligare en bonusresa i måndag, fick avbokningsbekräftelse direkt
men ingen "refund notice" , i stället fick jag i dag detta meddelande i dag fredag.
Hej
Vi arbetar med att behandla och genomföra din återbetalning så fort som möjligt. Tyvärr kommer det att ta lite tid.

Så de har tydligen stängt av automatisk återbetalning igen




Börjar fundera på om det har att göra med vilket kort eller bank/kortutgivare man har betalat med?

Njä, Mastercard resp. Amex på mina senaste avbokningar.
 
Last edited:
Jag avbokade ytterligare en bonusresa i måndag, fick avbokningsbekräftelse direkt
men ingen "refund notice" , i stället fick jag i dag detta meddelande i dag fredag.
Hej
Vi arbetar med att behandla och genomföra din återbetalning så fort som möjligt. Tyvärr kommer det att ta lite tid.

Så de har tydligen stängt av automatisk återbetalning igen
Jag avbokade en bonusresa i tisdags och fick både avbokningsbekräftelse och refund notice inom 30min (och pengarna tillbaka idag).

Så verkar vara fortsatt slumpmässig hantering. Skönt att man i alla fall kan lita på att SAS inte har något struktur eller logik i hur saker hanteras :)
 
Toppen