J
Jonas C
Guest
Avbokade en bonusresa i måndags och fick ett mail med avbokningsbekräftelse, ingen refund notice ännu.
Avbokade en poängresa 10/7 och inga pengar än.Jonas C skrev:Någon som har avbokat via internet på sistone, och har ni lyckats få tillbaka pengarna efter 2-3 bankdagar?Klicka för att utvidga...
JockeR skrev:Någon fler än mig som fortfarande väntar på återbetalning från början/mitten av mars?Avbokad plusbiljett den 11 mars.Ringt kundtjänst tre gånger och lika många gånger har dom mejlat refund avdelningen, men händer ingenting.Klicka för att utvidga...
JockeR skrev:Någon fler än mig som fortfarande väntar på återbetalning från början/mitten av mars?Avbokad plusbiljett den 11 mars.Ringt kundtjänst tre gånger och lika många gånger har dom mejlat refund avdelningen, men händer ingenting.Klicka för att utvidga...
Anta att jag ligger ute med flyg för 15 kakor. Anta vidare att jag har en månadsinkomst på 50 000 SEK. Då lånar jag ut drygt 3.4% av min disponibla årsinkomst.ante_77 skrev:Jag sysslar inte direkt med välgörenhet heller.Men om jag har ett antal kr inneståendes hos SAS och jag vet att jag kommer att flyga upp dessa kr, så ser jag ingen direkt orsak att få pengarna tillbaka, mer än om jag skulle ta det som en principsak.Det är liksom ingen vinst eller förlust för min del att få det i vouchers. Dock en förlust för SAS om jag ska ha pengarna tillbaka.Men då vi ofta har inställningen att andras motgång är mer värd än egen framgång, så förstår jag att man vill ha pengarna tillbaka även om man kommer att kasta in dom i samma ficka om någon dag, vecka eller månad.Klicka för att utvidga...
Jodå, så kan man ju också känna det. Känslor är viktiga.Shoreline skrev:Anta att jag ligger ute med flyg för 15 kakor. Anta vidare att jag har en månadsinkomst på 50 000 SEK. Då lånar jag ut drygt 3.4% av min disponibla årsinkomst.Kan jag då, enligt samma premisser, låna 1.6 miljarder SEK av SAS, räntefritt, på obestämd tid – med hänvisning till att dom "halkat ur kön" när dom frågar var pengarna är?Tror verkligen inte att detta har med någon "inställning att andras motgång är mer värd" att göra. Snarare envars privatekonomi, och sunt förnuft.Klicka för att utvidga...
Ingenstans nämnde jag känslor, men absolut, låt gå. Det har heller inte att göra med vad någon har råd med eller inte. Se förbi det.ante_77 skrev:Jodå, så kan man ju också känna det. Känslor är viktiga.Ponera att du inte hade fått inställt flyg.Hade du då klarat dig bättre rent ekonomiskt?Nja, snarare sämre.Självklart är det surt att ligga ute med pengarna och i vissa fall så är det mycket pengar och i andra fall är det inte så mycket pengar. Det finns folk som gråter över 599kr som Norwegian eller SAS inte har betalat ut.Det värsta som hade kunnat hända är om man för sina 15000kr, som man egentligen inte har råd att ha på någon annans konto, faktiskt hade fått sig en resa och därmed blåst av 35000kr till.Då saknas det ju 50k från kontot, vilket börjar närma sig 14% av den disponibla inkomsten.Klicka för att utvidga...
Så det har inte att göra med vad man har råd med?Shoreline skrev:Ingenstans nämnde jag känslor, men absolut, låt gå. Det har heller inte att göra med vad någon har råd med eller inte. Se förbi det.För dessa 50k hade den hypotetiska personen faktiskt fått något. Det är väl det det hela ändå handlar om. Återigen – tvivlar på att SAS hade låtit varken dig eller mig eller någon annan låna 1.6 miljarder på obestämd tid utan kostnad. Oavsett vad dom må ha i övrig kassa.Klicka för att utvidga...
Betalar jag för något så brukar jag förvänta mig att få detta något, ja. Ett inställt flyg är också ett flyg? Användare i tråden rapporterar om att dom köpt en fullt återbetalbar produkt, som inte återbetalas – det är väl knappast en principsak?ante_77 skrev:Så det har inte att göra med vad man har råd med?Så det är en principsak?Helst ska man väl alltså inte betala en biljett innan man faktiskt flugit? Tänk om man bokar en biljett 1år i förväg. I ett helt år har man alltså legat ute med stålar utan att få något för dessa.Nej, flyga mot faktura med efterskottsbetalning är nästa stora grej.Klicka för att utvidga...
Jag har inte drabbats av några inställda flyg för egen del, men försök att se det så här (något jag sett flera exempel på i sommar):ante_77 skrev:Ponera att du inte hade fått inställt flyg.Hade du då klarat dig bättre rent ekonomiskt?Nja, snarare sämre.Klicka för att utvidga...
Agö skrev:Låter fint. Själv sysslar jag inte med välgörenhet. Jag betalar däremot gärna premiumpris för flexibilitet. Under förutsättning att det fungerar vill säga.Klicka för att utvidga...
ante_77 skrev:Helst ska man väl alltså inte betala en biljett innan man faktiskt flugit? Tänk om man bokar en biljett 1år i förväg. I ett helt år har man alltså legat ute med stålar utan att få något för dessa.Klicka för att utvidga...
Nej, inga linjaler har delats ut. Möjligtvis lite pekpinnar frå höger och vänster... Men degen och tydlig information lyser med sin frånvaro. För oss utanför Sverige som har negativ inlåningsränta kan ju en investering i en packe biljetter hos SAS vara ett alternativ. Nackdelen är kanske en odefinierad bindningstid och en smula högre risk än hos gemene bank...Tomas E skrev:Har den tidslinjalen kommunicerats direkt till er som väntar på pengar från april?Klicka för att utvidga...
Tomas E skrev:I nyheterna (Sveriges radio) på morgonen:SAS hotas av vite: "Tar alldeles för lång tid""I april och maj inledde Konsumentverket fyra tillsynsärenden mot flygbolagen SAS, Tui, Apollo och Norwegian som gäller just återbetalning för inställda resor i coronavirusets spår. Nu har tillsynen mot SAS lämnats vidare till Konsumentombudsmannen som kan ge vite eller stämma SAS eftersom de inte har agerat tillräckligt kraftfullt på Konsumentverkets uppmaningar.Det handlar om att det tar för lång tid för SAS att återbetala konsumenterna för inställda resor och att flygbolaget vilseleder kunder som köpt en flygbiljetter genom en resebyrå."En särskilt intressant upplysning tycker jag var: "SAS skriver till Konsumentverket att det kommer dröja till september innan resenärerna som skulle ha rest med de flyg som ställdes in i april får sina pengar." Har den tidslinjalen kommunicerats direkt till er som väntar på pengar från april?Klicka för att utvidga...
Det här argumentet blir ju bara mer och mer skruvat. Och det blir inte starkare av att använda härskartekniker.ante_77 skrev:Så det har inte att göra med vad man har råd med?Så det är en principsak?Helst ska man väl alltså inte betala en biljett innan man faktiskt flugit? Tänk om man bokar en biljett 1år i förväg. I ett helt år har man alltså legat ute med stålar utan att få något för dessa.Nej, flyga mot faktura med efterskottsbetalning är nästa stora grej.Klicka för att utvidga...
Nejdå, jag menar inte att flexbiljetter ska sättas på någon slags ”Hold”. De biljetterna ska man själv kunna avboka utan någon som helst orsak och få pengar tillbaka. Jag skriver rent generellt. Skulle man inte skriva generellt så skulle man få 800 olika variationer i olika kombinationer för varje unikt fall på detta forum.Shoreline skrev:Betalar jag för något så brukar jag förvänta mig att få detta något, ja. Ett inställt flyg är också ett flyg? Användare i tråden rapporterar om att dom köpt en fullt återbetalbar produkt, som inte återbetalas – det är väl knappast en principsak?Köper du en resa med avgång om 1 år, så gör du det på villkoret att den resan avgår om 1 år – inte att resan inte blir av och arrangören håller dina pengar på obestämd framtid? Jag förstår inte vart du vill komma. SAS gör rätt, alla som inte vill låna ut pengar utan varesig återbetalningsdatum eller ersättning gör fel?Klicka för att utvidga...