Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Hej!

Har en inställd bokning med SAS som skulle avgått i maj och jag har inte sett röken av dom pengarna än. Kan tilläggas att bokningen gjordes via ticket.se (ja jag vet, man ska helst göra den direkt via flygbolaget).

Efter lite korrespondens med tickets kundtjänst har det givit mig information i formatet (RA: xxxxx dok: xxxxx) om jag vill kontakta SAS på egen hand då de själva ej fått några pengar av flygbolaget.

Det jag undrar från alla inbitna - Hjälper denna info om jag skulle kontakta SAS på egen hand? Kan tilläggas att jag är EBS om det mot förmodan skulle hjälpa mig något.

Det jag undrar från alla inbitna - Hjälper denna info om jag skulle kontakta SAS på egen hand?
I princip inte. Det enda kundtjänst kan/vill/kommer att säga är om ditt ärende ligger i kö eller möjligtvis har ”halkat ur”. Såvida du inte har någon guldkruka med bra argument eller råkar ha lottotur och får en handläggare som möjligtvis driver på just ditt ärende, då kan du se det samtalet som ogjort ärende och lika gärna ägna din tid åt att kolla på målarfärg som torkar.

Jag hade bokat en SAS resa nu på lördag (4 personer) som har bilivt inställd. Bokningen gjordes genom Sembo (bara enkelbiljett, ingen paketresa).
Nu undrar jag: Kan jag kontakta SAS direkt och få pengarna tillbaka direkt från dem? Sembo kräver 500 kr per biljett (2000 totalt då, 50% av hela priset....) när de ska organisera återbetalningen åt oss....

Tack för svaren!

Jag hade bokat en SAS resa nu på lördag (4 personer) som har bilivt inställd. Bokningen gjordes genom Sembo (bara enkelbiljett, ingen paketresa).
Nu undrar jag: Kan jag kontakta SAS direkt och få pengarna tillbaka direkt från dem? Sembo kräver 500 kr per biljett (2000 totalt då, 50% av hela priset....) när de ska organisera återbetalningen åt oss....

Tack för svaren!
Ja, det finns utlåtande från ARN (om jag kommer ihåg rätt) om att man kan gå direkt på flygbolaget. Om flygbolaget kommer att följa detta är ytterst tveksamt och du kommer troligtvis få stånga dig blodig ett tiotal ggr innan de kanske ger med sig.

Det är absolut värt ett försök, men var beredd på att det kan bli negativt utslag och att du måste driva det själv rätt långt.

Avbokade en resa (award) den 28 maj. Pengarna in på kontot i dag. SAS har nu återbetalt 13 av totalt 19 avbokade resor. Avbokade f.ö. en resa med Lufthansa den 15 juni, pengarna på kontot den 13 juli. Det gäller bara att ha lite tålamod. Så länge inte SAS och andra flygbolag går i konkurs så kommer de att betala - även om det dröjer.

Fick tillbaks pengar från SAS i fredags. Två resor jag avbokat efter att SAS ändrat och avbokat ett par gånger. Ena resan avbokades slutet av maj och den andra avbokades faktiskt så nyligen som förra veckan. Väntar nu bara på skatter tillbaks för en award fare som avbokades i juni.

Skrev till SAS förra vecka angående en hög av award biljetter som avbokades i början och slutet av april och fick idag ett rent av "Goddag yxskaft" svar retur, Jag skrev på svenska men fick svar på engelska så jag är inte ens säker på att handläggaren har kunnat läsa och förstå mitt meddelande.

Har fått poäng retur men skatter och avgifter saknas fortfarande. Jag förstår ju väl att det är en speciell situation men jag börjar också känna att det är slut på tålamodet. Det känns lite som att vi kan komma vänta snart sagt hur länge som helst på SAS eftersom att vi nu genom en månad eller mer har fått höra att man fortfarande håller på med återbetalningar från mars.

Är nästa steg att ta ärendet vidare till kreditkortbolaget?

Jag har precis avbokat en fullpris biljett business. Dröjer det också lång tid eller är väntetiderna mer relaterat till inställda flyg, Corona etc?

Toppen