Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Mr Phil

Medlem
Min och fruns tisdagsflight till Palma blev inställd för en dryg vecka sen. 2 dagar senare begärde vi återbetalning via hemsidan och fick omgående bekräftelsemejl på att de tagit emot vår begäran. Helt medvetenhet att det kommer att ta flera månader...
Igår morse (5 dagar efter SAS bekräftelse) fick vi mail (och i appen) som sa att vi blivit ombokade till 2 dagar tidigare. 5 dagar på oss att ändra/tacka nej annars anses vi ha gett OK. 5 timmar senare får jag nytt mail om att SAS inte lyckats hitta något bra alternativ = nu inställd igen. Frun är dock fortfarande ombokad till 2 dagar tidigare. Och, som nämnts ovan, vi har båda fått bekräftat att vi redan ansökt om återbetalning några dagar tidigare.
Ett samtal till SAS löste det hela och nu är vi i rullen för återbetalning. MEN, blir ju lite förvirrad av alla turer. Vi är vana resenärer och ringer hellre en gång extra. Tänker på dem som inte är det. Vad hade hänt?
 
Last edited:

Traveller

Medlem
Ingen hets - men jeg har fået 4 forskellige svar fra SAS og de kan stadig ikke redegøre for hvornår jeg får mine penge. Det er ikke en formue jeg har til gode - men som andre også har skrevet så er jeg sikker på at SAS ikke ville udvise samme forståelse hvis det var mig som skyldte dem penge.
Hetsen syftar inte till dig utan mer åt tidningarnas skriverier och intervjuer med olika personer. Det spelar ju ingen roll vem man är då det handlar om att få pengarna tillbaka. Det handlar inte bara om flygbolaget eller resebyråerna utan också om pengar och systemen bakom som hanterar allt detta. Det är också så att om man tömmer ett bolag på pengar över en natt så händer något annat som gör att det blir svårt, en konkurs. I SAS fall har dom ju fått 3 miljarder i tillskott för att klara av detta.
 

Traveller

Medlem
Vad är det som är rimligt med att vi som konsumenter kostnadsfritt lånar ut pengar till SAS? Samtidigt så möts man av lögner när man frågar när man skall få tillbaka pengarna (Jag avbokade i mars, ringde i mitten av april och då skulle jag ha pengarna i slutet än april, har ännu inte fått något för de 3 resorna. De säger att de tar alla i rätt ordning, men den resan jag avbokade i maj fick jag tillbaka pengar för efter två dagar).

Vänd på det, du råkar ut för något och kan inte betala SAS, varje gång de skickar en betalningspåminnelse så säger du att pengarna kommer snart. Hur länge tror du det hade kunnat fortgå innan skulden ökade pga räntor och påminnelseavgifter tills slutligen fogden knackar på?
Jag ser inte att jag har skrivit att det är "rimligt", jag tycker det är orimligt men sådant är systemet bakom och det drabbar konsumenterna. Inom flyget finns det ju ett skydd som gör att konsumenten får pengarna tillbaka vid en sådan här händelse. Om du köper din gräsklippare för samma summa och handlaren har låst dörren nästa dag då står du där utan några pengar tillbaka och måste vända dig till domstol eller konsumentverket. Det samma gäller de flesta branscher men inte flyget. Det är trist det tar tid men det gäller ju inte bara SAS, min frus biljett som nämns är ju med Asiana och det tar ju lika lång tid att få pengarna tillbaka där. Så, det är inte flygbolaget, det är systemet bakom det hela som måste ändras.
 

Flyg-Arn

Medlem
Det var det värsta påhopp jag varit med om och det säger nog mer om dig än om mig. Vänligen visa mig ett inlägg där jag visar att jag "vältrar mig i pengar". "Talar för mig själv", visst det gör väl alla här men inte du i ditt inlägg utan du insinuerar åt andra @Homer, fult! Du bör ha täckning för dina påståenden om du skall måla andra i dåliga färger. Mitt Pandionmedlemskap har varit en god hjälp vid stunder då flyg har varit inställda, i övrigt så har flygandet inneburit att jag aldrig var hemma med både skilsmässa och andra dåliga händelser till följd. Jag är ledsen att din avundsjuka inte sträcker sig bortom förmånerna SAS ger och konsekvenserna av ett idiotiskt liv. Jag är föga imponerad av guld eller andra statusar men inser det praktiska med att ha dom. Skulle min relation till SAS vara ohälsosam tack vare mitt tidigare Pandion så får du nog tänka om eftersom min status varit den högsta på många bolag. Biljetterna jag berättade om i mitt inlägg var dessutom inte inköpta hos sas utan hos en resebyrå och en blandning av SAS m.fl. Homer, du har hängt här länge men det inlägget du skrev var det lägsta av alla dina.

Tyvärr har en del ägnat sig åt påhopp istället för konkret info som tråden handlar om. Osmakligt!
 

LarsCph

Medlem
Hetsen syftar inte till dig utan mer åt tidningarnas skriverier och intervjuer med olika personer. Det spelar ju ingen roll vem man är då det handlar om att få pengarna tillbaka. Det handlar inte bara om flygbolaget eller resebyråerna utan också om pengar och systemen bakom som hanterar allt detta. Det är också så att om man tömmer ett bolag på pengar över en natt så händer något annat som gör att det blir svårt, en konkurs. I SAS fall har dom ju fått 3 miljarder i tillskott för att klara av detta.

Skriverierne i diverse tidningar - der er jeg enig og det kunne vi bestemt godt undvære. Jeg er generelt meget træt af sensations nyheder, og hets i øvrigt som den hets der finder sted i den udenlandske presse for tiden mod Sverige i forhold til Covid19 pandemien. Alt det er jeg gerne foruden!

Jeg mener dog stadig at det er en fejl og stort problem at SAS ikke kan kommunikere til de som de skylder penge omkring tilbagebetaling. Jeg beder ikke om at få pengene omgående - men om en tilkendegivelse af hvornår jeg får det jeg har til gode. Som svar på det får jeg svar som "det ved vi ikke, og mailen til økonomiafdelingen fungerer ikke". Det er helt simpelt ikke godt nok.
 

obs

Medlem
Jeg mener dog stadig at det er en fejl og stort problem at SAS ikke kan kommunikere til de som de skylder penge omkring tilbagebetaling. Jeg beder ikke om at få pengene omgående - men om en tilkendegivelse af hvornår jeg får det jeg har til gode. Som svar på det får jeg svar som "det ved vi ikke, og mailen til økonomiafdelingen fungerer ikke". Det er helt simpelt ikke godt nok.
Precis så! Numera borde de kunna göra en uppskattning av när en viss biljett ska bli återbetald eftersom att denna process nu har rullat ett tag. Jag skulle inte förvänta mig ett precist datum utan ett uppskattat datum skulle räcka. Jag har inte heller någon jättesumma tillgodo men jag tycker det är lite skamlöst att bara ge ett sånt "goddag, yxskaft" svar.

Vill man ha en bra relation med sina kunder så får man också kommunicera med dem när saker och ting går snett i stället för att bara gömma sig bakom någon annan. Det kom förvisso ut ett mejl någon gång i början av maj men sen dess har det varit tyst.
 

intuition

Medlem
...Jag tänker att man får vara glad att SAS inte bråkar huruvida de ska återbetala eller inte. ...
Jag köpte tre biljetter med rätt till full återbetalning (plus pro) och SAS har ju faktiskt inte en enda gång sagt att de inte tänker återbetala. Först sa de inom 7 dagar. Sedan sa de inom en månad. Sedan sa de i juni. Sedan sa de "vi vet inte". Och nu säger de att de ska återbetala till hösten. Så de har faktiskt inte alls bråkat om ifall de ska återbetala eller inte.
 
Jag köpte tre biljetter med rätt till full återbetalning (plus pro) och SAS har ju faktiskt inte en enda gång sagt att de inte tänker återbetala. Först sa de inom 7 dagar. Sedan sa de inom en månad. Sedan sa de i juni. Sedan sa de "vi vet inte". Och nu säger de att de ska återbetala till hösten. Så de har faktiskt inte alls bråkat om ifall de ska återbetala eller inte.
Det är bra att du inte klagar, för då kan det lätt tolkas som att du är hysterisk och har ont om pengar. Du har helt rätt approach, var glad att SAS inte bråkar huruvida de skall stjäla dina pengar eller inte, utan att de istället bara bryter lite lite mot lagen.
 
En tanke som poppar upp i mitt huvud är gamla Volvo, som aldrig någonsin betalade sina små underleverantörer i tid. Man visste helt enkelt att ett kontrakt med Volvo var så värdefullt att de små underleverantörerna var i en total beroendeställning och aldrig skulle riskera kontraktet genom att klaga, fast att man ofta tvingades ge Volvo 90 dagars kredit på allt, material och arbete.

Blev även 120 dagar från Volvos sida ett tag senare, skönt att vara egen då och vänta upp till fem månader på betalning när moms/löner/sociala ska in under tiden.

Fick fö återbetalning i veckan av två resor som avbokades 19/3 (avresa 20/3) samt en voucher för en avbokning som gjordes 23/4 (avresa 28/5)
 
Toppen