Hur tror du att samhället i stort skulle fungera om detta beteende tillåts?Sullon skrev:Och varför är det en bra lösning? Om bolaget försätts i konkurs är det många som aldrig får sina pengar.Klicka för att utvidga...
Hur tror du att samhället i stort skulle fungera om detta beteende tillåts?Sullon skrev:Och varför är det en bra lösning? Om bolaget försätts i konkurs är det många som aldrig får sina pengar.Klicka för att utvidga...
Sullon skrev:Och varför är det en bra lösning? Om bolaget försätts i konkurs är det många som aldrig får sina pengar.Klicka för att utvidga...
HCas skrev:Sen tror jag också - som jag har skrivit tidigare - att folk skulle vara betydligt mindre missnöjda med SAS om man hade förmått kommunicera på ett klart, tydligt och rättvisande sätt i den här frågan. Att man inte har prioriterat det är konstigt.Klicka för att utvidga...
Inte bera konstigt, det är direkt kontraproduktivt.HCas skrev:Sen tror jag också - som jag har skrivit tidigare - att folk skulle vara betydligt mindre missnöjda med SAS om man hade förmått kommunicera på ett klart, tydligt och rättvisande sätt i den här frågan. Att man inte har prioriterat det är konstigt.Klicka för att utvidga...
Jag gillar din lojalitet! Tyvärr tror jag inte lojaliteten åt andra hållet är lika stark.majoren skrev:Uppenbarligen har SAS, som så många andra bolag i resebranschen, en likviditetskris. Dessbättre får vi dessbättre tillbaka ersättning för inställda eller avbokade resor, även om det drar ut lite på tiden (själv har jag fått återbetalt 12 av 15 avbokade resor). Som resenärer borde vi ha förståelse för detta. SAS inväntar väl helt enkelt att trafiken – och därmed intäktsflödet - kommer igång igen innan man vrider på utbetalningskranen för fullt. Tills dess gäller försiktighetsprincipen.Omedelbar utbetalning av miljardbelopp från SAS vore trevligt för alla oss som har pengar ”innestående”, men är helt verklighetsfrämmande. SAS likviditet tillåter det helt enkelt inte – som framgår av tidigare inlägg är skulden 6,5 miljarder. Bolaget gör vad de kan och betalar ut efter hand. Det är bättre än många andra i branschen och något vi borde vara glada för. Så tummen upp för SAS!Klicka för att utvidga...
Visst kan man ha olika förutsättningar, men om jag läser mellan raderna (Jag hoppas/gissar jag har fel) kan man tolka det som en lätt klapp på huvudet på de som klagar för de har ju inte det lika gott ställt.Senator skrev:Som moderator måste jag påminna alla om att vi spelar bollen (alltså diskutera sak) och inte spelaren (diskuterar personen). Jag vill också understryka att vi har medlemmar med olika förutsättningar. Det vill säga vad som är accepterande för en medlem, kan innebära helt andra konsekvenser för andra. Ha det i åtanke i diskussionen.MVH,Senator/HansKlicka för att utvidga...
Hetsen syftar inte till dig utan mer åt tidningarnas skriverier och intervjuer med olika personer. Det spelar ju ingen roll vem man är då det handlar om att få pengarna tillbaka. Det handlar inte bara om flygbolaget eller resebyråerna utan också om pengar och systemen bakom som hanterar allt detta. Det är också så att om man tömmer ett bolag på pengar över en natt så händer något annat som gör att det blir svårt, en konkurs. I SAS fall har dom ju fått 3 miljarder i tillskott för att klara av detta.LarsCph skrev:Ingen hets - men jeg har fået 4 forskellige svar fra SAS og de kan stadig ikke redegøre for hvornår jeg får mine penge. Det er ikke en formue jeg har til gode - men som andre også har skrevet så er jeg sikker på at SAS ikke ville udvise samme forståelse hvis det var mig som skyldte dem penge.Klicka för att utvidga...
Jag ser inte att jag har skrivit att det är "rimligt", jag tycker det är orimligt men sådant är systemet bakom och det drabbar konsumenterna. Inom flyget finns det ju ett skydd som gör att konsumenten får pengarna tillbaka vid en sådan här händelse. Om du köper din gräsklippare för samma summa och handlaren har låst dörren nästa dag då står du där utan några pengar tillbaka och måste vända dig till domstol eller konsumentverket. Det samma gäller de flesta branscher men inte flyget. Det är trist det tar tid men det gäller ju inte bara SAS, min frus biljett som nämns är ju med Asiana och det tar ju lika lång tid att få pengarna tillbaka där. Så, det är inte flygbolaget, det är systemet bakom det hela som måste ändras.Golfkillen skrev:Vad är det som är rimligt med att vi som konsumenter kostnadsfritt lånar ut pengar till SAS? Samtidigt så möts man av lögner när man frågar när man skall få tillbaka pengarna (Jag avbokade i mars, ringde i mitten av april och då skulle jag ha pengarna i slutet än april, har ännu inte fått något för de 3 resorna. De säger att de tar alla i rätt ordning, men den resan jag avbokade i maj fick jag tillbaka pengar för efter två dagar).Vänd på det, du råkar ut för något och kan inte betala SAS, varje gång de skickar en betalningspåminnelse så säger du att pengarna kommer snart. Hur länge tror du det hade kunnat fortgå innan skulden ökade pga räntor och påminnelseavgifter tills slutligen fogden knackar på?Klicka för att utvidga...
Traveller skrev:Det var det värsta påhopp jag varit med om och det säger nog mer om dig än om mig. Vänligen visa mig ett inlägg där jag visar att jag "vältrar mig i pengar". "Talar för mig själv", visst det gör väl alla här men inte du i ditt inlägg utan du insinuerar åt andra@Homer, fult! Du bör ha täckning för dina påståenden om du skall måla andra i dåliga färger. Mitt Pandionmedlemskap har varit en god hjälp vid stunder då flyg har varit inställda, i övrigt så har flygandet inneburit att jag aldrig var hemma med både skilsmässa och andra dåliga händelser till följd. Jag är ledsen att din avundsjuka inte sträcker sig bortom förmånerna SAS ger och konsekvenserna av ett idiotiskt liv. Jag är föga imponerad av guld eller andra statusar men inser det praktiska med att ha dom. Skulle min relation till SAS vara ohälsosam tack vare mitt tidigare Pandion så får du nog tänka om eftersom min status varit den högsta på många bolag. Biljetterna jag berättade om i mitt inlägg var dessutom inte inköpta hos sas utan hos en resebyrå och en blandning av SAS m.fl. Homer, du har hängt här länge men det inlägget du skrev var det lägsta av alla dina.Klicka för att utvidga...
Traveller skrev:Hetsen syftar inte till dig utan mer åt tidningarnas skriverier och intervjuer med olika personer. Det spelar ju ingen roll vem man är då det handlar om att få pengarna tillbaka. Det handlar inte bara om flygbolaget eller resebyråerna utan också om pengar och systemen bakom som hanterar allt detta. Det är också så att om man tömmer ett bolag på pengar över en natt så händer något annat som gör att det blir svårt, en konkurs. I SAS fall har dom ju fått 3 miljarder i tillskott för att klara av detta.Klicka för att utvidga...
Precis så! Numera borde de kunna göra en uppskattning av när en viss biljett ska bli återbetald eftersom att denna process nu har rullat ett tag. Jag skulle inte förvänta mig ett precist datum utan ett uppskattat datum skulle räcka. Jag har inte heller någon jättesumma tillgodo men jag tycker det är lite skamlöst att bara ge ett sånt "goddag, yxskaft" svar.LarsCph skrev:Jeg mener dog stadig at det er en fejl og stort problem at SAS ikke kan kommunikere til de som de skylder penge omkring tilbagebetaling. Jeg beder ikke om at få pengene omgående - men om en tilkendegivelse af hvornår jeg får det jeg har til gode. Som svar på det får jeg svar som "det ved vi ikke, og mailen til økonomiafdelingen fungerer ikke". Det er helt simpelt ikke godt nok.Klicka för att utvidga...
Jag köpte tre biljetter med rätt till full återbetalning (plus pro) och SAS har ju faktiskt inte en enda gång sagt att de inte tänker återbetala. Först sa de inom 7 dagar. Sedan sa de inom en månad. Sedan sa de i juni. Sedan sa de "vi vet inte". Och nu säger de att de ska återbetala till hösten. Så de har faktiskt inte alls bråkat om ifall de ska återbetala eller inte.qwerty skrev:...Jag tänker att man får vara glad att SAS inte bråkar huruvida de ska återbetala eller inte. ...Klicka för att utvidga...
Det är bra att du inte klagar, för då kan det lätt tolkas som att du är hysterisk och har ont om pengar. Du har helt rätt approach, var glad att SAS inte bråkar huruvida de skall stjäla dina pengar eller inte, utan att de istället bara bryter lite lite mot lagen.intuition skrev:Jag köpte tre biljetter med rätt till full återbetalning (plus pro) och SAS har ju faktiskt inte en enda gång sagt att de inte tänker återbetala. Först sa de inom 7 dagar. Sedan sa de inom en månad. Sedan sa de i juni. Sedan sa de "vi vet inte". Och nu säger de att de ska återbetala till hösten. Så de har faktiskt inte alls bråkat om ifall de ska återbetala eller inte.Klicka för att utvidga...
intuition skrev:En tanke som poppar upp i mitt huvud är gamla Volvo, som aldrig någonsin betalade sina små underleverantörer i tid. Man visste helt enkelt att ett kontrakt med Volvo var så värdefullt att de små underleverantörerna var i en total beroendeställning och aldrig skulle riskera kontraktet genom att klaga, fast att man ofta tvingades ge Volvo 90 dagars kredit på allt, material och arbete.Klicka för att utvidga...