Har du fått återbetalning av SAS?

Sullon skrev:Och varför är det en bra lösning? Om bolaget försätts i konkurs är det många som aldrig får sina pengar.Klicka för att utvidga...

Det är inte en bra lösning. En bättre lösning vore förstås att tillföra SAS de medel som behövs. Men om ägarna inte kan eller vill detta måste bolaget försättas i konkurs.

Man kan naturligtvis argumentera för att det är en övergående kris men i och med att ingen vet om eller när flygtrafiken återgår till en nivå där SAS kan tjäna pengar köper jag inte det.

Sen tror jag också - som jag har skrivit tidigare - att folk skulle vara betydligt mindre missnöjda med SAS om man hade förmått kommunicera på ett klart, tydligt och rättvisande sätt i den här frågan. Att man inte har prioriterat det är konstigt.

HCas skrev:Sen tror jag också - som jag har skrivit tidigare - att folk skulle vara betydligt mindre missnöjda med SAS om man hade förmått kommunicera på ett klart, tydligt och rättvisande sätt i den här frågan. Att man inte har prioriterat det är konstigt.Klicka för att utvidga...

Det er absolut dét som jeg syntes er det største problem - at jeg har fået 4-5 forskellige meldinger og ingen som helst klarhed fra SAS. Dét burde de have prioriteret.

HCas skrev:Sen tror jag också - som jag har skrivit tidigare - att folk skulle vara betydligt mindre missnöjda med SAS om man hade förmått kommunicera på ett klart, tydligt och rättvisande sätt i den här frågan. Att man inte har prioriterat det är konstigt.Klicka för att utvidga...
Inte bera konstigt, det är direkt kontraproduktivt.

Hade de haft bättre kommunikation om det, så hade de t.ex. säkerligen fått markant färre antal samtal till kundtjänst. Vilket både hade sparat tid och pengar, och dessutom gjort det möjligt att faktiskt processa fler återbetalningar snabbare.

Efter 3 månader väntetid och ingen återbetalning från SAS, gjorde jag en charge-back via AMEX chat på onsdag. Nu, två dagar senare fick jag hela summan krediterat på kortet. Fucking amazing AMEX!

majoren skrev:Uppenbarligen har SAS, som så många andra bolag i resebranschen, en likviditetskris. Dessbättre får vi dessbättre tillbaka ersättning för inställda eller avbokade resor, även om det drar ut lite på tiden (själv har jag fått återbetalt 12 av 15 avbokade resor). Som resenärer borde vi ha förståelse för detta. SAS inväntar väl helt enkelt att trafiken – och därmed intäktsflödet - kommer igång igen innan man vrider på utbetalningskranen för fullt. Tills dess gäller försiktighetsprincipen.Omedelbar utbetalning av miljardbelopp från SAS vore trevligt för alla oss som har pengar ”innestående”, men är helt verklighetsfrämmande. SAS likviditet tillåter det helt enkelt inte – som framgår av tidigare inlägg är skulden 6,5 miljarder. Bolaget gör vad de kan och betalar ut efter hand. Det är bättre än många andra i branschen och något vi borde vara glada för. Så tummen upp för SAS!Klicka för att utvidga...
Jag gillar din lojalitet! Tyvärr tror jag inte lojaliteten åt andra hållet är lika stark.

Senator skrev:Som moderator måste jag påminna alla om att vi spelar bollen (alltså diskutera sak) och inte spelaren (diskuterar personen). Jag vill också understryka att vi har medlemmar med olika förutsättningar. Det vill säga vad som är accepterande för en medlem, kan innebära helt andra konsekvenser för andra. Ha det i åtanke i diskussionen.MVH,Senator/HansKlicka för att utvidga...
Visst kan man ha olika förutsättningar, men om jag läser mellan raderna (Jag hoppas/gissar jag har fel) kan man tolka det som en lätt klapp på huvudet på de som klagar för de har ju inte det lika gott ställt.

För min del handlar det inte om pengarna, jag har redan en post på min privata balansräkning som osäker fordran, så utebliven betalning kommer inte påverka mitt resultat framöver. För min del handlar det om principer, och det snedvridna i att ett företag kan göra såhär, men om inte jag betalar i tid så påförs jag, en inte oansenlig, dröjsmålsränta. Samt att när företag ljuger så tappar jag all respekt för det företaget. Sen kommer ju såklart alla företag ha sina fanboys oavsett vad de gör vilket om inte annat märks här under denna kris.

Jag fick igar aterbetalning fran en avbokad biljett fran 29 februari (SAS stallde in flyget samma dag som avresa). Hade i arlighetens namn helt glomt bort denna, sa det var ju en positiv overraskning, dock beklammande att aterbetalningen tog 3 och en halv manad.

Gick in i den här tråden för att kolla hur långt SAS har kommit med återbetalningarna och när jag kan vänta mig mina pengar.

Tycker att det är tråkigt att tråden blivit något helt annat än vad syftet var från början. Jag tänker att man får vara glad att SAS inte bråkar huruvida de ska återbetala eller inte. Det flesta utav oss vill ju ha pengarna för att använda till annat men läget är som det är.

Så - kan vi inte sluta att hetsa och istället bara återgå till att rapportera återbetalningar i denna tråd?

Min och fruns tisdagsflight till Palma blev inställd för en dryg vecka sen. 2 dagar senare begärde vi återbetalning via hemsidan och fick omgående bekräftelsemejl på att de tagit emot vår begäran. Helt medvetenhet att det kommer att ta flera månader...

Igår morse (5 dagar efter SAS bekräftelse) fick vi mail (och i appen) som sa att vi blivit ombokade till 2 dagar tidigare. 5 dagar på oss att ändra/tacka nej annars anses vi ha gett OK. 5 timmar senare får jag nytt mail om att SAS inte lyckats hitta något bra alternativ = nu inställd igen. Frun är dock fortfarande ombokad till 2 dagar tidigare. Och, som nämnts ovan, vi har båda fått bekräftat att vi redan ansökt om återbetalning några dagar tidigare.

Ett samtal till SAS löste det hela och nu är vi i rullen för återbetalning. MEN, blir ju lite förvirrad av alla turer. Vi är vana resenärer och ringer hellre en gång extra. Tänker på dem som inte är det. Vad hade hänt?

LarsCph skrev:Ingen hets - men jeg har fået 4 forskellige svar fra SAS og de kan stadig ikke redegøre for hvornår jeg får mine penge. Det er ikke en formue jeg har til gode - men som andre også har skrevet så er jeg sikker på at SAS ikke ville udvise samme forståelse hvis det var mig som skyldte dem penge.Klicka för att utvidga...
Hetsen syftar inte till dig utan mer åt tidningarnas skriverier och intervjuer med olika personer. Det spelar ju ingen roll vem man är då det handlar om att få pengarna tillbaka. Det handlar inte bara om flygbolaget eller resebyråerna utan också om pengar och systemen bakom som hanterar allt detta. Det är också så att om man tömmer ett bolag på pengar över en natt så händer något annat som gör att det blir svårt, en konkurs. I SAS fall har dom ju fått 3 miljarder i tillskott för att klara av detta.

Golfkillen skrev:Vad är det som är rimligt med att vi som konsumenter kostnadsfritt lånar ut pengar till SAS? Samtidigt så möts man av lögner när man frågar när man skall få tillbaka pengarna (Jag avbokade i mars, ringde i mitten av april och då skulle jag ha pengarna i slutet än april, har ännu inte fått något för de 3 resorna. De säger att de tar alla i rätt ordning, men den resan jag avbokade i maj fick jag tillbaka pengar för efter två dagar).Vänd på det, du råkar ut för något och kan inte betala SAS, varje gång de skickar en betalningspåminnelse så säger du att pengarna kommer snart. Hur länge tror du det hade kunnat fortgå innan skulden ökade pga räntor och påminnelseavgifter tills slutligen fogden knackar på?Klicka för att utvidga...
Jag ser inte att jag har skrivit att det är "rimligt", jag tycker det är orimligt men sådant är systemet bakom och det drabbar konsumenterna. Inom flyget finns det ju ett skydd som gör att konsumenten får pengarna tillbaka vid en sådan här händelse. Om du köper din gräsklippare för samma summa och handlaren har låst dörren nästa dag då står du där utan några pengar tillbaka och måste vända dig till domstol eller konsumentverket. Det samma gäller de flesta branscher men inte flyget. Det är trist det tar tid men det gäller ju inte bara SAS, min frus biljett som nämns är ju med Asiana och det tar ju lika lång tid att få pengarna tillbaka där. Så, det är inte flygbolaget, det är systemet bakom det hela som måste ändras.

Traveller skrev:Det var det värsta påhopp jag varit med om och det säger nog mer om dig än om mig. Vänligen visa mig ett inlägg där jag visar att jag "vältrar mig i pengar". "Talar för mig själv", visst det gör väl alla här men inte du i ditt inlägg utan du insinuerar åt andra@Homer, fult! Du bör ha täckning för dina påståenden om du skall måla andra i dåliga färger. Mitt Pandionmedlemskap har varit en god hjälp vid stunder då flyg har varit inställda, i övrigt så har flygandet inneburit att jag aldrig var hemma med både skilsmässa och andra dåliga händelser till följd. Jag är ledsen att din avundsjuka inte sträcker sig bortom förmånerna SAS ger och konsekvenserna av ett idiotiskt liv. Jag är föga imponerad av guld eller andra statusar men inser det praktiska med att ha dom. Skulle min relation till SAS vara ohälsosam tack vare mitt tidigare Pandion så får du nog tänka om eftersom min status varit den högsta på många bolag. Biljetterna jag berättade om i mitt inlägg var dessutom inte inköpta hos sas utan hos en resebyrå och en blandning av SAS m.fl. Homer, du har hängt här länge men det inlägget du skrev var det lägsta av alla dina.Klicka för att utvidga...

Tyvärr har en del ägnat sig åt påhopp istället för konkret info som tråden handlar om. Osmakligt!

Traveller skrev:Hetsen syftar inte till dig utan mer åt tidningarnas skriverier och intervjuer med olika personer. Det spelar ju ingen roll vem man är då det handlar om att få pengarna tillbaka. Det handlar inte bara om flygbolaget eller resebyråerna utan också om pengar och systemen bakom som hanterar allt detta. Det är också så att om man tömmer ett bolag på pengar över en natt så händer något annat som gör att det blir svårt, en konkurs. I SAS fall har dom ju fått 3 miljarder i tillskott för att klara av detta.Klicka för att utvidga...

Skriverierne i diverse tidningar - der er jeg enig og det kunne vi bestemt godt undvære. Jeg er generelt meget træt af sensations nyheder, og hets i øvrigt som den hets der finder sted i den udenlandske presse for tiden mod Sverige i forhold til Covid19 pandemien. Alt det er jeg gerne foruden!

Jeg mener dog stadig at det er en fejl og stort problem at SAS ikke kan kommunikere til de som de skylder penge omkring tilbagebetaling. Jeg beder ikke om at få pengene omgående - men om en tilkendegivelse af hvornår jeg får det jeg har til gode. Som svar på det får jeg svar som "det ved vi ikke, og mailen til økonomiafdelingen fungerer ikke". Det er helt simpelt ikke godt nok.

LarsCph skrev:Jeg mener dog stadig at det er en fejl og stort problem at SAS ikke kan kommunikere til de som de skylder penge omkring tilbagebetaling. Jeg beder ikke om at få pengene omgående - men om en tilkendegivelse af hvornår jeg får det jeg har til gode. Som svar på det får jeg svar som "det ved vi ikke, og mailen til økonomiafdelingen fungerer ikke". Det er helt simpelt ikke godt nok.Klicka för att utvidga...
Precis så! Numera borde de kunna göra en uppskattning av när en viss biljett ska bli återbetald eftersom att denna process nu har rullat ett tag. Jag skulle inte förvänta mig ett precist datum utan ett uppskattat datum skulle räcka. Jag har inte heller någon jättesumma tillgodo men jag tycker det är lite skamlöst att bara ge ett sånt "goddag, yxskaft" svar.

Vill man ha en bra relation med sina kunder så får man också kommunicera med dem när saker och ting går snett i stället för att bara gömma sig bakom någon annan. Det kom förvisso ut ett mejl någon gång i början av maj men sen dess har det varit tyst.

qwerty skrev:...Jag tänker att man får vara glad att SAS inte bråkar huruvida de ska återbetala eller inte. ...Klicka för att utvidga...
Jag köpte tre biljetter med rätt till full återbetalning (plus pro) och SAS har ju faktiskt inte en enda gång sagt att de inte tänker återbetala. Först sa de inom 7 dagar. Sedan sa de inom en månad. Sedan sa de i juni. Sedan sa de "vi vet inte". Och nu säger de att de ska återbetala till hösten. Så de har faktiskt inte alls bråkat om ifall de ska återbetala eller inte.

intuition skrev:Jag köpte tre biljetter med rätt till full återbetalning (plus pro) och SAS har ju faktiskt inte en enda gång sagt att de inte tänker återbetala. Först sa de inom 7 dagar. Sedan sa de inom en månad. Sedan sa de i juni. Sedan sa de "vi vet inte". Och nu säger de att de ska återbetala till hösten. Så de har faktiskt inte alls bråkat om ifall de ska återbetala eller inte.Klicka för att utvidga...
Det är bra att du inte klagar, för då kan det lätt tolkas som att du är hysterisk och har ont om pengar. Du har helt rätt approach, var glad att SAS inte bråkar huruvida de skall stjäla dina pengar eller inte, utan att de istället bara bryter lite lite mot lagen.

intuition skrev:En tanke som poppar upp i mitt huvud är gamla Volvo, som aldrig någonsin betalade sina små underleverantörer i tid. Man visste helt enkelt att ett kontrakt med Volvo var så värdefullt att de små underleverantörerna var i en total beroendeställning och aldrig skulle riskera kontraktet genom att klaga, fast att man ofta tvingades ge Volvo 90 dagars kredit på allt, material och arbete.Klicka för att utvidga...

Blev även 120 dagar från Volvos sida ett tag senare, skönt att vara egen då och vänta upp till fem månader på betalning när moms/löner/sociala ska in under tiden.

Fick fö återbetalning i veckan av två resor som avbokades 19/3 (avresa 20/3) samt en voucher för en avbokning som gjordes 23/4 (avresa 28/5)

Back