Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

John Rambo

Medlem
Jodå; betalade enbart med vouchers - alltså ”cash vouchers” för mina avbokade resor, vilket innehade ett specifikt värde i kr. Således blev det inte poängbokning, utan istället ”kontantköp av biljett”.
Märkligt dock att plus biljett till Milano endast ger 500poäng, medan hemresan plus från Bryssel ger 1500poäng ...men det är klart OT och en annan fråga.

Samosaguas

Medlem
Jodå; betalade enbart med vouchers - alltså ”cash vouchers” för mina avbokade resor, vilket innehade ett specifikt värde i kr. Således blev det inte poängbokning, utan istället ”kontantköp av biljett”.
Märkligt dock att plus biljett till Milano endast ger 500poäng, medan hemresan plus från Bryssel ger 1500poäng ...men det är klart OT och en annan fråga.
Ah då förstår jag. Trodde du menade 2-4-1 vouchers. Glad midsommar! ...och trevlig resa.

Rodnt

Medlem
Fick en märklig återbetalning idag.
Köpte en biljett i Sas Go för ca 5200kr i Mars. Uppgraderade den till Plus Pro för ca 500kr några dagar senare. Avbokade sedan.

fick nu en återbetalning på ca 1000kr?????

danielhog

Medlem
En intressant anekdot från allt det här när begreppsförvirring kan uppstå och ingen riktigt vet vad man gör...

En kompis hade en resa bokad till USA med SAS precis när landet stängde och flyget blev inställt.

Han ringde SAS för återbetalning som sa att det var force majeure och att endast skatter återbetalas inte biljettpriset.

Han vände sig till AMEX som hänvisade till kortförsäkringen som efter lite bråk vill ersätta kompisen men inte de övriga vuxna i boknigen då de inte är skrivna på samma adress, om han dessutom kan bevisa att 75% av resan är betalda med AMEX.

Här fick jag nys om det här och försökte hjälpa till, trodde kanske att första kommunikationen från SAS var ang nekad EU261 och att enbart återbetalning skulle ske och att kompisen skickat in fel formulär på hemsidan, men så var det inte utan svaret från SAS var att enbart skatterna återbetalas och det har dessutom redan hunnit ske.

Gällande kortförsäkringen så stämmer ju 75% för att använda försäkringen, men jag bad honom ringa igen och förtydliga att det är en reklamation av kortköpet och inte användning av reseförsäkring. Fortsättning följer...

pswe

Medlem
Fick en märklig återbetalning idag.
Köpte en biljett i Sas Go för ca 5200kr i Mars. Uppgraderade den till Plus Pro för ca 500kr några dagar senare. Avbokade sedan.

fick nu en återbetalning på ca 1000kr?????
Om du avbokade och flyget gick så får du återbetalning enligt biljettklassens regler, på Go antar jag rätt lite. Kan det vara skatter o avgifter på ca 1000?

Rodnt

Medlem
Om du avbokade och flyget gick så får du återbetalning enligt biljettklassens regler, på Go antar jag rätt lite. Kan det vara skatter o avgifter på ca 1000?

Ja, flyget gick. Trodde jag skulle få allt tillbaka eftersom det var en Plus Pro, men jag accepterar absolut om jag inte får tillbaka det ursprungliga som jag betalade först för Go. Ändå jobbets pengar så det är inget jag tänker bråka om :)

Ska kolla i biljetterna, kan kanske va så att det jag fick tillbaka var uppgraderingskostnaden+skatter på Go-biljetten. Låter väl rimligt.

Bra att veta att en biljett som är uppgraderad inte är samma sak som en som är köpt som Plus från början.

Edit:
Ursprunglig Go-biljett:
Fare 3847kr
Taxes, fees, other charges: 541kr
Domestic/International fees: 764kr
Totalt: 5152kr

Uppgradering till Plus Pro:
Fare: 490kr
Taxes (paid): 541kr
Domestic/Internaltional Fees (paid): 764kr
Additional Taxes: 63kr
Additional charges: 553kr

Återbetalning:
Fare paid: 4337kr
Taxes, Fees, Other charges: 1368kr
Total amount: 5705kr

Amount refunded:
Fare: 4337kr
Taxes, Fees, Other charges: 604kr
SUB-TOTAL: 4941kr
Non-refundable amount: 3847kr
Total refunded: 1094kr

Så, fare för Go-biljetten återbetalas inte, men de 490 jag betalade för uppgraderingen gör det. Samt 604kr i skatter och avgifter av 1368 betalade. Den fattar jag inte. Som sagt, jobbets pengar men det hindrar mig inte från att va nyfiken :)

Last edited:
Har noterat att innan man får från SAS att flygningen är inställd, de ändar flygplanstypen till 737-700 så har det varit på mina 5 inställda flygningar med SAS under carola pandemin

Visa bifogad bild 109951

Carola pandemin har väl varit på nedgång ett bra tag redan. Det är väl flera år sedan den for land och rike runt med stormvindar och främlingar. ;):p

teknik

Medlem
Så, fare för Go-biljetten återbetalas inte, men de 490 jag betalade för uppgraderingen gör det. Samt 604kr i skatter och avgifter av 1368 betalade. Den fattar jag inte.

Reglerna för ursprunglig fare gäller även vid uppgradering, annars hade alla kunnat uppgradera till dyraste biljetten för att få full återbetalning.

Fare Go 3847kr
*Fare Plus 490kr
*Taxes Go 541kr
*Taxes Plus 63kr
Domestic/international Fees 764kr

*Återbetalas
1094kr

Återbetalning av Domestic/International Fees (YQ) följer oftast reglerna för ursprunglig fare.

Toppen