Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Och varför är det en bra lösning? Om bolaget försätts i konkurs är det många som aldrig får sina pengar.

Det är inte en bra lösning. En bättre lösning vore förstås att tillföra SAS de medel som behövs. Men om ägarna inte kan eller vill detta måste bolaget försättas i konkurs.

Man kan naturligtvis argumentera för att det är en övergående kris men i och med att ingen vet om eller när flygtrafiken återgår till en nivå där SAS kan tjäna pengar köper jag inte det.

Sen tror jag också - som jag har skrivit tidigare - att folk skulle vara betydligt mindre missnöjda med SAS om man hade förmått kommunicera på ett klart, tydligt och rättvisande sätt i den här frågan. Att man inte har prioriterat det är konstigt.

Sen tror jag också - som jag har skrivit tidigare - att folk skulle vara betydligt mindre missnöjda med SAS om man hade förmått kommunicera på ett klart, tydligt och rättvisande sätt i den här frågan. Att man inte har prioriterat det är konstigt.

Det er absolut dét som jeg syntes er det største problem - at jeg har fået 4-5 forskellige meldinger og ingen som helst klarhed fra SAS. Dét burde de have prioriteret.

Inte bera konstigt, det är direkt kontraproduktivt.

Hade de haft bättre kommunikation om det, så hade de t.ex. säkerligen fått markant färre antal samtal till kundtjänst. Vilket både hade sparat tid och pengar, och dessutom gjort det möjligt att faktiskt processa fler återbetalningar snabbare.

Uppenbarligen har SAS, som så många andra bolag i resebranschen, en likviditetskris. Dessbättre får vi dessbättre tillbaka ersättning för inställda eller avbokade resor, även om det drar ut lite på tiden (själv har jag fått återbetalt 12 av 15 avbokade resor). Som resenärer borde vi ha förståelse för detta. SAS inväntar väl helt enkelt att trafiken – och därmed intäktsflödet - kommer igång igen innan man vrider på utbetalningskranen för fullt. Tills dess gäller försiktighetsprincipen.

Omedelbar utbetalning av miljardbelopp från SAS vore trevligt för alla oss som har pengar ”innestående”, men är helt verklighetsfrämmande. SAS likviditet tillåter det helt enkelt inte – som framgår av tidigare inlägg är skulden 6,5 miljarder. Bolaget gör vad de kan och betalar ut efter hand. Det är bättre än många andra i branschen och något vi borde vara glada för. Så tummen upp för SAS!
Jag gillar din lojalitet! Tyvärr tror jag inte lojaliteten åt andra hållet är lika stark.

Som moderator måste jag påminna alla om att vi spelar bollen (alltså diskutera sak) och inte spelaren (diskuterar personen). Jag vill också understryka att vi har medlemmar med olika förutsättningar. Det vill säga vad som är accepterande för en medlem, kan innebära helt andra konsekvenser för andra. Ha det i åtanke i diskussionen.

MVH,
Senator/Hans
Visst kan man ha olika förutsättningar, men om jag läser mellan raderna (Jag hoppas/gissar jag har fel) kan man tolka det som en lätt klapp på huvudet på de som klagar för de har ju inte det lika gott ställt.

För min del handlar det inte om pengarna, jag har redan en post på min privata balansräkning som osäker fordran, så utebliven betalning kommer inte påverka mitt resultat framöver. För min del handlar det om principer, och det snedvridna i att ett företag kan göra såhär, men om inte jag betalar i tid så påförs jag, en inte oansenlig, dröjsmålsränta. Samt att när företag ljuger så tappar jag all respekt för det företaget. Sen kommer ju såklart alla företag ha sina fanboys oavsett vad de gör vilket om inte annat märks här under denna kris.

Jag fick igar aterbetalning fran en avbokad biljett fran 29 februari (SAS stallde in flyget samma dag som avresa). Hade i arlighetens namn helt glomt bort denna, sa det var ju en positiv overraskning, dock beklammande att aterbetalningen tog 3 och en halv manad.

Gick in i den här tråden för att kolla hur långt SAS har kommit med återbetalningarna och när jag kan vänta mig mina pengar.

Tycker att det är tråkigt att tråden blivit något helt annat än vad syftet var från början. Jag tänker att man får vara glad att SAS inte bråkar huruvida de ska återbetala eller inte. Det flesta utav oss vill ju ha pengarna för att använda till annat men läget är som det är.

Så - kan vi inte sluta att hetsa och istället bara återgå till att rapportera återbetalningar i denna tråd?

Toppen