Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Ingen hets - men jeg har fået 4 forskellige svar fra SAS og de kan stadig ikke redegøre for hvornår jeg får mine penge. Det er ikke en formue jeg har til gode - men som andre også har skrevet så er jeg sikker på at SAS ikke ville udvise samme forståelse hvis det var mig som skyldte dem penge.

Precis! För min del handlar det inte om pengarna de är skyldiga mig - det är en mindre summa som jag klarar mig utan - utan informationen SAS ger och den attityd till kunderna som den kommunicerar. Hade det varit entydiga besked tror jag att alla hade haft förståelse, med tanke på situationen. Men det har man inte klarat och det ger tyvärr ett oseriöst intryck.

Som moderator måste jag påminna alla om att vi spelar bollen (alltså diskutera sak) och inte spelaren (diskuterar personen). Jag vill också understryka att vi har medlemmar med olika förutsättningar. Det vill säga vad som är accepterande för en medlem, kan innebära helt andra konsekvenser för andra. Ha det i åtanke i diskussionen.

MVH,
Senator/Hans

Danska tidningen BT citerar idag norska medier angående situationen med återbetalning av biljetter:

Aflyste rejser i marts bliver refunderet i juni, mens planlagte rejser i april og maj, vil blive refunderet til efteråret, skriver det norske medie Bergens Tidende (BT).

Hela artikeln

Verkar som att man inte har tänkt sig att jobba på för fullt under sommaren.

Danska tidningen BT citerar idag norska medier angående situationen med återbetalning av biljetter:

Hela artikeln

Verkar som att man inte har tänkt sig att jobba på för fullt under sommaren.

DI anger samma källa

SAS skuld till kunderna: Över 6,5 miljarder kronor
SAS kassa uppgick till 4,2 miljarder kronor i utgången av det andra kvartalet.
Men trots att beloppet är betydligt större än vad SAS har på kontot försäkrar bolaget att kunderna ska få pengarna tillbaka.

Uppenbarligen har SAS, som så många andra bolag i resebranschen, en likviditetskris. Dessbättre får vi dessbättre tillbaka ersättning för inställda eller avbokade resor, även om det drar ut lite på tiden (själv har jag fått återbetalt 12 av 15 avbokade resor). Som resenärer borde vi ha förståelse för detta. SAS inväntar väl helt enkelt att trafiken – och därmed intäktsflödet - kommer igång igen innan man vrider på utbetalningskranen för fullt. Tills dess gäller försiktighetsprincipen.

Omedelbar utbetalning av miljardbelopp från SAS vore trevligt för alla oss som har pengar ”innestående”, men är helt verklighetsfrämmande. SAS likviditet tillåter det helt enkelt inte – som framgår av tidigare inlägg är skulden 6,5 miljarder. Bolaget gör vad de kan och betalar ut efter hand. Det är bättre än många andra i branschen och något vi borde vara glada för. Så tummen upp för SAS!

Uppenbarligen har SAS, som så många andra bolag i resebranschen, en likviditetskris. Dessbättre får vi dessbättre tillbaka ersättning för inställda eller avbokade resor, även om det drar ut lite på tiden (själv har jag fått återbetalt 12 av 15 avbokade resor). Som resenärer borde vi ha förståelse för detta. SAS inväntar väl helt enkelt att trafiken – och därmed intäktsflödet - kommer igång igen innan man vrider på utbetalningskranen för fullt. Tills dess gäller försiktighetsprincipen.

Omedelbar utbetalning av miljardbelopp från SAS vore trevligt för alla oss som har pengar ”innestående”, men är helt verklighetsfrämmande. SAS likviditet tillåter det helt enkelt inte – som framgår av tidigare inlägg är skulden 6,5 miljarder. Bolaget gör vad de kan och betalar ut efter hand. Det är bättre än många andra i branschen och något vi borde vara glada för. Så tummen upp för SAS!
...och så vevar vi detta ännu en gång. Hur många minuter tar det innan inlägget med ”hur tror du SAS skulle agera om du hade likviditetsproblem? Kan jag säga att pengarna kommer när jag får nästa lön när jag förhoppningsvis har fått ett jobb efter krisen?”.

Bara att konstatera att vi ser väldigt olika på hur bra SAS hanterar detta.

Uppenbarligen har SAS, jämfört med Norwegian, valt att agera på ett annat sätt. Både rapporter här på sajten och på andra ställen indikerar att Norwegian ligger betydligt bättre till.

En tanke som poppar upp i mitt huvud är gamla Volvo, som aldrig någonsin betalade sina små underleverantörer i tid. Man visste helt enkelt att ett kontrakt med Volvo var så värdefullt att de små underleverantörerna var i en total beroendeställning och aldrig skulle riskera kontraktet genom att klaga, fast att man ofta tvingades ge Volvo 90 dagars kredit på allt, material och arbete.

Jag tror som sagt att SAS missbedömer situationen. Man har inte den ställningen längre. Svensson får varken sin semesterresa eller pengarna tillbaka innan sommaren och jag har svårt att se att lojaliteten till SAS inte skulle skadas mycket allvarligt av det.

Heck, till och med kreditkortsbolagen försöker ju pausa charge-backs till juni för SAS har lovat att återbetalningarna skulle vara klara då...

Det enda rimliga vore givetvis att ägarna skjuter till pengar i detta läge för att täcka detta alt försätter bolaget i konkurs. Det kan ju aldrig vara ”rimligt” att ett bolag får bryta mot lagar och riktlinjer bara för att de har för dålig likviditet.

Last edited:
Det enda rimliga vore givetvis att ägarna skjuter till pengar i detta läge för att täcka detta alt försätter bolaget i konkurs. Det kan ju aldrig vara ”rimligt” att ett bolag får bryta mot lagar och riktlinger bara för att de har för dålig likviditet.

Och varför är det en bra lösning? Om bolaget försätts i konkurs är det många som aldrig får sina pengar.

Toppen