Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Ett annat alternativ till KFM är ju att delge SAS en betalningsuppmaning enligt 2 kap 9 § konkurslagen och om pengarna inte kommer ansöka om konkurs. Är fordran klar och förfallen är det bevis för obestånd. Är man sentimental när det gäller SAS är det inte att rekommendera
Ge inte någon några dumma idéer nu. Jag vill gärna kunna fortsätta flyga SAS...

Ge inte någon några dumma idéer nu. Jag vill gärna kunna fortsätta flyga SAS...
Folk här lär ju inte vara obekanta med den bestämmelsen. Jag lider mer med dem som sannolikt aldrig lär se sina pengar än SAS just nu.
Har bara ett par tusen att kräva och jag har sedan länge insett att dessa är förlorade.
För den som har behov av pengarna är dock mitt förslag en hyfsat snabb väg till betalning. Gäldenären brukar ganska snabbt betala i sådana fall.

Folk här lär ju inte vara obekanta med den bestämmelsen. Jag lider mer med dem som sannolikt aldrig lär se sina pengar än SAS just nu.
Har bara ett par tusen att kräva och jag har sedan länge insett att dessa är förlorade.
För den som har behov av pengarna är dock mitt förslag en hyfsat snabb väg till betalning. Gäldenären brukar ganska snabbt betala i sådana fall.
Om SAS går i konken så kommer bara de som köpt resan på kredit att få några pengar tillbaka. Om SAS inte går i konken så kommer mest sannolikt alla att få sina pengar, men det kan ta tid.

Om du "sedan länge insett att dessa är förlorade" antar jag att du inte köpt din resa på kredit. Det enda du skulle göra om du skulle göra som du föreslagit är att höja sannolikheten till att du verkligen aldrig ser några pengar igen, annars är det bättre att sitta lugn i båten och/eller vidta åtgärder som inte riskerar konkurs av något slag.

Det kommer att se snyggt ut hos "UC" när det blir några 100 000 ansökningar om betalningsföreläggande för SAS.
Många riktigt stora bolag - inkl. flertalet börsnoterade på OMXS30 - har ett större antal betalningsanmärkningar, eller ansökningar om betalningsföreläggande. Det är inte ovanligt. Men absolut, 100 000 betalningsförelägganden vore bedömt otrevligt för SAS, inte minst ekonomiskt.

Om SAS går i konken så kommer bara de som köpt resan på kredit att få några pengar tillbaka. Om SAS inte går i konken så kommer mest sannolikt alla att få sina pengar, men det kan ta tid.

Om du "sedan länge insett att dessa är förlorade" antar jag att du inte köpt din resa på kredit. Det enda du skulle göra om du skulle göra som du föreslagit är att höja sannolikheten till att du verkligen aldrig ser några pengar igen, annars är det bättre att sitta lugn i båten och/eller vidta åtgärder som inte riskerar konkurs av något slag.

Jag har förvisso köpt på kredit men jag ser inte nån anledning att ställa mig i Amex kö.

mitt inlägg var mer ett konstaterande av sakernas tillstånd och jag ska nu återgå till att vara vanlig läsare istället för att angripa den heliga kon SAS

Plus pro och tidtabell ändring.
Tack för svar!
Då är antagligen plus pro tillbaka i sin normala, automatiserade (?) återbetalnings-process vilket är bra och rätt.
Att plus pro avbokningar från mars fortfarande är fast i covid-träsket är under all kritik dock.

Ett annat alternativ till KFM är ju att delge SAS en betalningsuppmaning enligt 2 kap 9 § konkurslagen och om pengarna inte kommer ansöka om konkurs. Är fordran klar och förfallen är det bevis för obestånd. Är man sentimental när det gäller SAS är det inte att rekommendera

2 kap 9 § konkurslagen
En gäldenär, som är eller senare än ett år före konkursansökningen har varit bokföringsskyldig enligt bokföringslagen (1999:1078), ska om inte annat visas anses insolvent, om

1. gäldenären har uppmanats av en borgenär att betala klar och förfallen skuld men underlåtit att göra detta inom en vecka och
  2. borgenären begär gäldenären i konkurs inom tre veckor därefter och skulden då ännu inte är betald.
Borgenärens uppmaning ska innehålla en upplysning om att en konkursansökan kan följa. Uppmaningen ska delges gäldenären. Delgivning enligt 3437 §§delgivningslagen (2010:1932) får ske endast om det med beaktande av vad som har framkommit i det aktuella delgivningsärendet eller vid andra delgivningsförsök med gäldenären finns anledning att anta att denne har avvikit eller på annat sätt håller sig undan.

Se min post #38. Jag är på din linje men det är viktigt att först fastställa kravet, lämpligast med ett betalningsföreläggande. Min gick iväg från KFM till SAS för fem dagar sedan och jag har än så länge inte fått någon återbetalning.

Här kommer mitt bidrag till tråden som jag följt med stort intresse.

Hela resan avbokades 2:a mars pga inställd hemresa från Hongkong (utresan var det sista planet som gick normal trafik). Bokningen var en "bästa tillgänglighet" i billigaste business. Poängen kom tillbaka bums, men skatterna lät dröja på sig. Jag låg på kundtjänst några gånger via mejl men de slutade svara så småningom. Nu på morgonen såg jag att skatterna var insatta på mitt Amex igår (inget mejl om återbetalning eller dyl), så det tog från den 2:a mars till 19:e maj för dem att processa min återbetalning.
Så kvarnarna mal, även om de maler långsamt!

Toppen