Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Pratat med kundtjänst för 4e gången nu och enl denna killen så har dom kommit till 12 mars för Europaresor!? Tror att någon ljuger och börjar bli riktigt irriterad nu :(
Jag tror inte kundtjänstmedarbetaren ljuger. Jag tror de helt enkelt inte har informationen, och då svarar med den senaste obekräftade informationen som han har.

Lite som kundtjänst alltid brukar göra när de inte var ett exakt svar. Vi vet ju vad kvaliteten brukar vara på många svar där under normala fall, finns ingen anledning att tro att den skulle vara högre under nuvarande situation.

Förstår verkligen inte varför ni håller på och ringer till SAS när ni har betalat med ett kreditkort? Bara att reklamera köpet.

Inte alls "bara", Mastercard ville inte acceptera någon reklamation eftersom jag inte fått någon avbokningsbekräftelse
en ljudinspelning där jag diskuterade med kundtjänst godtog de inte.
Amex kontaktade jag i mitten av april och de har fortfarande inte gjort någonting.

9/3 var väl den första stora batchen med 2000 inställda avgångar, om man söker bak i lite mediaarkiv.

Så det var nog en kombination av att man såg cashflow-branten framför sig (och därmed mycket väl kan slagit i lite extra bromsar), och att de faktiskt antal återbetalningar som hamnade på listan kraftidg ökade på mycket kort tid.

De är dock bara en mild västanfläkt jämfört med hur mycket som ställdes in några dagar senare,
så om de verkligen hanterar återbetalningar i kronologisk ordning lär det ta lååååång tid för de som
avbokat i mitten av mars.

Sen har vi det där med att många av de som avbokat senaste veckorna fått pengarna omgående.

De är dock bara en mild västanfläkt jämfört med hur mycket som ställdes in några dagar senare,
så om de verkligen hanterar återbetalningar i kronologisk ordning lär det ta lååååång tid för de som
avbokat i mitten av mars.
Japp. Helt klart.

Sen har vi det där med att många av de som avbokat senaste veckorna fått pengarna omgående.

Ja, det verkar nästan som de skulle ha fått in något bättre systemstöd för att hantera det nu, men att det inte applicerar på gamla avbokningar.

Å andra sidan har väl inte alla som bokat av de senaste veckorna fått sina pengar omgående, tror jag? (Vi har väl kanske inte tillräckligt underlag för att säga något där egentligen)

Japp. Helt klart.

Ja, det verkar nästan som de skulle ha fått in något bättre systemstöd för att hantera det nu, men att det inte applicerar på gamla avbokningar.

Å andra sidan har väl inte alla som bokat av de senaste veckorna fått sina pengar omgående, tror jag? (Vi har väl kanske inte tillräckligt underlag för att säga något där egentligen)

Läge för ett officiellt klarläggande, det är säkert inte bara jag som kommer att tveka inför att boka
dyra Plus Pro biljetter om det finns risk för att det tar ett halvår i stället för utlovade 7 dagar att få tillbaka pengarna.

En alternativ väg skulle väl kunna vara via kronofogden? Situationen är ju sådan att SAS och resenären är överens om att SAS är skyldig x kr och att återbetalning är utlovad men inte effektuerad av SAS. Därmed skulle man kunna driva in skulden för egen maskin.

En alternativ väg skulle väl kunna vara via kronofogden? Situationen är ju sådan att SAS och resenären är överens om att SAS är skyldig x kr och att återbetalning är utlovad men inte effektuerad av SAS. Därmed skulle man kunna driva in skulden för egen maskin.
Stämmer fint, skicka bara in en ansökan om betalningsföreläggande för biljetten som enligt EUs regler skall återbetalas inom 7dagar och SAS bekräftat att återbetala men struntar i.

300kr i avgift till KFM.

Det borde sätta fart på SAS .

Det kommer att se snyggt ut hos "UC" när det blir några 100 000 ansökningar om betalningsföreläggande för SAS.

• Gilla
Reactions: Gus
Ett annat alternativ till KFM är ju att delge SAS en betalningsuppmaning enligt 2 kap 9 § konkurslagen och om pengarna inte kommer ansöka om konkurs. Är fordran klar och förfallen är det bevis för obestånd. Är man sentimental när det gäller SAS är det inte att rekommendera

2 kap 9 § konkurslagen
En gäldenär, som är eller senare än ett år före konkursansökningen har varit bokföringsskyldig enligt bokföringslagen (1999:1078), ska om inte annat visas anses insolvent, om

1. gäldenären har uppmanats av en borgenär att betala klar och förfallen skuld men underlåtit att göra detta inom en vecka och
  2. borgenären begär gäldenären i konkurs inom tre veckor därefter och skulden då ännu inte är betald.
Borgenärens uppmaning ska innehålla en upplysning om att en konkursansökan kan följa. Uppmaningen ska delges gäldenären. Delgivning enligt 3437 §§delgivningslagen (2010:1932) får ske endast om det med beaktande av vad som har framkommit i det aktuella delgivningsärendet eller vid andra delgivningsförsök med gäldenären finns anledning att anta att denne har avvikit eller på annat sätt håller sig undan.

Har fått min resa inställd igår till Peking som skulle avgått på fredag. Dock inte inställd hemresa, kanske inte spelar någon roll? Har en utgående voucher också. Är det bara för mig att avboka genom hemsidan nu eller måste jag vänta tills sas själva tar bort hela bokningen och skickar tillbaka vouchern? Är helt förvirrad

Toppen