Senaste nytt

Har du dålig resepolicy? Klaga här!

Det är modernt och enkelt av mellanchefer att gömma sej bakom policy och dumma regelverk. Det har hade varit ett solklart fall där en chef med lite stake i hade kunnat stå för ett avvikande beslut från regelverket.

Restiden räknas som arbetstid på firman där jag jobbar men inte som övertid även om restiden överstiger 8 timmar i sträck.

Man får glädjas åt det lilla ;)
Vissa avtal för restidsersättning ger (enligt kollektivavtal) 75-80% av grundlönen (samt ingen övertid enligt ovan). Men det finns ju varianter från helt avlöst från övertid och restid till full ersättning för resor likt vanlig lön och övertid.

Med andra ord är det OK att VD har exempelvis 100 gånger företagets snittlön men inte OK att han reser på ett bättre sätt, eller? ;)

Han får resa hur han vill. Och han får tjäna tusen miljarder gånger mer än företagets snittlön. Så länge det är motiverat. Är VD anledningen till att företaget går 100 ggr bättre så ser jag inga problem alls med att VD får 100 ggr mer lön än snittmedarbetaren.

Med det sagt har jag haft anställda i många omgångar som har tjänat väsentligt mycket mer än jag när jag varit deras chef. I storleksordning 10 ggr mer än jag. Inget konstigt med det - de har stått för 10 ggr mer intäkt till bolaget också.

Jag tyckte det var så roligt att jag måste dela med mig... Som sagt så måste jag nu boka arbetsresor via Egencia online. Kollade lite alternativ inför en kommande resa och under sökningen kommer en stor reklam om SAS Plus upp. På nästa sida är sedan allt SAS Plus rödflaggat som utanför policy. Däremot skulle det inte vara rödflaggat att boka Finnair full-flex ekonomi för 400€ mer på en t/r Helsingfors - Köpenhamn.

Efterblivet! Är det någon som har en policy som jagar bang-for-the-buck? Dvs, business om den är billigare än eko/eko plus eller ett verktyg som hittar mellanskillnaden mellan billigaste business och eko plus. Jag betalar med nöje mellanskillnad om det rör sig om max 4-5kkr på en long-haul.

Så var det dags igen för en reviderad, global resepolicy för firmans alla bolag. Som man kunde misstänka var det en massa "enhancements" som att oflexibel ekonomi skall vara förstavalet och att Premium Economy skall ha samma attestflöde som Business, d.v.s. bolags-VD i de allra flesta fall. Därtill en massa inte-formuleringar med andemeningen att det minsann inte skall vara några extravaganser utan att resa är en förmån, basta.
Varför ska det vara så svårt att förstå att de allra flesta faktiskt dels uträttar en massa på sina resor och inte har det som en belöning, dels försakar både fritid och andra plikter? Nu är jag så "lyckligt" lottad att jag kan välja att sluta resa, och det kommer nog att få bli så, men de stackare som jobbar på sälj eller på annat sätt i fält lär inte få en trivsammare situation framöver. Sådär, lite ventilering...

Som tur var jobbar jag i ett litet bolag där "rimlig kostnad" är nyckeln till bokningar, alternativt betalar jag med egna pengar vid en del resor.

På kortare Europaresande förstår jag att inte Plus/Business alltid kan bokas, däremot när det kostar någon/några hundralappar extra för Plus (alternativt deep discount C) så att man antingen har flexibilitet eller i alla fall möjlighet att arbeta effektivt så blir det patetiskt att argumentera att skälen är ekonomiska.

Jag skulle omedelbart minska mitt resande i jobb om det var strikt "billigaste biljett" som gällde; men då sitter jag i en ovanlig situation där jag i princip kan välja arbetsuppgifter själv.

Toppen