Senaste nytt

Har du dålig resepolicy? Klaga här!

Finns många företags om per automatik tar för givet att resa gör man på sin helg utan komp för att kunna starta på Måndag med arbetet och det är väl upp till var och en och välja då om skon passar el inte
Oerhört märkligt att det kan vara så, ingen vidare personalpolitik enligt mig eller så är det jag som är helt ute och cyklar. Tror inte att det är bra för företaget heller om det då inte handlar om personal som är extremt lätt att ersätta och enligt min erfarenhet är det väldigt få som är det. Då tror jag hellre på morötter, "boka biz du men då vill jag att du jobbar måndag" i de fall det nu skulle vara nödvändigt.

Tyvärr sprider sig byråkratin även bland företag och det innebär att oflexibla regler skapas vilket hämmar kreativiteten vilket jag anser är förödande för länder som Sverige, vi kan ju inte ett kostnadsläge som ger oss fördelar direkt...

Har ännu inte sett ett sånt system där man inte genom att kunna ändra lite parametrar, resväg och tidsintervall inte har kunnat locka fram en för en själv fördelaktigare biljett... sen är det ju upp till en själv att inte acceptera vad som helst utan att kunna ta en avvikelseraport och sen stå upp för den med sin chef om man har tort på fötterna för att tänja policyn för att tjäna företaget.

Det är ju "otroligt kostnadseffektivt" när företagetspolicyn leder till att de anställda sitter och söker och trixar i ett XX timmar för att hitta alternativet som är acceptabelt för både den enskilde och företaget istället för att ha en rimlig policy från början. Jag har verkligen svårt för alla de som ska bestämma utan att att ha förmågan att höja blicken lite och se på mer än en parameter.

Jobbar på ett större företag med en strikt resepolicy och chefer som inte vågar ta egna beslut. Värsta exemplet var en resa till USA där den externa resebyrån kom med ett förslag med hemresa på fm trots att jag angett em i min resesförfrågan på grund av ett möte på förmiddagen. Min chef "vågade" inte ta beslutet att ta en annan reserutt som kostade 1 000 SEK mer. Beskedet var att ställa in mötet. En policy är ju ingen lag och sunt förnuft bör ju komma i första hand!

Jobbar på ett större företag med en strikt resepolicy och chefer som inte vågar ta egna beslut. Värsta exemplet var en resa till USA där den externa resebyrån kom med ett förslag med hemresa på fm trots att jag angett em i min resesförfrågan på grund av ett möte på förmiddagen. Min chef "vågade" inte ta beslutet att ta en annan reserutt som kostade 1 000 SEK mer. Beskedet var att ställa in mötet. En policy är ju ingen lag och sunt förnuft bör ju komma i första hand!

Skönt att det finns kompetenta chefer därute som verkligen vet det där med att prioritera sina beslut.
Men vad var det för typ av möte ?

Det var ett möte i Houston med en lokal entreprenör inför en kommande offert. Och ett av huvudsyftena med hela resan.

Jag reser long haul ca en gång i måndaden plus några euoropa resor. Företaget anlitar en större resebyrå och "självklart " skall det resas i ekonomi och billigaste alternativ. Men vid flera tillfällen har jag ringt upp dem och föreslagit andra rutter och ofta har det då visat sig att det finns billigare alternativ än det första. Ibland har det skiljt flera tusen kronor och då har man ändå fått en resa med bättre tider och destinationer. Vi har några sekreterare, ofta inhyrda konsulter, som sköter resehandläggningen. Får ofta kritik från dem för att vi krånglar till det när vi ändrar utifrån första förslaget. Att det blir billagare och bättre sk..er de i.
Och hämnden kommer när de skall granska reseräkningarna!

Det var ett möte i Houston med en lokal entreprenör inför en kommande offert. Och ett av huvudsyftena med hela resan.

Jag reser long haul ca en gång i måndaden plus några euoropa resor. Företaget anlitar en större resebyrå och "självklart " skall det resas i ekonomi och billigaste alternativ. Men vid flera tillfällen har jag ringt upp dem och föreslagit andra rutter och ofta har det då visat sig att det finns billigare alternativ än det första. Ibland har det skiljt flera tusen kronor och då har man ändå fått en resa med bättre tider och destinationer. Vi har några sekreterare, ofta inhyrda konsulter, som sköter resehandläggningen. Får ofta kritik från dem för att vi krånglar till det när vi ändrar utifrån första förslaget. Att det blir billagare och bättre sk..er de i.

Hur i helsike kan ni ha inhyrda konsulter som sköter resehanteringen och dessutom granskar reseräkningarna. Dessutom verkar dom ovilliga att lyssna på hur den som reser vill ha det. Du borde ta dig ett allvarligt samtal med chefen och sedan överväga om du skall jobba kvar. Jag blir mörkrädd när jag läser om sådan resepolicy.

Inte utan man blir lite tårögd av att läsa.
En chef som i princip offrar en affär för 1.000 kronor .
Tacksamt det är att jobba under sådana förhållanden.

Och i övrigt om hanteringen är det bara att garva åt

Toppen