Vår förra VD var ganska känd för att resa och bo billigare än alla andra på företaget. "Nej, bo ni här. Jag flyttar till ett billigare hotell."
Tror faktiskt de flesta finner sig i att åka eco. Jag har inte sett några tendenser till strejk ute i landet iaf
Intra Europa är väll Business i princip död med anledning av just att så många har eco-policy.
Förre SAS-chefen: ”Rätt slopa affärsresorna” | SvD
Nästan alla bolag på large cap gick väll över till eco policy för ganska länge sedan?
Resepolicyn där jag jobbar är inte eco utan den ännu värre "billigast" med lite följdtext på resväg, säkerhet bla, bla.
Som på alla större bolag är det hela outsource'at på resebyrå vars uppgift är att se till att det blir just billigast. De ifrågasätter och rapporterar avvikelse på det som är utanför policy vilket gör det svårt att välja bolag eller trixa till biljetter som ger 100% intjäning t.ex.
Har hört med bekanta och sett att en del resebyråer nu utvecklat egna sökverktyg där du i princip får 1 alternativ(billigast) utifrån resplan och alla andra alternativ ses och rapporteras som avvikelse.
Det senare tror jag är framtiden för affärsresor.
Bra för arbetsgivaren men tråkigt för resenären.
Har ännu inte sett ett sånt system där man inte genom att kunna ändra lite parametrar, resväg och tidsintervall inte har kunnat locka fram en för en själv fördelaktigare biljett... sen är det ju upp till en själv att inte acceptera vad som helst utan att kunna ta en avvikelseraport och sen stå upp för den med sin chef om man har tort på fötterna för att tänja policyn för att tjäna företaget.