Senaste nytt

Har du dålig resepolicy? Klaga här!

När man efter ett nattflyg sitter i Frankfurt en lördag förmiddag utan att knappt sovit en blund och väntar på flighten till Arlanda så funderar man ju på vad f.n man sysslar med. Men efter två tre veckor på kontoret så börjar man ju känna att det vore trevligt med en resa igen. Säkert många som känner igen sig.

Cheferna vet ju ofta inte vad man jobbar med. De har kommit in på karriärstegen och ska upp till nästa nivå så fort som möjligt. Det är viktigare att inte ha gjort fel än att ha gjort "rätt". Gäller även för de inhyrda sekreterarna.

Jag har en planerade resa till norra Kina i mitten av maj och jag föreslog kombination av två biljetter till chefen om chefen skulle acceptera att jag åker direkt från Stockholm istället för från Hamburg.

Biljett 1): Cathay Pacifics Business class deals från Stockholm till Bangkok med stopover i Hong Kong.
Stockholm-(CX:QR)-Doha-(CX)-Hong Kong-(CX)-Bangkok-(destination, CX)-Hong Kong-(stopover, CX)-Doha-(CX:QR)-Stockholm
Biljett 2): Air China direktflyg mellan Hong Kong och Dalian i Economy class.
Hong Kong-(CA)-Dalian-(destination, CA)-Hong Kong

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Totalpriset av de två biljetterna var ca 1.480 EUR och självklart chefen sa NEJ med hänvisning till resepolicyn och jag hänvisades att använda företagets resebyrån som skickade en offert av Lufthansas Economy class biljett (ombokningsbar mot avgift).

Priset från företagets resebyrå var ca 1.800 EUR i Economy class hela vägen: Hamburg-(LH)-Frankfurt-(LH)-Beijing-(LH:CA)-Dalian (destination, LH:CA)-Beijing-(LH)-Frankfurt-(LH)-Hamburg

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Även om det skulle finnas kickback från resebyrån tror jag inte att det kan bli så mycket som 17-18% (1.480 EUR / 1.800 EUR blir ca 17-18%).

Jag kan förstå din chef då det måste bli mer resursoptimalt med LH alternativet vs besparing på 320EUR. Men jag hade bokat ditt alternativ....

Jag kan förstå din chef då det måste bli mer resursoptimalt med LH alternativet vs besparing på 320EUR. Men jag hade bokat ditt alternativ....
Jo, det håller jag med om.
För din information reser jag ut på måndag om det blir Lufthansa biljetten (firman betalar restiden) men jag föreslog att firman skulle betala restid endst för hemresan (Dalian-Hong Kong-Doha-Stockholm) om chefen hade accepterat Cathay Pacific + Air China biljetteter med utresa på söndag.

Jag undrar om det är inte bara resepolicyn med den där flygkombination som bokförare kan ställa lite frågor, kanske inte är avdragsbar?

Toppen