Senaste nytt

Har du dålig resepolicy? Klaga här!

Kan bara rapportera att jag jobbar på ett företag som har Business i policyn för longhaul - det gäller alla oavsett position - det uttrycks lite olika i olika operating companies i gruppen och ibland är det kopplat til en tidsgräns på +6h. Hyggligt stort bolag, varken konsult- eller finansbolag, visserligen utländsk ägare men såpass svensk profil att företaget är uppmärksammat i svensk media. Jag vet att man inte kan ta det för givet - det är dock inte så att vi är ensamma affärsresenärer i Businesskabinen när vi är ute o reser till o från Skandinavien. Inser att denna kommentaren skulle passat bättre i en tråd om "Bra resepolicy - visa din uppskattning här" - men tror inte det finns en sådan. :) eller? Om mitt företag förändrar sin policy till Economy på longhaul kommer jag byta arbetsuppgifter - tror mig än så länge ha möjligheten att välja - som innebär minimalt resande longhaul. Handlar självklart inte om behov av lyx eller entitlement utan att det skulle bli för slitsamt för iallafall mig. Gillar förresten uttrycket "värdiga reseregler".

Haha, jag tycker man känner sig halvfräsch/ovärdig när man behöver knata direkt till jobbet i JNB eller GRU efter en resa från Nordeuropa i ekonomiklass. Och här talar jag av egen erfarenhet eftersom jag gör det hela tiden. Haha.

Varför inte Hertz?
De ville inte ge mig rätt poäng för en hyrbilsbokning en gång. Det var helt uppenbart att jag hade fått för lite poäng, men de vägrade ändå ordna till det trots att jag fick upp ärendet på en högre nivå inom hierarkin.

Skillnaden för Hertz mellan en nöjd kund och en förbannad kund kanske blev 20-30 kr. Väljer Hertz det senare så är det inget bolag jag vill göra affärer med.

Ungefär så :)

Vilka företag är det egentligen som har "bäst" resepolicy, dvs. tillåter flygningar i businessclass m.m.?

Jeg er ansat i en halv-stor amerikansk virksomhed - på afdelingen i Danmark. I rejsepolitikken tillades rejser i business class hvis rejsen indeholder mindst ét leg på 7 timer eller længere varighed. Der kræves godkendelse af budgetansvarlig (men i princippet skal alle rejser godkendes). Politikken gælder for alle ansatte. Uden at vide det, vil jeg dog tro at C-level chefer har en undtagelse :)

Last edited:
De ville inte ge mig rätt poäng för en hyrbilsbokning en gång. Det var helt uppenbart att jag hade fått för lite poäng, men de vägrade ändå ordna till det trots att jag fick upp ärendet på en högre nivå inom hierarkin.

Skillnaden för Hertz mellan en nöjd kund och en förbannad kund kanske blev 20-30 kr. Väljer Hertz det senare så är det inget bolag jag vill göra affärer med.

Ungefär så :)
Och på dessa grunder väljer du bort en av de ledande hyrbilsfirmorna? Väljer du bort SAS ur resepolicyn också om du inte får en smoothie? :rolleyes::p

Och på dessa grunder väljer du bort en av de ledande hyrbilsfirmorna? Väljer du bort SAS ur resepolicyn också om du inte får en smoothie? :rolleyes::p
Hertz hade i det här fallet uppenbart gjort fel, och ärendet var på en högre nivå än kundtjänst. Trots detta valde de att inte rätta felet och istället skylla på mig, också det helt ogrundat då jag följt deras egna instruktioner (som senare visade sig vara fel). Alltihopa fanns dessutom snyggt dokumenterat.

Min erfarenhet är att man märker om det är ett bra eller dåligt bolag först när det uppstår problem. Hertz valde att inte fullfölja sitt åtagande, och jag använder den makt som jag som konsument har: att inte göra affärer med dem igen. Ungefär som att jag väljer bort att flyga med Ryanair. Och ungefär som jag väljer bort att göra affärer med någon annan som försöker lura mig. :)

OT - Behöll Hertz trots ett misstag som var betydligt större än lite bonuspoäng. Men jag såg det som en begränsad händelse utfört av ett visst kontor.
Och ville inte bli av med mina kontakter (priser) på 3 andra Hertzkontor (som jag för övrigt har för mig var franchisetagare)

• Gilla
Reactions: FCT
Toppen