Senaste nytt

Hacks/tips för att resa minimalt (minska vikt och volym på bagage)

För att fortsätta USB-C-spåret kan man se till att all elektronik man har laddas med just USB-C. Själv har jag t.ex. båda eltandborste och rakapparat med sådant uttag.

På väldigt korta resor kan jag skippa det eller köra med vanlig tandborste, men på något längre är det smidigt att bara behöva två sladdar (USB-c samt lightning).
 
Har städat upp i kabel och laddträsket, köpte pytteliten anker 65w med tre portar och några kablar

Har två datorer, men om jag har Dellen först så funkar MacBook Air fint att kaskadkoppla.

På långresa utnyttjar jag ofta tvättservice på hotellet gör skjortor och handtvättar lite strumpor mm. Y3 funkar fint.

Vintertid har jag svarta walking Goretex skor sommartid svarta sneakers funkar till det mesta upp till skjorta och byxor ungefär. Finskor vid behov…

Vid handbagage kör jag två 1l zip påsar, en torr och en våt dom nesesär
Fast finskorna kan du väl inte ta i hamdbagaget, de behöver väl egen biljett?

Här blir det mest danskor, men jag bor ju söderut också…
 

Gizmokvack

Medlem
Reste med familjen på solsemester 10 dagar, kom hem förra veckan. Vi försökte resa med så lite packning som möjligt.

* En laddare med två utgångar tänkte vårt behov av elektronik (2st USB-C och en Garminkabel täckte mobiler, hörlurar, tandborstar och klockor)
* Parkera i garage eller nära entré (vinterjackor, mässor och vinterskor lämnas kvar i bilen)
* Res i löparskorna om du ska träna på semestern (bekvämt och inte särskilt fagert, men mina 45or tar upp dubbla platsen mot sommarskor/tofflor)
* Rensa garderoben och packa med det du ska slänga (två T-shirts och två par strumpor hade gjort sitt, det användes på plats och slängdes efteråt)
* Blöjor och andra stora konsumtionvaror köpes på plats
* Satsa på plagg i merinoull eller annat material du kan ha på dig flera dagar i rad

Det var väl våra riktlinjer inför denna resan. Jag hade två uppsättningar träningskläder som jag tvättade upp i handfatet med lite handtvål och alltid en uppsättning torr.
Till denna resa åkte vi med SAS där bagage ingick till samtliga (+ 2 extraväskor till mig) men vi hade ändå som målsättning att försöka hålla nere antalet väskor.
 

jerixon

Medlem
Googla one bag travel.
Jag reser ALDRIG med incheckat baggage och följer alltid baggageregler.
Köp en solid on bag med vikt under 1kg. Använd Cubes osv.
Klarar lätt en veckas resa på 20l Ryggsäck som håller Ryan Airs mått för under seat back.
Pack hacker, One bag travel på youtube osv har mkt tips.
 

jerixon

Medlem
Hörst tydligt att du har damstorlek (allt under storlek 45) :p
För mig som har 47/48 är det inte aktuellt med 2 par skor allt som oftast på semestern, men på 3-4 dagars resa med normaltstor carry-on är det absolut inga problem.

Också känt som konsultdojan..
Det är inte så svårt att få med sig ordentliga skor, anpassad till formalitet, som inte är Ecco eller dylikt.

Har inga problem med att få med mig oxfords samt träningsskor i carry on. Är det längre vistelse checkar jag helt enkelt in.
 

jerixon

Medlem
Tvättar alltid mina grejer i handfatet eller badkaret också.
Funkar bra =)
Reste med familjen på solsemester 10 dagar, kom hem förra veckan. Vi försökte resa med så lite packning som möjligt.

* En laddare med två utgångar tänkte vårt behov av elektronik (2st USB-C och en Garminkabel täckte mobiler, hörlurar, tandborstar och klockor)
* Parkera i garage eller nära entré (vinterjackor, mässor och vinterskor lämnas kvar i bilen)
* Res i löparskorna om du ska träna på semestern (bekvämt och inte särskilt fagert, men mina 45or tar upp dubbla platsen mot sommarskor/tofflor)
* Rensa garderoben och packa med det du ska slänga (två T-shirts och två par strumpor hade gjort sitt, det användes på plats och slängdes efteråt)
* Blöjor och andra stora konsumtionvaror köpes på plats
* Satsa på plagg i merinoull eller annat material du kan ha på dig flera dagar i rad

Det var väl våra riktlinjer inför denna resan. Jag hade två uppsättningar träningskläder som jag tvättade upp i handfatet med lite handtvål och alltid en uppsättning torr.
Till denna resa åkte vi med SAS där bagage ingick till samtliga (+ 2 extraväskor till mig) men vi hade ändå som målsättning att försöka hålla nere antalet väskor.
 

ante888

Medlem
Jag reser oftast med endast handbagage, enda undantaget är skidresor när hjälm, ryggskydd och pjäxor ska med. Reser oftast också med endast ett par skor, om det inte är en strikt jobbresa, då får det bli två par skor.

Några tips som funkar bra för mig:

* Allround-skor som funkar för det mesta från träning till middag. Blir oftast avkall på det eleganta, men går sällan på tillställningar där det krävs mer än chinos+skjorta+svarta diskreta sneakers.
* Tar sällan med dator eller padda, sparar mycket vikt och uppmuntrar inte till att slappa på hotellrummet.
* Underkläder samt t-shirts i polyester som torkar snabbt, skjortor i linne och eventuella värmande plagg i ylle eller dun.
* Tar med en drybag som blir förvaring för smutstvätt, samt tvättar i den när det behövs. Bra om handfatet inte är helt tätt på hotell eller om man bor på hostel där man inte vill ockupera badrummet mer än nödvändigt. Tar med en liten påse med tvättmedel samt en liten torklina.
* Tips på byxor för varmare klimat är att kika på golfbyxor. De är oftast i ett lätt material som är snabbtorkande och bekvämt, men ser någorlunda "propra" ut, så man klä upp dem efter behov.

Packar i en The North Face Duffel i storlek small, som går som handbagage. Tar med en packbar messenger-bag från decathlon som jag har kamera+plånbok+vindjacka etc i, när jag väl ränner runt sedan.

Principerna ovan har funkat på allt från långweekend till månadslånga semestrar med allt från vandring till stadsliv.
 

GOTBound

Medlem
En investering som gett mig mycket värde/glädje är en liten effektiv USB-C snabbladdare med hög uteffekt för både mobiltelefon, laptop med USB-C charging, andra prylar. Anker och Belkin har fina alternativ, jag kör med en riktigt liten Anker Nano på 20W och 30gram. Kombinera med lite dyrare högeffekts USC-C till USB-C kabel. Med hög effekt går det snabbt att ladda så behovet av powerbank och separat laptop adapter har för mig minimerats. Ni med större laptops som är gång hela dagen kan behöva undersöka om större effekt (30-100W) krävs.
Jag kör denna:

Perfekt att kunna ladda allt och snabbt samt tar liten plats, brukar gå att få för 350-400 kr när det är erbjudande på laddaren, i kombination med high performance USB-C och en USB-C till lightning kabel kan jag ladda allt jag behöver snabbt.
 

mha321

Medlem
Jag kör denna:

Perfekt att kunna ladda allt och snabbt samt tar liten plats, brukar gå att få för 350-400 kr när det är erbjudande på laddaren, i kombination med high performance USB-C och en USB-C till lightning kabel kan jag ladda allt jag behöver snabbt.
Man bör dock bada vara lite försiktig med 65W. Många lite kraftfullare datorer laddad inte med så låg. Men det finns 90-95W som bara är marginellt större och brukar räcka till det mesta rimliga (sedan finns det ju gigantiska laptops där en sådan inte räcker ändå, men de har man kanske normalt inte med sig på resa)
 
Toppen