Senaste nytt

Hacks/tips för att resa minimalt (minska vikt och volym på bagage)

EgOscar

Medlem
Vad gör man när flygbolagen tightar till bagageregler? Jag har de senaste åren försökt justera min packning och mina inköp gällande kläder och prylar för att minimera vikt och volym vid resande. Syftet: smidighet, att minska kostnader och riskerna med stort bagage. Finns det fler här som lever och reser minimalistiskt? Vad är era bästa knep som inte är så kända eller självklara?
 

EgOscar

Medlem
En investering som gett mig mycket värde/glädje är en liten effektiv USB-C snabbladdare med hög uteffekt för både mobiltelefon, laptop med USB-C charging, andra prylar. Anker och Belkin har fina alternativ, jag kör med en riktigt liten Anker Nano på 20W och 30gram. Kombinera med lite dyrare högeffekts USC-C till USB-C kabel. Med hög effekt går det snabbt att ladda så behovet av powerbank och separat laptop adapter har för mig minimerats. Ni med större laptops som är gång hela dagen kan behöva undersöka om större effekt (30-100W) krävs.
 
Vad är ditt resmönster (vilken flygplats utgår du ifrån, resmål, längd på resor, hur ofta, lyxresor eller backpacker, etc)? Reser du själv eller med familj? Har du status hos något flygbolag?
 
Last edited:

EgOscar

Medlem
Vad är ditt resmönster (resmål, längd på resor, hur ofta, lyxresor eller backpacker, etc)? Reser du själv eller med familj? Har du status hos något flygbolag?
Post-Corona så är 75% av mitt resande budget/packpacker-ish i Europa sprinklat med lyx här och där, ingen status, har AMEX Plat som oftast ger mig loungetillgång så är inte så intresserad av att försöka nå nåt status. Lyx för mig blir främst på hotell, restauranger, upplevelser, ej på flyg. Hälften ensamt, hälften med familj eller vänner. När jag reser ensam så försöker jag nyttja lokaltrafik. Men tråden var inte tänkt att bara GE mig och personer med MITT resemönster tips. :) Jag är nyfiken och öppen att ändra på mitt resemönster/vanor och kul att höra andras tankar.
 

FredrikW

Medlem
Några saker som gör att jag med enkelhet reser utan incheckat bagage på mina tjänsteresor nu för tiden.
* Lätta smidiga & mjuka väskor. Använder Sandqvist Milton (weekend bag) som handbagage och en Sandqvist Ilon ryggsäck som personal item. Dator, block, adaptrar och tunga saker i den tunna ryggsäcken, kläder i väskan. Rullat.
* Multi-purpose skor: Har man skor som passar både för arbete, promenader, middagar och resande så blir det mycket enklare att packa, skor kan annars ta mycket plats tycker jag.
* Tänk igenom veckans kläder: skjorta, ulltröja, kavaj kan kombineras runt efter skrynjlighet etc. Ullkläder tar lite plats och kräver ingen strykning
* Har numer en macbook air som jobbdator och kan använda samma adapter till alla devices, sparar mycket plats.

1677413392809.png

1677413417374.png
 

Hachans

Medlem
Vad gör man när flygbolagen tightar till bagageregler? Jag har de senaste åren försökt justera min packning och mina inköp gällande kläder och prylar för att minimera vikt och volym vid resande. Syftet: smidighet, att minska kostnader och riskerna med stort bagage. Finns det fler här som lever och reser minimalistiskt? Vad är era bästa knep som inte är så kända eller självklara?

Jag köpte en USB A/C hubb med PD från Kjell vilket gör att jag slipper särskild laddare till datorn och kan ladda annat samtidigt. Måste jag ha med datorn någonstans så använder jag den som hubb och laddar från USB-uttagen.
 

Abbs

Medlem
* Multi-purpose skor: Har man skor som passar både för arbete, promenader, middagar och resande så blir det mycket enklare att packa, skor kan annars ta mycket plats tycker jag.

Också känt som konsultdojan..
Det är inte så svårt att få med sig ordentliga skor, anpassad till formalitet, som inte är Ecco eller dylikt.

Har inga problem med att få med mig oxfords samt träningsskor i carry on. Är det längre vistelse checkar jag helt enkelt in.
 

FF#1

Medlem
Har städat upp i kabel och laddträsket, köpte pytteliten anker 65w med tre portar och några kablar

Har två datorer, men om jag har Dellen först så funkar MacBook Air fint att kaskadkoppla.

På långresa utnyttjar jag ofta tvättservice på hotellet gör skjortor och handtvättar lite strumpor mm. Y3 funkar fint.

Vintertid har jag svarta walking Goretex skor sommartid svarta sneakers funkar till det mesta upp till skjorta och byxor ungefär. Finskor vid behov…

Vid handbagage kör jag två 1l zip påsar, en torr och en våt dom nesesär
 
Toppen