Senaste nytt

Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

Här kommer en haltande jämförelse på din tes att du vet att det " i princip inte kommer hända " något att bruka elektronik på flyget.

Jag har ett flertalet gånger motbevisat vägverket,polisen och sjukvården och alla trafikforskare att det är dödligt farligt att ligga i 300 km/h + på MC på essingeleden i rusningstrafik..jag har gjort det flera gånger och just därför kan jag rekommendera alla andra att göra det samma för jag överlevde ju så då borde ju alla andra klara av det och överleva också..för hastighetsbegränsningar är ju skapade utav rädsla..rädsla att folk ska krascha och dö men jag i och med att det är skapat utan rädsla så skiter jag helt sonika i trafikregler för dom kommer och är skapade utan rädsla för jag vet att det är inte hastigheten som dödar..det är det plötsliga stoppet..så plocka bort att stopp och inför fri fart istället

När du slutat svamla och förväntar dig ett svar av mig kan du återkomma :)

Du har en överdriven rädsla för någonting som i princip inte kommer att hända. Jag kan garantera dig att risken är större att mista livet genom att röra sig i valfri storstad. Jag kan helt köpa att man ska följa regler, men att skapa lagar och regler från rädsla. Där går min gräns. Personligen sätter jag telefonen i flight mode. Men om min granne plippar på sin telefon så är det ingenting jag bryr mig nämnvärt över.

Jag har ingen överdriven rädsla för att något ska hända för att du har din telefon igång. Personligen tror jag inte att det påverkar några system, men så länge det inte är bevisat så får man förhålla sig till detta. Man kan tacka det strikta regelverket att det är så säkert att flyga som det är idag. Skulle det mot förmodan hända en olycka och det framkommer att signaler från mobiltelefon eller liknande hade en inverkan blir detta blir detta en ansvarsfråga vem som bär skulden. Den person som valde att inte slå av sin elektroniska utrustning eller kaptenen som inte såg till att all elektronisk utrustning var avslagen? Kaptenen har det slutgiltiga ansvaret ombord och det är viktigt att resten av besättningen och passagerarna respekterar detta och följer hans eller hennes instruktioner både under normala omständigheter och i nödsituationer.

Jag är för regel och ordning&reda (utom på mitt skrivbord :eek:) men om man byter ordet "elektronik/telefon" till vätska då förstår man att någonting står inte rätt till.

Vi vet alla att det finns vätskeregler om hur mycket man får ta med sig ombord på ett flygplan. Totalt max 1 liter i behållare som rymmer max 100 ml per st. Om jag tar med mig en 200 ml flaska vatten ombord så bryter jag mot reglerna. Är det farligt? Nej knappast. Men ja, enligt dem som skapade reglerna.

Min poäng här är inte att uppmana folk att använda elektronik när det är förbjudet, men jag vill säga att det finns ibland onödiga och/eller dumma regler.

Jag vet inte om Dr. Miles har hört uttrycket, men nåt jag tror alla som har varit barn i Sverige har fått höra åtmistone nån gång är:
"Den som ger sig in i leken får leken tåla." (Ganska gammalmodigt språk, men det är så den brukar uttalas.)

Jag tycker själv att dom flesta "säkerhets"-reglerna som gäller när vi flyger är totalt jävla båg. Som till exempel det där med vätskorna.
Men man får liksom spela spelet, om man vill hålla sig på god fot med folket som bestämmer om ens upplevelse ska bli skaplig. Jag följer alltid reglerna till punkt och pricka på och innan flyget. Och suckar lite uppgivet när jag ser en självutnämd rebell som vägrar, det är ju inte så att man vinner nåt på det.

Förresten, mobiler är inget problem så länge dom är i flight mode.

Men om du har ett helt plan fullt med folk vars mobiler kör ut full effekt för att dom inte fattar att det inte finns några basstationer inom räckhåll längre, så kan du alltså ha massa hundra watt RF ut i kabinen. Och det skulle i alla fall oroa mig lite grann, även om jag skiter stenhårt i ifall Rebellrobban Mk. 2 i sätet bredvid struntar i att stänga av sin.

En sak jag funderat på; tekniskt sett är väl människokroppen en elektrisk apparat - nervbanorna kör ju med elektriska impulser. Blir lite jobbigt om man ska stänga av detta...

Den vuxna människokroppen utgör ju också en vätskebehållare på drygt 50 liter, varken köpt post security eller godkänd av flygsäkerhetsmyndigheterna...

On-topic: Ja. Tror inte heller det är ett dugg skadligt oavsett hur många i kabinen som fipplar med sina prylar, men ett flygplan är ingen demokratisk kommun och jag vill komma fram till min destination så snabbt som möjligt => gör som du blir tillsagd utan tjafs.

Sedan får gärna en hel del regler i den teater som kallas säkerhetskontroll luckras upp för min del, då kommer det gå ännu snabbare att flyga.

Toppen