Senaste nytt

Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

Har väl hänt nån gång att jag smusslat med flightmode istället för att stänga av mobilen vid start. Digital klocka de gånger jag bär sådan stängs aldrig av.

Att ha regeln för principens skull går väl bra, men bara om principen är att man ska kunna vara uppmärksam om något händer och inte sitta i trans med hörlurar på. Att elektronik skulle vara skadligt vid start/landning men inte annorstädes köper jag inte. Isåfall skulle folk med pacemakers, insulinpumpar, hjärtpumpar osv vara illa ute. Jag tror att upprördheten i tråden handlar om att det ju ändå är en lätt och enkel gest att stänga av grejorna inför start och landning, och att det tillsammans med andra "onödiga" saker såsom konfiskering av marmelad i security, manuell säkerhetsinstruktion före takeoff osv är så ritualiserat att folk tar illa upp när tabun bryts. Att följa instruktionen om avstängd elektronik är dessutom i stort sett fri från uppoffring för de allra flesta och enkel att göra. Därav det fjantiga i att fullt friska och kompetenta vuxna vägrar lyda av... rätt dåliga anledningar, även om det i sig inte är någon fara för övriga passagerare. Dvs samma som "Nej, jag ska inte lämna ifrån mig vattenflaskan för -jag- vet minsann att den inte är farlig".

Men om ni nu blir upprörda pga nån uppfattning om att er egen säkerhet äventyras när stolsgrannen inte stänger av telefonen vid start borde ni väl bli nog så nerviga när aisle seat blockas av en gravt överviktig person som definitivt inte kommer att kunna evakuera ordenligt, eller för den delen nån KOL-patient som har med sig en stor tub tryckkomprimerad syrgas ombord. Nej, det som provocerar är att nån som har ett val väljer att inte spela efter reglerna, och sånt är störande. Skadligt? Nja, inte mer än andra störiga typer som köträngare, gatuspottare och sånt. Vad kan man göra åt det?

Last edited:
Jag blir lika sur varje gång som man hör telefoner få sms under start/landning. Det är särskilt vanligt när man flyger borta i asien (kanske även på andra kontinenter som får räknas vara under utveckling). Tror helt enkelt att folk struntar i uppmaningarna eftersom de ALLTID görs på det lokala språket så det kan inte vara att de inte förstår. Störande är det iaf, jag har inte lust att bli skadad för att någon annan inte bryr sig!

Jag har mina prylar på. Eventuellt vänteläge, eller flygplansläge. Finns ingen vits att stänga av prylarna - enligt mig är det väldigt gammalmodigt att ens behöva göra det. Hänt en gång att en passagerare sa åt mig att jag verkligen inte stängde av telefonen, inte mycket mer än det. Men men, det är smaksak. Jag har en vän vars föräldrar är rätt högt uppsatta vid Turkish, de har propagerat för honom hela livet hur farligt det är med elektronik. Varje gång vi flyger någonstans så blir han extremt rädd när min telefon är på.

Varje gång vi flyger någonstans så blir han extremt rädd när min telefon är på.

Jag förstår inte varför man måste ha telefonen på, dels om nu ens vän tycker att det är obehagligt och dels
för att man ju ändå inte kan ringa ? Har man en multimedialur så kan man ju alltid slå på den i flygplansläge
efter start för att lyssna på musik, spela spel eller i en del fall surfa på wifi.

Jag förstår inte varför man måste ha telefonen på, dels om nu ens vän tycker att det är obehagligt och dels
för att man ju ändå inte kan ringa ? Har man en multimedialur så kan man ju alltid slå på den i flygplansläge
efter start för att lyssna på musik, spela spel eller i en del fall surfa på wifi.

Ah, ursäkta mig - var inte tydlig nog. Har alltid telefonen på flygläge tills jag stiger ur planet.

Min bild av det hela är att en del av dem som har svårt att vara utan sina "leksaker" under start och landning är personer som är flygrädda. De behöver något som håller tankarna på annat under start och landning.

Jag har suttit bredvid en kille som dolde sin iPhone när flygvärdinnan gick förbi för att sedan plocka upp den igen så fort hon gått förbi och fortsatte spela eller vad det nu var han gjorde. Han hade redan blivit tillsagd åtminstone två gånger men fortsatte spela ända till 15-30 sekunden innan vi tog mark, och så fort vi var på marken plockade han upp den igen.

Personligen följer jag uppmaningarna, och jag har, pga. min kroppsbyggnad, blivit flyttad från en plats bredvid en nödutgång, till en plats längre fram eftersom de ansåg att jag skulle riskera blockera en utrymning.

Det enda tillfälle jag blir irriterad på mina medpassagerare som inte hörsammar uppmaningarna att stänga av utrustningen är när vädret är dåligt och sikten dåligt, dvs. när flyginstrumenten är viktigare. Sannolikheten för påverkan på flyginstrumenten är liten men när förhållandena är besvärliga anser jag att man bör göra vad man kan för att minska riskerna.

/LinuxSam

Hej, tänkte bara säga att jag nu efter att nogrant läst alla 119 inlägg i tråden, inklusive mitt eget #2, kommer att justera mitt beteende framöver, och inte lyssna på musik under start/landning längre. Tack vare många kloka argument som framkommit i tråden, som jag inte tänkt på själv innan. Tack för det!

Toppen