Senaste nytt

Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

Kan man inte följa enkla instruktioner har man inte något på ett flygplan att göra. Hur kan det vara så svårt att stänga av telefonen eller annan elektronik? Det är som sagt ett myndighetskrav att elektroniken skall vara avstängd. Lika så finns det 1000-tals andra regler och krav för att få bedriva luftfart samt för att få flygplan certifierade. Många kan tyckas vara onödiga men alla skall vara uppfyllda för att passagerare och besättning skall få en så trygg resa som möjligt. Ni som inte slår av er elektronik är säkert tacksamma för att flygbolagen använder delar som är testade och certifierade och inte handlar likvärdigt material på Biltema för en hundradel av priset. Tills att era telefoner är godkända skall de vara avslagna. Dessutom skall stolsryggarna vara i upprätt position, borden uppfällda, inget handbaggage på golvet vid nödutgångarna, ni skall vara fastspända tills att skylten med säkerhetsbältet är släckt, osv, osv... Hur svårt kan det vara?

Kan man inte följa enkla instruktioner har man inte något på ett flygplan att göra. Hur kan det vara så svårt att stänga av telefonen eller annan elektronik? Det är som sagt ett myndighetskrav att elektroniken skall vara avstängd. Lika så finns det 1000-tals andra regler och krav för att få bedriva luftfart samt för att få flygplan certifierade. Många kan tyckas vara onödiga men alla skall vara uppfyllda för att passagerare och besättning skall få en så trygg resa som möjligt. Ni som inte slår av er elektronik är säkert tacksamma för att flygbolagen använder delar som är testade och certifierade och inte handlar likvärdigt material på Biltema för en hundradel av priset. Tills att era telefoner är godkända skall de vara avslagna. Dessutom skall stolsryggarna vara i upprätt position, borden uppfällda, inget handbaggage på golvet vid nödutgångarna, ni skall vara fastspända tills att skylten med säkerhetsbältet är släckt, osv, osv... Hur svårt kan det vara?

Du har en överdriven rädsla för någonting som i princip inte kommer att hända. Jag kan garantera dig att risken är större att mista livet genom att röra sig i valfri storstad. Jag kan helt köpa att man ska följa regler, men att skapa lagar och regler från rädsla. Där går min gräns. Personligen sätter jag telefonen i flight mode. Men om min granne plippar på sin telefon så är det ingenting jag bryr mig nämnvärt över.

Det 'Nej'-sidan verkar missa i diskussionen är att riskbedömningen är inte upp till dem att göra.

Say what? Vem bestämde det? Jag gör riskbedömningar varje dag i mitt vanliga liv. Du verkar missa att vi inte lever i en diktatur.

Anledningen till att jag upplever risken som oerhört låg är till att börja med så har inte jag hört om några katastrofer där mobiler ska vara inträffade (Ej inkluderat små privata plan, har ingen koll där) och vi vet alla hur många plan som trafikerar världen dagligen. Och om då lägger till mängden elektronik folk plockar med sig i dag.

Hur farlig är mobilen på flyget? | Resor | SvD

Exempelvis

"Varför får man ha med telefonen ombord?

– Visst kan telefonen störa utrustningen i cockpit, men faran är inte akut."

"Jim Hofverberg, informatör på Fritidsresors flygbolag TUI Fly, sammanfattar läget ganska väl när han säger:

– Det finns inga rapporter som bevisar att mobiltelefoni stör flygplanens utrustning, men det finns rapporter som visat att det skulle kunna vara så."

Min tablet brukar alltid vara avstängd för att sedan köra flight mode i luften, mest för att spara batteri. På sista tiden brukar jag inte göra något med telefonen, den är oftast ljudlös ändå. Tidigare har jag oftast kört flightmode från tiden säkerhetsvideon körs.
Har under en flygning hos WF (flögs av något spanskt bolag, så ingen norsk säkerhetsinstruktion där inte) blivit tillsagd att stänga av allt, blev väl ganska utpekad då bara jag flög med musik. Vi flög i ganska saftig turbulens för ett sådant litet plan just då. OSL-GOT utan musik var inte alltför farligt heller.

Oftast så kör jag med flightmode på om jag inte stänger av den helt.

Dock så när vi skulle gå in för landing på PRG igår så ringde grannens telefon mitt i inflygningen. Det han gör är att han svarar och säger att han sitter lite dåligt till just nu och återkommer när han landat. Det blev lite konstiga blickar från folket runt om honom...

Du har en överdriven rädsla för någonting som i princip inte kommer att hända. Jag kan garantera dig att risken är större att mista livet genom att röra sig i valfri storstad. Jag kan helt köpa att man ska följa regler, men att skapa lagar och regler från rädsla. Där går min gräns. Personligen sätter jag telefonen i flight mode. Men om min granne plippar på sin telefon så är det ingenting jag bryr mig nämnvärt över.

Här kommer en haltande jämförelse på din tes att du vet att det " i princip inte kommer hända " något att bruka elektronik på flyget.

Jag har ett flertalet gånger motbevisat vägverket,polisen och sjukvården och alla trafikforskare att det är dödligt farligt att ligga i 300 km/h + på MC på essingeleden i rusningstrafik..jag har gjort det flera gånger och just därför kan jag rekommendera alla andra att göra det samma för jag överlevde ju så då borde ju alla andra klara av det och överleva också..för hastighetsbegränsningar är ju skapade utav rädsla..rädsla att folk ska krascha och dö men jag i och med att det är skapat utan rädsla så skiter jag helt sonika i trafikregler för dom kommer och är skapade utan rädsla för jag vet att det är inte hastigheten som dödar..det är det plötsliga stoppet..så plocka bort att stopp och inför fri fart istället

Toppen