Senaste nytt

Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

vicce

Medlem
undrar hur dom visste vem som hade sin telefon påslagen ??

"

Till slut ombads en passagerare att omedelbart stänga av sin Iphone – och kompassen började fungera igen "

Ja, det är bra fråga. Kanske var en person som hade sin telefon framme och satt och pillade med den? Jag vet inte riktigt...

Kommer ihåg när jag var mindre och man hade "MiniDisc". Flög med Alitalia och ville lyssna på musik. När skylten med säkerhetsbältet slocknade så satte jag på min MiniDisc, men då kom genast en flygvärdinna fram och sa med en ganska arg ton att jag inte fick använda någon som helst elektronisk utrustning under flygningen. Mina föräldrar förklarade då för flygvärdinnan att det inte var någon radiosändare eller mottagare på den, men det hjälpte inte. Ingen elektronik fick vara igång under flygningen.

Sen lite senare under flygningen så ropade de ut att alla måste stänga av sina elektroniska apparater då de hade någon störning i cockpit, undrar om de sa det bara för att, eller om det verkligen var någon störning?
 

olsson

Medlem
Ja, det är bra fråga. Kanske var en person som hade sin telefon framme och satt och pillade med den? Jag vet inte riktigt...

Kommer ihåg när jag var mindre och man hade "MiniDisc". Flög med Alitalia och ville lyssna på musik. När skylten med säkerhetsbältet slocknade så satte jag på min MiniDisc, men då kom genast en flygvärdinna fram och sa med en ganska arg ton att jag inte fick använda någon som helst elektronisk utrustning under flygningen. Mina föräldrar förklarade då för flygvärdinnan att det inte var någon radiosändare eller mottagare på den, men det hjälpte inte. Ingen elektronik fick vara igång under flygningen.

Sen lite senare under flygningen så ropade de ut att alla måste stänga av sina elektroniska apparater då de hade någon störning i cockpit, undrar om de sa det bara för att, eller om det verkligen var någon störning?

Minns när jag var mindre och flög charter med familjen, hade en telefon med flygplansläge som då inte var lika utbrett som nu - eller det pratades inte lika mycket om det och jag hade inte funktionen i tidigare telefoner. Var för döva ögon jag försökte förklara flygplansläget på min telefon.

Ang stänga av den helt har skett en gång på en WF-flygning (tror Iberia flög den om jag minns rätt från kabinen och den spansktalande personalen).
 

Jonas C

Medlem
Jag måste erkänna att jag är ganska dålig på att hålla elektroniken avstängd. Mobilen sätter jag på flightmode, men jag brukar lyssna på musik genom mina NC hörlurar under taxi och takeoff. Brukar sällan vara något problem för personalen.

Med tanke på att kablagen i flygmaskinen är skärmade för att tåla blixtnedslag, samt att man har byggt in redundans i alla system (tjaa möjligtvis inte handfatet eller toalettpumpen) så bör det inte ha någon större betydelse om mina hörlurar på 80 milliampere/timme likström är påslagna eller inte.
 

Stefan62

Medlem
Jag måste erkänna att jag är ganska dålig på att hålla elektroniken avstängd. Mobilen sätter jag på flightmode, men jag brukar lyssna på musik genom mina NC hörlurar under taxi och takeoff. Brukar sällan vara något problem för personalen.

Med tanke på att kablagen i flygmaskinen är skärmade för att tåla blixtnedslag, samt att man har byggt in redundans i alla system (tjaa möjligtvis inte handfatet eller toalettpumpen) så bör det inte ha någon större betydelse om mina hörlurar på 80 milliampere/timme likström är påslagna eller inte.

"Bromsarna på moderna bilar är idag väl utvecklade och effektiva samt att jag är väl medveten om min reaktionshastighet - därför kör jag regelmässigt för fort utanför skolor och daghem. Det är så liten risk att något skulle hända."

Hela diskussionen är smått löjlig - det är självklart att man följer de regler som gäller ombord på flygplan. Det är ointressant vad Du jobbar med och att Du anser att Du själv kan avgöra vad som är rätt/ok/tillåtet/ofarligt. Det handlar om respekt mot personalen och medpassagerare.

Citat ur ett tidigare inlägg:
"I tilfælde af en emergency skal nødudgange åbnes eller holdes lukket på personalets instruktioner. Hvis en passager ikke følger reglerne for elektronisk udstyr, så er det alt andet lige mindre sandsynligt, at vedkommende vil følge personalets instruktioner ved en nødsituation."
 

johhenrik

Medlem
Fast det är ju inte alltid helt lätt att veta vad som är reglerna. Visst, man kan ju verkligen dra ur batteriet ur alla prylar man har, eller stänga av strömmen etc, så är man ju alltid på den säkra sidan, men jag har ju varit med om alla möjliga regler. "Telefonen får vara på, men i flightmode", "Telefonen får inte vara på alls", "Man får inte lyssna på musik alls under flygningen", "Man får inte ha hörlurar i öronen under takeoff/landing" etc.
 

olsson

Medlem
Jag måste erkänna att jag är ganska dålig på att hålla elektroniken avstängd. Mobilen sätter jag på flightmode, men jag brukar lyssna på musik genom mina NC hörlurar under taxi och takeoff. Brukar sällan vara något problem för personalen.

Personalen brukar oftast reagera när jag har hörlurarna på öronen tillikaså andra passagerare har det eftersom det är synonymt med att man har igång musik. Så lite lustigt att du inte mött samma.


Har ändrat mitt beteende lite efter diskussionerna i den här tråden. Nu är det alltid flightmode, ibland stänger jag helt av, men jag kan ha igång musik ibland när vi landar (enbart för jag har somnat), stänger av om/när personalen väcker mig. Något som inte alltid sker.
 
Toppen