Senaste nytt

Guide: Uppgradera SAS Longhaul via Star Upgrade med Eurobonuspoäng

Någon som vet varför man får "Angiven klass kan inte uppgraderas. (-125)" på en resa med Swiss Economy Light när man kan uppgradera den med pengar genom att logga in hos Swiss själva?
 

Thornado

Medlem
Någon som vet varför man får "Angiven klass kan inte uppgraderas. (-125)" på en resa med Swiss Economy Light när man kan uppgradera den med pengar genom att logga in hos Swiss själva?

Det är skillnad på pengar hos Swiss och poäng hos Eurobonus, två helt olika processer och ger olika möjligheter.
Som @LPC123 redan sagt så är det bara ett fåtal rätt så dyra bokningsklasser i economy som går att uppgradera med Eurobonuspoäng, så det är fullt rimligt att det inte går. Tyvärr är det så att de bokningsklasser som går att uppgradera ofta är så pass dyra att det inte hade varit så mycket dyrare att boka business från första början istället.

Det är ju inte alla biljetter som går att uppgradera via Star uppgrade. kolla bokningsklass och se om den är OK

Eftersom det handlar om "Economy Light" så är det nästan garanterat en bokningsklass som inte går att uppgradera med Eurobonuspoäng.


Sen så är allt detta dessutom lite OT, då denna tråd handlar om att använda denna funktion för att uppgradera SAS-biljetter.
 

palmen

Moderator
Tjenare,
Åker på fredag och har fortfarande inte fått något mejl angående budgivning. När kommer den? 24h innan eller?
Det kommer inget mail om detta rent generellt. Alla som vill buda på uppgraderingar får själva gå in på sin bokning och lägga ett bud.

Det kan dock hända att sas när som helst skickar ut info om din bokning, då inkluderar de ibland info om hur du budar på uppgradering.

Titta i tråden för SAS Plusgrade så får du mer info. Denna tråd handlar inte om budgivning på sas biljetter.
 
Om någon är villiga att betala så är det väl okej. Annars är det ju bara att köpa biljett på den klass man önskar att resa i till början. Jag tycker egentligen att det er okej att det är okej att det inte är "billigt" at uppgradera för cash i efterhand och business är oftast bättre tycker jag, om det inte är helt fullt i kabinen.
Förstår inte vad du menar exakt. Om tanken är att det ska vara ett dynamiskt pris beroende på loadfaktor köper jag ditt argument. Men det är det inte. Detta är ett nytt minimum pris oavsett hur det ser ut i kabinen. Så vi säger att jag köper GO SMART för 5500 SEK. För att flyga Business så betyder det cirka 27 000 SEK och för PLUS blir det nästan 16 000 SEK. Det vill säga inte bara dyrare utan ganska mycket dyrare än att köpa det direkt. Så har det inte varit tidigare, därav min undran. Blir också ganska överraskad att fler inte hajade till på nya priset när jag screenshotade det här. Vi snackar ju businessclass som är världselit i priser, poäng och deals.
 

palmen

Moderator
Förstår inte vad du menar exakt. Om tanken är att det ska vara ett dynamiskt pris beroende på loadfaktor köper jag ditt argument. Men det är det inte. Detta är ett nytt minimum pris oavsett hur det ser ut i kabinen. Så vi säger att jag köper GO SMART för 5500 SEK. För att flyga Business så betyder det cirka 27 000 SEK och för PLUS blir det nästan 16 000 SEK. Det vill säga inte bara dyrare utan ganska mycket dyrare än att köpa det direkt. Så har det inte varit tidigare, därav min undran. Blir också ganska överraskad att fler inte hajade till på nya priset när jag screenshotade det här. Vi snackar ju businessclass som är världselit i priser, poäng och deals.
27000 för att flyga business till USA är inte ett dyrt pris utan rätt standard. Priserna cash har ju tidigare varit relativt dyra, det är poäng priserna som varit den riktiga sweet spoten.
 

LarsCph

Medlem
Förstår inte vad du menar exakt. Om tanken är att det ska vara ett dynamiskt pris beroende på loadfaktor köper jag ditt argument. Men det är det inte. Detta är ett nytt minimum pris oavsett hur det ser ut i kabinen. Så vi säger att jag köper GO SMART för 5500 SEK. För att flyga Business så betyder det cirka 27 000 SEK och för PLUS blir det nästan 16 000 SEK. Det vill säga inte bara dyrare utan ganska mycket dyrare än att köpa det direkt. Så har det inte varit tidigare, därav min undran. Blir också ganska överraskad att fler inte hajade till på nya priset när jag screenshotade det här. Vi snackar ju businessclass som är världselit i priser, poäng och deals.

Jag var t.ex. i Boston (Köpenhamn-Boston med SAS) 25-30 September och köpte biljetten 11 Augusti. SAS Plus (S klass) dit och SAS Business (Z klass) hem. Pris DKK 26938 ~ SEK 40000 kostade det. Jämfört med det tycker jag inte priserna för uppgradering är helt fel. Man kan alltid argumentera om SAS bör erbjuda ”överblivna” säten i Business och Plus till en billigare pris jämfört med köp i förväg om du köper uppgradering för cash. Att det är cirka samma som om man hade köpt biljetten i förväg känns inte orimligt tycker jag.
 
27000 för att flyga business till USA är inte ett dyrt pris utan rätt standard. Priserna cash har ju tidigare varit relativt dyra, det är poäng priserna som varit den riktiga sweet spoten.
säger inte att det är dyrt, utan att dyrare. Dvs, det är a) en förändring och b) det är en stor förändring med tanke på att man måste köpa för pengar för att man ska få poängen. Som du skrev så var ju sweetspoten förut med poäng. Men nu om man uppgraderar med poäng så får inte tillgodoräkna dig poängen. Det tillsammans med att betala med pengar blir betydligt dyrare är en dubbel whammy till det sämre.
 
Toppen