Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

Nu har man som väntat hamnat i den diskussionen där man går in och diskuterar familjens privatliv, ekonomi mm. Jag tycker det är så himla lågt att dra sina egna slutsatser om hur familjen har råd med detta eller inte. Ingen vet vad som hänt och vad som är korrekt. Det är en tråkig sak som inträffat, låt det stanna vid det och lägg ner egna analyser om familjens privatekonomi och hur dom skött detta.

Jag tycker @SweCow och @Mattias Holmén analyser om familjens ekonomi inte bör diskuteras över huvudtaget. Det är inte alla som har det lika gott ställt som flertalet av oss på detta forum. Visa lite mer respekt för andra människor och deras situation.

Det är nog inte så många som är medvetna om att man inte kan resa hem med ett charterbolag från Thailand om man inte åkt ut med samma bolag.

Varför skulle man ha alla hästar hemma om man istället kontaktade Expressen? Det är väl samma usla journalistik i båda kvällsblaskorna.

Med hälsning om ett gott och bättre Nytt År med lite mer respekt om sina medmänniskor och högre moral samt trevligare diskussionston på forumet.

Fast analysen om familjens ekonomi gjorde ju Anna själv i artikeln, jag återberättade bara vad som stod, inga spekulationer alls.
Sen att jag i punkt 5 i min lista generaliserade lite, det kan jag hålla med om.

Självklart ingen skillnad på att ringa Aftonbladet eller Expressen.

Men och det är min åsikt, att jag tycker att det är oansvarigt att ut och resa om man inte har en buffert för oförutsedda händelser, och det handlar inte om vad man tjänar eller ens ekonomi, utan ansvar.

Samma sak med hur många som reser utanför EU har koll på vad för sjukvård som ingår i deras hemförsäkring?

Gott nytt år!

Utan att försvara någon annan del av den här händelsen, just detta med att hemresan avbokas om man missar utresan, som är självklart för oss på forumet, tror jag är helt okänt för det stora flertalet resenärer. De flesta tar nog för givet att om de betalat för en tur-och-retur, och missar utresan, så kan de "flyga ikapp" med en enkelresa på Norwegian eller liknande och ändå nyttja hemresan.

Jag håller med helt. Detta med att man måste åka alla ben i rätt ordning är lite mer "expert-kunskap" tycker jag.

Jag har en egen erfarenhet från detta, dock med Ving. Min stor-familj (barnens kusiner, svärföräldrar etc) skulle till Teneriffa när svärmor blir tvungen att besöka läkare samma dag som avresan.

Jag bokade en reguljär biljett åt dem dagen efter och ringde Ving. Jag var tydlig med att de inte kunde åka med flyget ner, men kommer utnyttja hotell och hemresa. Det skulle inte vara några problem.

Hotellbokningen fanns kvar, men när vi skulle åka hem kunde de inte checka in till flyget på hotellet som vi andra. Väl på flygplatsen fick vi prata med någon form av platsansvarig på Ving, som konstaterade att de blivit avbokade men eftersom de hade biljett på resan (från Ving) så lades de till igen. Oklart om vi hade tur att det löste sig smidigt. Redan var betalt med amex, som täckte alla extra utgifter på avresan (taxi, flyg, taxi, outnyttjad förbetald parkering)

I dagens samhälle så är det inge svårt att få tag i pengar, kan tom ta lån med låg ränta för att ha råd med hyran. Köper inte de där argumenten. Behöver man ny medicin så är det lättare att ta sig till läkaren och fixa nytt.

Aftonblaskan gör mig aldrig förvånad, påminner om artikeln om vikingline för någon dag sedan där folk var sena och sedan skyllde på rederiet.

De här är den typen av människor som blir blåsta av bank id bedragare m.m eller öppnar dörren till främlingar sent på natten.

Jag tycker @SweCow och @Mattias Holmén analyser om familjens ekonomi inte bör diskuteras över huvudtaget. Det är inte alla som har det lika gott ställt som flertalet av oss på detta forum. Visa lite mer respekt för andra människor och deras situation.

Jag håller med dig kring att inte alla har det gott ställt och att man inte ska göra sig rolig över andra men jag anser att du bör sätta det i rätt kontext.

Det var resenären själv som har kontaktat Aftonbladet för att berätta om sin dåliga resupplevelse. Under denna intervju har resenären själv fläkt ut sin privatekonomi och vad hon och även hennes bror ska äta på nyår. Vart är relevansen och kopplingen till TUI? Handlar artikeln om samhällsekonomiska bidrag så som sjukersättning och fattigdom eller handlar den om en semesterresa som gått åt fanders?

Om vi skall väga in hennes livssituation kan man fråga sig som inte researrangörer bör prissätta efter taxerad inkomst? Jag menar om henens dåliga ekonomi och bristen på kalkon är relevant och ej får skojas om.

Jag har stor empati för människor i nöd, men tycker samtidigt att man får skilja på äpplen och päron. Att beklaga sig i kvällspressen över att man inte har råd att köpa en kalkon till nyår i sammanhanget att TUI felbehandlat familjen gör det hela smått tragikomiskt.

Utsäkta att jag drar på smilbanden :)

Gott nytt år!

Last edited:
Jag håller med dig kring att inte alla har det gott ställt och att man inte ska göra sig rolig över andra men jag anser att du bör sätta det i rätt kontext.

Det var resenären själv som har kontaktat Aftonbladet för att berätta om sin dåliga resupplevelse. Under denna intervju har resenären själv fläkt ut sin privatekonomi och vad hon och även hennes bror ska äta på nyår. Vart är relevansen och kopplingen till TUI? Handlar artikeln om samhällsekonomiska bidrag så som sjukersättning och fattigdom eller handlar den om en semesterresa som gått åt fanders?

Om vi skall väga in hennes livssituation kan man fråga sig som inte researrangörer bör prissätta efter taxerad inkomst? Jag menar om henens dåliga ekonomi och bristen på kalkon är relevant och ej får skojas om.

Jag har stor empati för människor i nöd, men tycker samtidigt att man får skilja på äpplen och päron. Att beklaga sig i kvällspressen över att man inte har råd att köpa en kalkon till nyår i sammanhanget att TUI felbehandlat familjen gör det hela smått tragikomiskt.

Utsäkta att jag drar på smilbanden :)

Gott nytt år!
Var framgår det att det var resenären själv som kontaktade media?

Var framgår det att det var resenären själv som kontaktade media?
Hur menar du, tänkte du att Aftonbladet hade live-reporter på plats och täckte nyheten (eller vad man ska kalla det).

Hur skulle Aftonbladet ha fått nys om det hela om det inte var resenären själv som såg till att dom skrev om det.

En annan sak som talar för att det är resenären som drivit det till media är viljan av att blotta sig kring en rad ämne som vanligtvis är rätt känsliga. (Hälsa och ekonomi).

Om det skulle ha drivits av en journalist borde innehållet varit mer matnyttigt och inte så off-topic.

Tycker du det finns något som talar för motsatsen?

Hur menar du, tänkte du att Aftonbladet hade live-reporter på plats och täckte nyheten (eller vad man ska kalla det).

Hur skulle Aftonbladet ha fått nys om det hela om det inte var resenären själv som såg till att dom skrev om det.

En annan sak som talar för att det är resenären som drivit det till media är viljan av att blotta sig kring en rad ämne som vanligtvis är rätt känsliga. (Hälsa och ekonomi).

Om det skulle ha drivits av en journalist borde innehållet varit mer matnyttigt och inte så off-topic.

Tycker du det finns något som talar för motsatsen?
Bara undrar, kan ju lika gärna vara en kollega, släkting eller vän till någon som upplevt eller bevittnat hela eller delar av det. Assumption is the mother of all fuck ups, så med en gnutta livserfarenhet är det bättre att vara försiktig i dömande av medmänniskor.

Bara undrar, kan ju lika gärna vara en kollega, släkting eller vän till någon som upplevt eller bevittnat hela eller delar av det. Assumption is the mother of all fuck ups, så med en gnutta livserfarenhet är det bättre att vara försiktig i dömande av medmänniskor.

Man måste kunna ifrågasätta saker som skrivs i media utan att det ska tolkas som dömande. Om vi vänder på det hela, hur låter argumenten för att kalkon-historien och sjukersättningen är relevant för storyn? Är genuint intresserad av att förstå.

Nu har man som väntat hamnat i den diskussionen där man går in och diskuterar familjens privatliv, ekonomi mm. Jag tycker det är så himla lågt att dra sina egna slutsatser om hur familjen har råd med detta eller inte. Ingen vet vad som hänt och vad som är korrekt. Det är en tråkig sak som inträffat, låt det stanna vid det och lägg ner egna analyser om familjens privatekonomi och hur dom skött detta.

Det är nog inte så många som är medvetna om att man inte kan resa hem med ett charterbolag från Thailand om man inte åkt ut med samma bolag.

Varför skulle man ha alla hästar hemma om man istället kontaktade Expressen? Det är väl samma usla journalistik i båda kvällsblaskorna.

Med hälsning om ett gott och bättre Nytt År med lite mer respekt om sina medmänniskor och högre moral samt trevligare diskussionston på forumet.
Bra Alf!
Gott nytt år!

• Gilla
Reactions: fcx
Toppen