Senaste nytt

Grina ut i kvällspressen

"Orsaken till att Anna och sonen inte kunde flyga hem med charterplanet var att thailändska bestämmelser slår fast att turister måste resa in i och ut ur landet på samma sätt."

Låter märkligt... ligger det någon sanning i det? Jag måste väl kunna flyga till Thailand och sedan åka båt/buss ut ur landet eller vice versa?

Det där med att åka in och ut från Thailand stämmer inte alls.
Jag hade passet hos Thailändska konsulatet vid tillfället när jag bokade en resa till Laos.
Mitt 60 dagars turistvisum var sökt med en Air China flygning och eftersom jag en vecka senare skulle åka till Laos ville jag inte använda Visat just då.
Efter lite protester i immigrationen på Suvarnabhumi fick jag till slut min vilja igenom (Only this time påstod dom)
Laos har för 2018 infört Visum undantag för skandinaver och detta upptäckte jag i sista sekunden kan man klart säga.
Jag flög från Chiang Mai till Luang Prabang och ett par dagar senare till Vientiane.
Från Vientiane tog jag bussen till Nong Khai och då använde jag mitt 60 dagars visum. Sedan blev det nattåg till Bangkok.

Förstår inte hur man tänker när man plockar ut sina sista sparpengar för att boka en flygbiljett till Thailand med sin sjuka son när man är 30 år och sjukskriven.

Att pappan hade medicinen på planet förstår jag, men måste vara en mycket billigare och enklare lösning att boka nytt läkarbesök/akutmottagning/sjukhus etc och sedan besöka apoteket än att flyga till Thailand för att få tag i sonens medicin. Köper inte det som ett argument.

Det kommer säkert en fortsättning på historien i media framöver.

Om historien nu stämmer - så är det lite märkligt att man som förälder överhuvudtaget reser med att barn som har kända symptom på panikångestattacker. Självklart kan barnet vänja sig och föräldrarna vet hur de brukar hantera liknande situationer, men att göra det med en charterflygning till Thailand verkar huvudlöst.

3. Hur kan man tro att man ska få åka med hem med TUI om dom missat ditresan?

Utan att försvara någon annan del av den här händelsen, just detta med att hemresan avbokas om man missar utresan, som är självklart för oss på forumet, tror jag är helt okänt för det stora flertalet resenärer. De flesta tar nog för givet att om de betalat för en tur-och-retur, och missar utresan, så kan de "flyga ikapp" med en enkelresa på Norwegian eller liknande och ändå nyttja hemresan.

"Orsaken till att Anna och sonen inte kunde flyga hem med charterplanet var att thailändska bestämmelser slår fast att turister måste resa in i och ut ur landet på samma sätt."

Låter märkligt... ligger det någon sanning i det? Jag måste väl kunna flyga till Thailand och sedan åka båt/buss ut ur landet eller vice versa?

Med reservation för att det kan ha tillkommit nya regler sedan jag varit i Thailand senast, så har det i alla fungerat fint att resa in- och ut ur landet med helt olika trafikslag tidigare. Och även OM det skulle tillkommit någon sådan regel de senaste åren, låter det osannolikt att de skulle skilja på charter eller reguljärflyg till samma destination.

Det låter mycket troligare att någon, kvinnan i fråga eller reportern, missförstått och att det helt enkelt handlar om att hemresan avbokats när de inte kom med utresan.

Nu har man som väntat hamnat i den diskussionen där man går in och diskuterar familjens privatliv, ekonomi mm. Jag tycker det är så himla lågt att dra sina egna slutsatser om hur familjen har råd med detta eller inte. Ingen vet vad som hänt och vad som är korrekt. Det är en tråkig sak som inträffat, låt det stanna vid det och lägg ner egna analyser om familjens privatekonomi och hur dom skött detta.

Jag tycker @SweCow och @Mattias Holmén analyser om familjens ekonomi inte bör diskuteras över huvudtaget. Det är inte alla som har det lika gott ställt som flertalet av oss på detta forum. Visa lite mer respekt för andra människor och deras situation.

Det är nog inte så många som är medvetna om att man inte kan resa hem med ett charterbolag från Thailand om man inte åkt ut med samma bolag.

Varför skulle man ha alla hästar hemma om man istället kontaktade Expressen? Det är väl samma usla journalistik i båda kvällsblaskorna.

Med hälsning om ett gott och bättre Nytt År med lite mer respekt om sina medmänniskor och högre moral samt trevligare diskussionston på forumet.

Anna och Adam han inte med tåget till Arlanda, men var de inte på Landvetter?
Om inte jag har fel så flyger två bolag mellan Landvetter och Arlanda så varför inte ta den snabbaste vägen.
Jag är mycket skeptisk till denna typ av historier, tror att Anna med familj är ute för att få almenheten skall skicka ett ”litet” bidrag till hyran och varför berättas det att hon är sjukpensionär.

Toppen