Senaste nytt

GRATIS ombokning av flygning på avresedagen! NY FÖRMÅN för Eurobonus Diamond (2023-06-15)

Är detta korrekt uppfattat?
@Erik M har en enkelresa inrikes, typ MMX-ARN i SAS Go
Lägger Plusgradebud, lyckas och blir uppgraderad till SAS Plus
Vid incheckning finns inga platser att välja och du får Seat: "GATE"
Väl vid gaten får du en boardingkort med Rad 25 i SAS Go

Bytte du avgång på något vis?
Om inte låter det som en klockren EG261/2004 och ersättning för downgrade
Jag hade resa inrikes sas go, uppgraderade till plus.

(I detta läge har jag alltså en plus-biljett som jag betalt för; torde va oviktigt att den från början var Go)

Ber om diamond-förmånen att få åka på tidigare avgång. Servicedesken gav mig sånt boardingkort som man ska ta till gaten för seating. I gaten går det blixtsnabbt: jag får boardingkort med plats i Go.

Väl på planet ser jag att det finns åtminstone 7-8 tomma platser i Plus.

Frågan är alltså om jag borde fått nån av dessa platser?

Med plus-biljett har jag flera gånger blivit tilldelad mittsäte mellan andra diamonds vid byte av avgång, så det är nog inte där problemet ligger. Soft seat block har aldrig tidigare spärrat ut någon på ny biljett.

Frågan är troligen om en uppgraderad biljett behåller sin uppgradering vid byte av avgång.
Om man jämför vad som händer med en uppgraderad biljett vid ofrivilligt ombokning - då brukar man inte få med sig uppgradering utan man ombokas i ursprunglig klass.
Ligger nära till hands att tro att det är det som även händer här.
Om det är rätt eller fel vet jag inte, men jag gissar att det är logiken, inte att alla mittsäten var osäljbara.

En uppgradering försvinner om man avbryter eller förändrar incheckningen. Med tanke på hur byte av avgång är implementerat så lär det avbryta befintlig checkin och göra en ny, och då försvinner uppgraderingen.

SAS hållning är att detta inte är en nedgradering enligt EU261. Det skulle vara en intressant akademisk övning att reda ut om deras tolkning har juridiskt stöd eller ej.

Och jag får inte tillbaka mina poäng för uppgradering?
Tyvärr inte enligt villkoren;

1746814477309.png

Jag har nu vid 2 tillfällen, när jag utnyttjat förmånen, fått bekymmer med att min medresenärs ( som inte är diamond, men med i samma bokning som jag) biljettnummer försvunnit i samband med ombokningen. Vid första tillfället uppmärksammade jag det inte förrän vid incheckningen på flygplatsen och hann inte med flighten. Vid andra tillfället märkte jag att det inte gick att välja platser eller checka in via appen och när jag kollade hade biljettnumret försvunnit för medpassageraren. Löste dock inom 10 min via samtal med engelsktalande support. Vid första tillfället var det enligt svensktalande support inte möjligt.
Vet inte om jag bara haft otur men kanske på sin plats att vara lite uppmärksam….

Det är skillnad på folk och folk hos SAS, speciellt om man ska använda ombokning på en resa med anslutning.

Som statuskund möts man då av det här flödet. Allra först måste Man får först boka om det ena flyget, och sedan hålla tummarna för att det är möjligt att boka om även det andra (eftersom SAS givetvis har olika regler för vad som är giltiga bytestider beroende på om det är en nybokning eller en ändring). Två separata transaktioner (och två separata bekräftelsemail). Om andra avgången inte går att bekräfta så får man igen hålla tummarna för att den första går att flytta tillbaka till ursprungstiden, annars får man sitta fyra timmar i någon lounge och mata magsåret som processen skapat.

Screenshot_20250511-152903.png

Som statuslös är processen helt annorlunda, trots att allt sker i samma app. Här får man upp alla giltiga val på en gång och bokar om hela resan i ett svep (går inte att ändra routing). Statuslösa får visserligen betala för denna tjänst, men de slipper i vart fall magsår av stressen

Screenshot_20250504-223606.png

Varför SAS har implementerat två olika flöden i samma app för samma process övergår mitt förstånd, men det kanske är någon internt som vill bättra på Ankos magsår?

Jag hade ett spännande fenomen på en anslutning.
Lång-flyget till CPH finns bara 1 om dagen och det avsåg jag flyga. Däremot anslutningen vidare till OSL ville jag skjuta till en senare avgång eftersom jag behövde ta ett möte .

Appen visade mycket riktigt bara CPH-OSL som flyg jag kunde ändra avgång på, men sedan tog det stopp. Appen tuggade på och påstod sedan att det inte fanns en enda avgång att byta till. (Det fannns tillräckligt med platser på flera avgångar samma dag).
Prövade flera gånger, inkl från luften under långflygetnmed samma resultat. Kanske var det något med tidsskillnad och/eller telefonens klocka som gjorde att alla avgångar diskvalificerades. När jag landade var det föe kort tid kvar för att då byta i app, så det blev att kuta till service desk.

...

Varför SAS har implementerat två olika flöden i samma app för samma process övergår mitt förstånd, men det kanske är någon internt som vill bättra på Ankos magsår?
Kanske funktionen för statuskunder byggdes agilt i sprintar (a.k.a. spagetti-kod) och när det skulle överföras till biljettyp hade man scope och förutsättningar helt klarlagda och insåg att det vore bättre att börja om från början än att återvända det agila monstret man skapat.

Kanske funktionen för statuskunder byggdes agilt i sprintar (a.k.a. spagetti-kod) och när det skulle överföras till biljettyp hade man scope och förutsättningar helt klarlagda och insåg att det vore bättre att börja om från början än att återvända det agila monstret man skapat.
Jag säger inte att du har fel, men en ännu enklare förklaring är att de två teamen som byggde de två funktionerna inte pratade med varandra, eller ens var medvetna om varandras existens.

Toppen