Finner det oerhört märkligt att ett flygplan som i princip kan flyga från A-B helt på autopilot tillåter att autopiloten flyger kärran i backen genom att man helt enkelt programmerar descent från 38000ft till 100ft och sedan sitter och väntar?!
Dagens flygplan har en hög grad av automatisering. Så hög att automatiseringen ibland ifrågasätts för att göra piloter till "bisittare" snarare än aktiva flygare och som inte klarar av att hantera flygplanet när automatiken falerar (tänk AF447), men det är en annan diskussion.
Automatiseringen (slarvigt uttryck för alla automatiserande system, inte bara autopiloten), rätt använd, har till syfte att på ett säkert sätt avlasta piloterna och möjliggöra dom marginaler som idag finns i luftrummet. Den syftar också till att ge passagerarna en komfortabel flygning genom att hålla bankningsvinklar, stig/sjunkhastigheter mm inom givna ramar. Automatiseringen kan varna piloter för en mängd saker, t.ex. när dom inte flyger fria från annalkande hinder på låg höjd.
Däremot finns ingenting som hindrar en pilot att flyga i en viss riktning eller på en viss höjd om den så vill. Kapten är alltid ytterst ansvarig för att framföra sitt flygplan säkert, hinderfritt, inom sina clearances, luftrumsklasser etc. Saker som går fel kan aldrig "skyllas på" automatiken.