Senaste nytt

Germanwings A320 uppges ha störtat i södra Frankrike

Vänner,

Några observationer i denna tråd:
1. Vi måste komma ihåg, detta är en tragisk händelse. Låt oss först och främst fokusera på att 150 människor dog.
2. Fundera på punkt 1 en sekund, och sedan gå ut och krama någon du tycker om
3. Hoppas vi kan undvika använda spekulationer runt denna hemska händelse som ammunition om andra diskussioner
4. Så ta en paus från din antagonist några dagar och kom ihåg punkt 1: de 150 människor som avled

Den riktiga händelsen kommer ta en del tid innan efterforskningen kan med säkerhet fastställa vad som har hänt. Oavsett är den en tragedi, men låt det vila.

Jag har under många år varit en stor anhängare av Lufthansagruppen. Trots de ändringar som de har gjort har jag ett högt förtroende för Lufthansagruppen. Jag observerar ett strålande exempel på "Crisis Management" och jag tycker Lufthansa agerar otroligt medmänskligt och med stor respekt. Jag är ohört imponerad, och tycker Carsten Spohr framstår som en stor ledare i denna tragedi. Så all heder åt Lufthansagruppens agerande i den ohörda tragiska situationen. Det påminner mig om hur duktiga SAS och särskilt Marie Ehrling var efter olyckan på Linate i 2001.

Kom ihåg 1 och 2..

Ta det lugnt nu med varandra..

Tack

En bra ide till eftertanke @Senator, jag skall inte bemöta kommentarerna om att LCC bolag är lika säkra som de "etablerade". Det får bli i en annan tråd.
En fundering på denna tragiska händelse är att jag har så svårt att förstå att en pilot skulle ta med sig 150 oskyldiga personer i sitt eget självmord. Det har bara gått ett dygn sedan olyckan hänt och vips är man 100% säkra på att styrman med berått mod gjort detta hemska dåd. Jag tycker fortfarande att det finns frågetecken, bl a borde han i så fall sjunkit snabbare, speciellt om kaptenen stod utanför dörren och bankade.
Det är nog dags att komplettera voice recordern i cockpit med ett antal kameror som visar hur situationen hanteras i cockpit. Borde man kunna ha stor nytta av både i fall som detta och i utbildningssyfte.

Vänner,

Några observationer i denna tråd:
1. Vi måste komma ihåg, detta är en tragisk händelse. Låt oss först och främst fokusera på att 150 människor dog.
2. Fundera på punkt 1 en sekund, och sedan gå ut och krama någon du tycker om
3. Hoppas vi kan undvika använda spekulationer runt denna hemska händelse som ammunition om andra diskussioner
4. Så ta en paus från din antagonist några dagar och kom ihåg punkt 1: de 150 människor som avled

Den riktiga händelsen kommer ta en del tid innan efterforskningen kan med säkerhet fastställa vad som har hänt. Oavsett är den en tragedi, men låt det vila.

Jag har under många år varit en stor anhängare av Lufthansagruppen. Trots de ändringar som de har gjort har jag ett högt förtroende för Lufthansagruppen. Jag observerar ett strålande exempel på "Crisis Management" och jag tycker Lufthansa agerar otroligt medmänskligt och med stor respekt. Jag är ohört imponerad, och tycker Carsten Spohr framstår som en stor ledare i denna tragedi. Så all heder åt Lufthansagruppens agerande i den ohörda tragiska situationen. Det påminner mig om hur duktiga SAS och särskilt Marie Ehrling var efter olyckan på Linate i 2001.

Kom ihåg 1 och 2..

Ta det lugnt nu med varandra..

Bra sagt

Bra Senator!
För oss utomstående bör vi snarare ägna våra tankar åt de familjer som förlorat sina barn, föräldrar, nära och kära.

Det finns utomordentligt kvalificerade personer som gör allt i deras makt att ta reda på vad som faktiskt hände. Spekulationer och annan "lösnummerjournalistik" lämnar jag åt kvällstidningarna....

En bra ide till eftertanke @Senator, Jag tycker fortfarande att det finns frågetecken, bl a borde han i så fall sjunkit snabbare, speciellt om kaptenen stod utanför dörren och bankade.
Först främst mycket bra @Senator, dags att vi sansar oss här, många är ju väldigt engagerade. Gällande varför han inte "tog ner planet fortare" så kan det ju vara så att Airbus system inte, utan betydande insatser, tillåter det. Motiveringen till Fly-by-wire-systemet var ju bla att piloten inte skulle kunna försätta planet i "flyg-riskabla" tillstånd. Det finns säkert andra som kan betydligt mer om detta än jag.

Bra Senator!
För oss utomstående bör vi snarare ägna våra tankar åt de familjer som förlorat sina barn, föräldrar, nära och kära.

Det finns utomordentligt kvalificerade personer som gör allt i deras makt att ta reda på vad som faktiskt hände. Spekulationer och annan "lösnummerjournalistik" lämnar jag åt kvällstidningarna....

Sry för min OT men jag kan inte låta bli att småle då det är så supersjälvklart att tankar går dit. Det är ju absolut inget man behöver skriva eller "statuera" för det kan ju uppfattas av vissa som att du/ni vill tjäna "lösnummer poäng" på det :)

MEN om man inte får spekulera så skulle världen befinna sig i en helt annan (lägre) utvecklingsnivå. Tankar föder spekulationer som i sin tur föder hypoteser som i sin tur leder till en teori som kan ge förklaringen till vad som egentligen hände. Sedan att spekulationer kan uppfattas olika beroende på vem som läser får man "ta". Det är lite som att "den dummaste frågan är den som aldrig ställs".
Sedan kan jag ju hålla med om att på ett forum så finner man inte lösningen direkt men man får inte glömma bort att alla här har olika yrken och de spekulationer som sker kan ju faktiskt gagna någon - även om det är väldigt spekulativt av mig att skriva så :)

Slut OT.

Vet inte om denna information redan finns i tråden, men det verkar som färsk information på tyska sidor: Andreas Lubitz var djupt deprimerad under 1.5år, och hade under hela denna tid gjort regelbundna besök på en psykiatrisk klinik. De regelbundna besöken hade slutat, men han hade fortsatt regelbunden telefonkontakt med kliniken.

Man kan ju kalla det spekulationer, men jag har uppfattningen att man snarare söker fler bevis för en tes man internt verkar ganska säker på stämmer.

Filosofiskt är er debatt en fråga om vilka som är offer: Är det 150 personer + anhöriga, eller alla de som ska boarda ett flygplan nästa gång. De har säkert olika uppfattningar om sanningar/transparens vs integritet.

Finner det oerhört märkligt att ett flygplan som i princip kan flyga från A-B helt på autopilot tillåter att autopiloten flyger kärran i backen genom att man helt enkelt programmerar descent från 38000ft till 100ft och sedan sitter och väntar?!

Kanskje det ikke var så OT allikevel....

– Lubitz skulle vært sykmeldt dagen han fløy - Nyheter, tv og radio fra hele verden - NRK.no

Fredag opplyser statsadvokaten i Düsseldorf, Ralf Herrenbrück, i en pressemelding at de fant opprevne sykmeldinger fra ulykkesdagen i hjemmet til Lubitz.

Statsadvokaten mener de beslaglagte dokumentene viser at Lubitz var syk, og at han fortsatt var under behandling.

Ifølge statsadvokaten har Lubitz ikke levert den aktuelle sykmeldingen til arbeidsgiver og trolig skjult sykdommen sin overfor arbeidsgiver og kollegaer.

«Det faktum at det var nye sykmeldinger, til og med fra dagen flystyrten skjedde, som viser at han ikke var skikket til å jobbe, og ble funnet revet i biter, støtter antagelsen om at han skjulte sykdommen sin for arbeidsgiver og kollegaer,» heter det i pressemeldingen.

Toppen