Senaste nytt

Germanwings A320 uppges ha störtat i södra Frankrike

Varifrån kommer informationen? Jag har ju också läst den i allahanda tidningar, om piloten med depressionsproblem och försämrad syn som ska ha sagt en massa saker konstiga saker etc, men varifrån kommer den? Är det en läcka?

Crash: Germanwings A320 near Barcelonnette on Mar 24th 2015, first officer alone in cockpit, initiated rapid descent, aircraft impacted terrain

Her er alt som er 100% bekreftet, avherald publiserer aldri noe som ikke er uttalt fra offisielle kilder eller publisert til allmennheten.

Varifrån kommer informationen? Jag har ju också läst den i allahanda tidningar, om piloten med depressionsproblem och försämrad syn som ska ha sagt en massa saker konstiga saker etc, men varifrån kommer den? Är det en läcka?
Reuters hänvisar till artiklar på Bild (tysk variant av Expressen/Aftonbladet) så jag skulle inte ta det på allvar (även om det kan stämma).

Reuters skrev:
(Reuters) - The pilot who appears to have deliberately crashed a plane carrying 149 others into the French Alps received psychiatric treatment for a "serious depressive episode" six years ago, German tabloid Bild reported on Friday.
Germanwings co-pilot had serious depressive episode - Bild newspaper| Reuters

Känns som att Mainstream Media bara fabrikerar en massa historier. Så länge det inte har släppts officiella rapporter så är allt bara spekulation. Visa hävdar ju till och med att det läckte in giftig gas i cockpit som gjorde piloten medvetslös, vilket för övrigt känns ganska befängt då han knappast hade en styrkolumn att kollapsa över eller koppla ur autopiloten i sin medvetslöshet.

Reuters hänvisar till artiklar på Bild (tysk variant av Expressen/Aftonbladet) så jag skulle inte ta det på allvar (även om det kan stämma).
Det är lite det jag tänker. Lufthansas europeiska presschef (som citerats i en rad tidningar) har jag träffat många gånger, likaså exempelvis Airbus kommunikationsteam. Jag har fått en rätt bra bild på hur de jobbar (man har ju själv försökt dra ut ett och annat ;)) och de släpper inte sån här information utan att det är väl förankrat internt och dubbelkontrollerat.

Går den franska haverikommissionen (eller vad de heter) ut med information på detta sätt? Lite i taget utan att ge en full bild eller en komplett rapport? Eller är det läckor och indicier som folk pusslat ihop?

Det är lite det jag tänker. Lufthansas europeiska presschef (som citerats i en rad tidningar) har jag träffat många gånger, likaså exempelvis Airbus kommunikationsteam. Jag har fått en rätt bra bild på hur de jobbar (man har ju själv försökt dra ut ett och annat ;)) och de släpper inte sån här information utan att det är väl förankrat internt och dubbelkontrollerat.
Det tragiska i det här fallet är att Reuters skriver en artikel som de hämtar information från Bild (tysk variant av Expressen/Aftonbladet), sedan många andra tidningar/nyhetskanaler köper nyhet från Reuters i tron att de är seriös nyhetskälla (i alla fall seriösare än Aftonbladet) och skriver vidare med hänvisning till Reuters. :(

Förutom den svarta lådan kan det vara intressant att hitta biten på panelen där strömbrytaren
som låser dörren sitter.
För att se i vilket läge den står i.

Går den franska haverikommissionen (eller vad de heter) ut med information på detta sätt? Lite i taget utan att ge en full bild eller en komplett rapport? Eller är det läckor och indicier som folk pusslat ihop?

Fra linken jeg gav deg...

"On Mar 26th 2015 the States Attorney of Marseille (France) reported, the first officer was alone in the cockpit. The first officer was not talking, only normal breathing could be heard after the captain departed the cockpit. The captain was not able to get back into the cockpit. The first officer initiated a rapid descent, there was no reason to initiate the rapid descent, there was no reason to not communicate with air traffic control, there was no reason why the door wouldn't open. With the current information it can be said, that the breathing of the first officer is not consistent with someone suffering a heart attack or other health issue. Other than that there is absolute silence in the cockpit, screams are heard only in the last few moments. There were no words heard during the last 10 minutes of the flight. The states attorney thinks the first officer intentionally did not open the door.

In a joint press conference on Mar 26th 2015 Germanwings and Lufthansa stated they are shocked having to accept that according to cockpit voice recorder the first officer locked the captain out of the cockpit and deliberately steered the aircraft into terrain. Pilots undergo detailed assessment and psychological tests. The first officer started training in 2008, worked as a flight attendant, continued training after undergoing another assessment, passed all tests and started his pilot career as first officer on the A320 in 2013. The CEO of Lufthansa explained, that if after the extended code to enter the cockpit has been entered, the pilot in the cockpit receives a signal and has the ability to open the door or lock the door. If the pilot in the cockpit does not react at all, the cockpit door opens upon entering the extended code after some time. If the pilot in the cockpit selects to lock the door, the door remains locked for 5 minutes. Within the entire Lufthansa group there is no standard operating procedure requiring another member of the (cabin) crew to enter the cockpit if one of the pilots leaves the cockpit. The captain was permitted to leave the cockpit in cruise flight, e.g. for a toilet break."

On Mar 30th 2015 the States Attorney of Dusseldorf stated in a press conference, that there is no evidence of any organic problem (specifically referring to speculation in media the first officer's eyesight might have been impaired). In the past, before acquiring his pilot's license, the first officer was in psychotherapist treatment for suicidal tendencies. Since then there is evidence of several visits to doctors, however, from then up to now there is no hint in the direction of suicidal or aggressive tendencies. The States Attorney is not able and not permitted to participate in speculation, he can not state any more as result."

Disse pressekonferansene ligger online.

Förutom den svarta lådan kan det vara intressant att hitta biten på panelen där strömbrytaren
som låser dörren sitter.
För att se i vilket läge den står i.
Är inte den återfjädrande? Sen kan man kanske fundera över vilka slutsatser man kan dra av ett eventuellt "läge" efter det den strömbrytaren utsatts för.

Är inte den återfjädrande? Sen kan man kanske fundera över vilka slutsatser man kan dra av ett eventuellt "läge" efter det den strömbrytaren utsatts för.

Det jag har sett på bilder av omkopplaren ser det ut som en lyft+vippa modell dvs samtliga 3 lägen är låsta om man inte lyfter den innan ändring av läge.

Sen är det nog smulor av planets front!

Det mesta verkar komma från tyska tidningar. Att en husransakan gjorts hos piloten ger också upphov till spekulationer. Säg den polis som inte lyckas pussla ihop någon historia som passar utredningen men det är fortfarande inte några bevis. Det finns vad jag vet inte heller några bevis att piloten ställt in autopiloten på att krascha flygplanet i bergen. Det är forfarande bara indicier och antaganden. Det går först att bevisa när man tankat ur flight data informationen från den andra svarta lådan.

Last edited:
Toppen