Senaste nytt

Fyra världsdelar på en månad - Hur man maximerade BMI diamond club

Cuzco

Efter segern med att få ut lite pengar gick jag ut ur terminalen och letade efter chauffören som höll en skylt med mitt namn. Hotellet som jag skulle sova på denna natten erbjöd fri hämtning från flygplatsen. Det var fortfarande tidig morgon och hotellet hade inte något rum ledigt ännu men jag kunde lämna mina väskor och fick gärna ta del av deras frukostbuffé medan jag väntade på att det var dags att ta en taxi till tåget. Tyckte det var riktigt trevlig och fin gest att låta mig få frukost samma morgon som jag checkade in. En kvart senare var det dags att ta den 20 minuter långa taxifärden till Poryo tågstation för att gå ombord Hiram Bingham, en del av Orient-Expressen. Tåget var bra mycket dyrare än de andra tågen men för de pengarna fick man mer än bara en tågresa. Tåget ner till Machu Picchu tar längre tid än de billigare tågen men detta lämpar sig bättre då de serverar en brunch på vägen dit samtidigt som de berättar en del om naturen och historian på vägen dit. Väl i Machu Picchu får man en guidad tur av staden i grupper om max tio personer följt av en afternoon tea på The Sanctuary Lodge. På tågresan tillbaka till Cuzco ingår en middag. Alla lokala viner, öl och pisco sour ingick i både brunchen och middagen. Tåget bestod av fyra vagnar som passagerarna hade tillgång till. De två första vagnarna var inredda med middagsbord, på ena sidan två bord och på andra sidan bord för fyra. Därefter kom två stycken barvagnar där den sista även hade ett litet observationsdäck.

19.jpg
Hiram Bingham

20.jpg
Hiram Bingham

21.jpg
Välkomstchampagne innan brunchen

22.jpg
Hiram Bingham

23.jpg
Barvagnen

25.jpg
Observationsdäck

26.jpg
Många trappsteg är det

27.jpg
Första anblick av staden

28.jpg
Så värt alla trappor

29.jpg
Machu Picchu

30.jpg
Dags för middag

Så här i efterhand tycker jag det var ett riktigt trevligt tåg som bjöd på god mat men kanske inte de bästa vinerna, det gick visserligen att köpa bättre viner ombord men endast hela flaskor. Det var otroligt smidigt att de hade fixat alla biljetter och det var riktigt skönt med små guidade grupper och min guide var riktigt kunnig. Att det är sista tåget ut från Cuzco och att det tar längre tid än andra medför dock att man kommer till Machu Picchu ganska sent, på gott och ont. Fördelen är att det blir färre och färre besökare ju senare man är där men tyvärr stänger staden tidigt och man får inte alltför mycket tid där inne. Det går att boka resan så att man övernattar i staden bredvid vilket gör att du kan uppleva soluppgången och solnedgången över denna magiska plats, något jag tyvärr inte fick uppleva. Sedan är detta kanske inte tåget som en ensam 25-åring tar. Jag var ganska ensam om att vara under 30 och alla andra åkte i par eller större grupper. Hur som helst kan jag verkligen rekommendera detta tåg och det är verkligen ett väldigt enkelt och bekvämt sätt att uppleva en av de häftigaste ställena jag har varit på.

Tillbaka på hotellet blev det att ta igen lite på Internet för att se vad man har missat för att kort därefter dö i sängen efter en sjukt lång dag med otroligt lite sömn natten innan.

Vad kan jag säga om mitt upplägg att resa till Machu Picchu samma dag som jag ankommer till Cuzco? Jag tror jag gjorde helt rätt då jag hade så lite tid. De som jag pratade med på tåget hade tagit en dag i Cuzco innan för att acklimatisera och det var flera som var riktigt trötta och kände av höjdsjukan. Tydligen drabbas man oftast av detta just första natten när man ligger ner horisontellt, kände mig även betydligt tröttare i kroppen dagen efter när jag skulle till flygplatsen. Sedan ligger Machu Picchu på endast 2 500 meters höjd och är därmed under höjden för där man börjar känna av höjden. Så att jag inte tillbringade alltför lång tid på hög höjd i början var nog bara bra. Visserligen var jag lite trött under dagen men jag tror mer det berodde på att jag sov en timme på en bänk natten innan och sov på ett flygplan natten innan det. Självklart hade jag tyckt annorlunda om flyget blivit försenat och jag missat tåget bort till Machu Picchu.

Jo det finns ganska många olika sätt och bekvämlighetsnivåer att ta sig till Machu Picchu. Hiram Bingham kan jag verkligen rekommendera för den som vill ha det så bekvämt som möjligt och inte tänka på all planering. Men huvudnumret här är själva naturen och staden och oavsett vilket sätt man tar sig dit så får alla uppleva ett helt magiskt ställe med några av de häftigaste vyerna jag har upplevt.

Alejandro Velasco Astete International Airport

Dagen efter var det dags att åter bege sig till flygplatsen i Cuzco. Denna dagen skulle jag ta flyget till Lima och spendera dagen där. Det råkade dock bli en lite lång morgon då jag pratade med några vänner på datorn och jag glömde bort tiden. Helt plötsligt var klockan väldigt mycket och jag var tvungen att skynda till flygplatsen. Tyvärr var det kö för att checka ut och processen tog säkert nästan 20 minuter följt av väntan på en taxi. Väl på flygplatsen hittade jag snabbt incheckningsdiskarna till TACA, då byggnaden inte var alltför stor. Valde businesskön då den var kortare men innan man fick ställa sig i kön var det en vakt som manuellt tittade igenom alla mina väskor. Efter fem minuters väntan blev det min tur att checka in men nu var det endast 45 minuter kvar till mitt flyg och klockan hade tydligen passerat incheckningstiden. Så tyvärr fick jag inte checka in på det flyget men jag bad med mina puppy eyes och försökte få dem att göra ett undantag utan någon succé. Efter ytterligare lite knappande på datorn och några samtal med kolegorna blev jag ombokad till flyg senare som även var det sista för dagen som flögs av TACA. Det fanns två TACA flyg gick innan detta men dessa kom jag inte med. På sätt och vis får jag se det som att jag hade en väldans tur att jag blev ombokad utan kostnad men lite tråkigt att de inte kunde checka in mig på mitt originalflyg. Flyget som jag hade bokat hade ju inte ens landat ännu. Nu hade jag några timmar kvar till mitt flyg så jag gick ut och satte mig i solen tills det började regna då jag gick in i terminalen igen för att äta lite lunch. Detta är inte någon stor flygplats och innan säkerhetskontrollen fanns det omkring två restauranger, några små stånd som sålde souvenirer och något café. Innanför säkerhetskontrollen var det tydligen ännu magrare utbud då vakterna i kontrollen inte ville släppa igenom mig och sa att det var bättre här ute. Det blev helt enkelt att se en film på min Ipad, skulle inte klarat mig utan denna pryl på resan. När det var en timme kvar till flyget gick jag igenom säkerhetskontrollen som gick på nolltid och fortsatte att titta på film tills det blev dags att boarda planet. Utöver stolar att sitta och vänta i fanns det någon liten butik och ett ställe att köpa något att drick i, så vakterna hade helt rätt, det var bättre på utsidan.

Väldigt intressant resa hittills. Hiram Bingham-tåget ser mer ut som min typ av grej snarare än backpackerresa.

Du skrev tidigare att du i princip inte kan någon spanska. Klarar du dig bra ändå eller är det mycket strul?

Väldigt intressant resa hittills. Hiram Bingham-tåget ser mer ut som min typ av grej snarare än backpackerresa.
Tackar. Jo jag har heller aldrig varit för backpackerresor utan gillar att ta mig runt och bo ganska bekvämt. Sen har jag visserligen inga problem att ta en natt på en flygplats ifall det skulle behövas, så jag är väl egentligen någon härlig blandning.

Du skrev tidigare att du i princip inte kan någon spanska. Klarar du dig bra ändå eller är det mycket strul?
Jag hade inga problem att ta mig runt eller göra mig mer eller mindre förstådd. Dock var jag ju inte så länge i länderna och under tågresan pratade alla engelska och guiderna lika så. Har varit i länder där jag förstått språket ännu minder och deras engelska varit obefintlig och ändå lyckats göra mig förstådd. Med lite charader och leenden kan tycker jag man oftast kommer någorlunda rätt.

CUZ-LIM TA Y

När jag gick ombord slog det mig att mitt i all tumult om att komma med eller inte hade jag glömt att se vilken plats jag fått. Så på vägen nerför bryggan upptäckte jag att jag fått den underbara platsen 7B. Det var bra länge sedan man hade en mittenplats. Men jag borde bara vara tacksam att jag blev ombokad och noterade att det fanns bara ett enda ledigt säte i hela kabinen, så jag hade väldigt tur att jag kom med. Det var samma personal på denna flygningen som jag hade när jag flög till Cuzco från Lima dagen innan och flygvärdinnan i business kände igen mig och kommenterade ”redan tillbaka”. Flyget var försenad 30 minuter och under denna tiden somnade jag i stolen. När jag vaknade upp var vi redan upp i luften och det var snart dags för serveringen. På denna korta resa delades det ut en varm macka som hade en ost- och skinkfyllning, till oss i ekonomi samt en kaka med kolafyllning. I dryckesväg fanns det mesta att få och de som bad om en whisky fick rejäla glas av det.

31.jpg
Lunch

Kvaliteten på maten var kanske inte den bästa men jag var ändå fascinerad över att de bjöd på något att äta samt utbudet av drycker i ekonomi. På skärmarna i taket visade de TV-serien Big Bang Theory på spanska, det var till och med så att man inte behövde använda hörlurar då ljudet var på i hela kabinen. Stolarna i ekonomi på denna A319 var samma som de jag hade tidigare på resan mellan EZE-LIM. De fungerade alldeles utmärkt på denna korta tripp och jag gillar designen med att ha ”stolsfickan” ovanför bordet då det ger mer benutrymme. Resterande 20 minuter av resan vilade jag mina ögon och snart landade vi i Lima.

32.jpg
Ekonomi ombord TACA

Jorge Chávez International Airport

Mina planer för denna dagen var att ta en taxi in till Lima för att äta en lunch och vandra omkring lite, men nu missade jag ju mitt flyg och var några timmar sen till Lima. På grund av detta fick jag hoppa mitt besök i Lima då jag senare hade ett nattflyg till Rio de Janeiro. När jag checkade in i Cuzco hade jag även fått en mittenplats på mitt nästa flyg och denna gång ville jag inte sitta fast där. Så jag gick till incheckningen för att byta min plats samt fråga om det fanns någon lounge. Det var ingen kö i *Gold-disken så jag gick rakt upp till den. Där satt en trevlig agent som hjälpte mig att byta ut min mittenplats till en fönsterplats i nödutgången. Den här gången skulle jag flyga från den internationella terminalen så jag frågade ifall de hade någon lounge och som svar fick jag att de inte hade en egen lounge men blev erbjuden en inbjudan till en tredjepartslounge. Det var inte så mycket mer att göra än att ta sig till säkerhetskontrollen för att vänta på mitt nästa flyg som skulle ta mig till Rio de Janeiro. Väl där var det inte någon kö och kontrollanterna var mycket trevliga och artiga, vilken skillnad mot hur man blev bemött i Houston.
Loungen bestod av sköna fåtöljer men tyvärr hade de missat en av de viktigaste detaljerna som ska finnas i en lounge och det är eluttag. Det fanns bara ett enda eluttag i det stora rummet med sittplatser och det var upptaget. Därför tog jag en plats i datorrummet där det fanns ett eluttag till var och en av de cirka åtta platserna. Utöver dessa rum fanns det en innegård där man kunde röka, ett vilorum med omkring fem halvsängar, ett mötesrum och två duschrum. I ena hörnet av loungen fanns en bemannad bar som hade de flesta spritsorter, utöver detta fanns det en kyl på andra sidan av loungen som innehöll diverse läsk och vatten. I matväg fanns ett litet utbud av chips, torkad frukt, oliver, minikakor och små trekantsmackor. Det fanns fritt Internet som gick snabbt och bra, jag lyckades till och med prata över Skype med min broder.
En annan sak som jag störde mig på, bortsett från bristen av eluttag, var att det inte fanns några skärmar med avgångarna. Men här gick det runt en i loungen och ropade ut när det var dags att boarda varje flyg. Detta blev lite småjobbigt då hon gick runt hela loungen och ropade i varje rum både på spanska och engelska varje flyg, så man hörde detta utrop minst tre, fyra gånger beroende på var man satt. Efter några timmar i loungen var det dags att gå till mitt flyg till Rio.

Toppen