JNB-LHR SA C
SAS codshare
Det annonserades i loungen att mitt plan till London var dags för boarding så jag drack upp min drink för att sedan promenera bort till gaten A14 som låg kanske fem, sju minuter bort. Väl där möttes jag av en ganska lång kö för att gå ombord på flyget och tänkte att det måste finnas en priokö någonstans. Mycket riktigt väl framme vid podiumet fanns en omarkerad kö för businessklass passagerare. Det var två kontroller innan man kom ombord flyget. Först tittade i passet och att namnet stämde överens med biljetten och i den andra kontrollen scannade de endast biljetten och välkomnade en ner till flyget. Sedan var det en härlig kö ner till flyget i den enda bryggan som användes.
Varför användes inte båda bryggorna?
Väl inne i A340-600 svängde jag vänster till businesskabinen som bestod av sju rader med 2-2-2. Stolen kändes äldre än vad den var i A330n och kabinen likt stolen kändes mer sliten än förra flyget, trotts detta var det allt rent och i princip helt. Precis som förra flighten med SA kunde man finna en flaska vatten, kudde och ett amenity kit vid stolen redan. Snart kom en av flygvärdinnorna med en bricka som hade apelsinjuice och Sydafrikanskt mousserande vin på. Min granne ville ha riktig champagne men flygvärdinnan förklarade att Moëten serveras först när vi kommit upp i luften.
Kabinen
Välkomstdrink
Det vart en lång vänta då innan start och hela kabinen hade fyllts upp. Jag lyckades somna i stolen innan vi hade backat ut från gaten och vaknade upp först när kaptenen släckte säkerhetsbälteslampan. Här delade flygvärdinnorna ut sängpaketen till alla som bestod av en tunnmadrass och ett ordentligt täcke.
Sängpaketet
Jag passade på att byta om till medhavda pyjamas och när jag kom tillbaka till stolen togs fördrinks beställningen. Kvällen till ära började jag med ytterligare en vattenflaska och gin med dry lemon, tyvärr fick jag inget glas till mitt vatten så fick be om det när flygvärdinnan kom med drinkarna. Då fick jag även en meny som resten av kabinen hade fått medan jag var och bytte om samt tre mycket goda kanapéer.
Kanapéer
DINNER
Appetizer
Tangy chicken salad
or
Soup of the day
Seasonal salad
Main Course
Pan fried beef fillet
served with grilled mealie pap & corn cake, braised spinach with crunshed nuts and butternut
Grilled chicken supreme
accompanied by sautéed wild mushrooms, blanched butternut & broccoli florets and creamy sauce
Grilled Kingklip
served with a warm salad of baby potatoes, green beans, cherry tomatoes and olives with a sour cream and dill sauce
Vegetable biryani
with fried onion
Desert
Orange moist cake
or
Coffee cream mousse
Cheese plate
Chevin, Blue tower and Forest hill
Bread basket
Vitlöks- och potatissoppa
Denna gången var de riktigt lyckade och jag hade avnjöt kanapéerna med min drink. Till förrätt valde jag vitlöks- och potatissoppan som var dagens soppa och även den var en riktigt fullträff. Den var krämig och väldigt smakrik. Till det tog jag vitlöksbröd och ett glas chardonnay. Tyvärr var vitlöksbrödet ingen hitt tillskillnad från det vitlöksbrödet som jag fick på flyget från Brasilien. Han som satt jämte mig bad endast om att få förrätten till middag och på grund av detta blev även han serverad först så han snabbt skulle kunna äta upp och gå och lägga sig. Tycker detta var snyggt agerande av personalen och härligt att de även kan vara lite flexibla i businessklass.
Biff med majskaka
Huvudrätten var även den av bra standard om än lite väl genomstek och gick bra ihop med ett glas Piontage från Paarl. Sedan valde jag ännu en gång ostar trots att jag blev så besviken på förra flyget. Denna gången fick jag klart mycket bättre och godare ostar. En mycket trevlig getbrie som var lagom mogen och en bra camembert. Den tredje osten som var en blåmögelost var kanske lite snäll men slank ner utan större problem.
Ostar och port
Som vanligt avslutade jag middagen med en cognac och till det fick jag två praliner, på något sätt hade flygvärdinnan även fått mig att beställa en kamomillte. Cognacen smakade ovanligt bra denna kvällen även fast det var samma som jag fått på flera andra flighter under resan, en Hennesy av något slag. Här dog servicen totalt som annars hade varit stabil och bra under hela middagsserveringen. Visserligen hade de inte använt sig av namn när de tilltalade en som på förra flyget men detta är inget jag behöver.
Te med en avec och praliner
De släckte ner hela kabinen och fortfarande hade ingen plockat undan min duk och te från middagen så jag kände att det var dags för ett pling. Inom tio sekunder kom en ur personalen och bad om ursäkt för att de inte plockat undan och fixade. Samtidigt frågade hon om jag ville ha något mer och jag bad om ytterligare en flaska vatten. Jag bäddade ner mig i stolen och började titta på lite filmer och denna gången var utbudet ännu större. Tror det fanns över 200 filmer, serier och annat att välja på. Det blev ganska turbulent och säkerhetsbältslampan gick igång och jag hann somna innan det var över. Sov ganska länge och när jag vaknade var det dags för frukost som idag bestod av följande.
FULL BREAKFAST
Selected fruit juices
Sliced fresh seasonal fruits
Natural or fruit-flavoured yoghurt
Cereal
Smoked cheese & tomato frittata
or
Continental breakfast
Frukost
Började med lite härlig frukt som smakade helt okej och hade hållit sig ganska bra trots att vi startade för 10 timmar sedan i Johannesburg. Efter det blev det en Smoked cheese & tomato frittata som jag het ärligt inte kom ihåg hur den smakade. Snart var det dags att förbereda sig för landningen och jag gick och bytte om till vanliga kläder och plockade med mig två flaskor vatten från köket. Alla fick en Immigration Fast Track kort ifall man skulle in i landet.
Toalett med utsikt