LIM-GIG TA Y
De välkomnade business och *G-kunder ombord först och väl inne i flygplanet blev jag mött av leende flygvärdinnor som även de hälsade glatt. Det var samma typ av stolar på denna A320 som på de andra flygen jag tagit med TACA. Vid stolarna fanns det redan kuddar utplacerade mellan ryggstöden, så det var två kuddar per tre stolar. Det gick säkert att be om en kudde om man nu var den som inte fick en. Då jag satt vid nödutgången kom en flygvärdinna förbi och gav en liten genomgång av vad som gällde i denna raden. Genomgången bestod av att hon sa att man skulle läsa infobladet som fanns i stolsfickan, kanske inte den bästa genomgången. Jag hade säkert 25 cm mellanrum från mina knän och stolen framför så det var gott om plats. Enda lilla nackdelen med dessa platser är att bordet drar man upp från armstödet vilket bidrar till att stolen är någon cm smalare och alla armstöden på raden är fasta. Tyvärr var flyget helt fullt denna kvällen och jag fick två personer bredvid mig.
https://www.businessclass.com/forum/attachments/33-jpg.14688/
Nödutgången ombord TACA A320
De släckte ner hela kabinen och planet började åka mot startbanan. Här gjorde flygvärdinnorna en ganska snygg sak, samtidigt som de kollade att alla hade sina säkerhetsbälten på sig tände de läslamporna på de platser som såg ut att behöva det. Detta är ett exempel på att en sådan liten grej skapar ett så mycket trevligare intryck av helheten. Väl uppe i luften delade man ut hörlurar till alla, dock var det denna gången sämre kvalitet på lurarna än tidigare såg jag. Detta var ju ingen fara för mig då jag använde mig av mina egna QC15. Efter detta delade man ut landningskort till Brasilien och samtidigt fälldes skärmarna ner från taket och man startade kvällens film. Denna kväll valde man att visa The Expendables 2 med spanskt tal och engelsk text. Tyckte detta var ett otroligt konstigt val av film då det var mycket våld och blod. 40 minuter efter att vi kommit upp i luften tände de kabinen igen och började servera middagen. Jag kommer inte ihåg om man hade något val och i så fall var det andra var men jag valde att äta kycklingrätten. Denna såg inte alls aptitlig ut då kycklingen såg ut som en geleaktig röra och riset ganska torrt.
https://www.businessclass.com/forum/attachments/34-jpg.14689/
Middag serverad
https://www.businessclass.com/forum/attachments/35-jpg.14690/
Peruansk öl
Men när man rörde om i lådan så smakade det över förväntan och maten fungerade. Bakom matvagnen kom dryckesvagnen och jag valde att ta en vatten samt en öl till maten. Efter en timme plockade de undan och jag såg fram emot att få några timmars sömn innan vi landade i Rio. Men snart delade de ut lite snacks i form av påsar med bananchips följt av mer dricka.
https://www.businessclass.com/forum/attachments/36-jpg.14691/
Bananchips
Jag fann det dock svårt att somna då jag inte riktigt var så trött samt att kabinen var helt upplyst, känner att detta kommer straffa mig hårt imorgon. Halvvägs in i resan släckte man äntligen ner i hela två minuter för att sedan tända upp allt igen. Allt kändes mycket oklart men 15 minuter senare släckte de ner igen och hade endast svagt blått ljus tänt, ganska snyggt. Lyckades somna och vaknade inte upp förrän vi redan hade landat och taxade in mot gaten. Väl av planet och framme vid passkontrollen tog det nästan 20 minuter att ta sig igenom. Vid bagagebandet låg redan mina väskor med priotagar och cirkulerade. Jag tog mina väskor och åkte upp några våningar i terminalen för att ta ut lite pengar och tog mig till taxibilarna. Väl där fick jag tag på en övertrött chaufför som körde mig till mitt hotell på Copacabana på mindre än 30 minuter och gjorde mig R$55 fattigare.
De välkomnade business och *G-kunder ombord först och väl inne i flygplanet blev jag mött av leende flygvärdinnor som även de hälsade glatt. Det var samma typ av stolar på denna A320 som på de andra flygen jag tagit med TACA. Vid stolarna fanns det redan kuddar utplacerade mellan ryggstöden, så det var två kuddar per tre stolar. Det gick säkert att be om en kudde om man nu var den som inte fick en. Då jag satt vid nödutgången kom en flygvärdinna förbi och gav en liten genomgång av vad som gällde i denna raden. Genomgången bestod av att hon sa att man skulle läsa infobladet som fanns i stolsfickan, kanske inte den bästa genomgången. Jag hade säkert 25 cm mellanrum från mina knän och stolen framför så det var gott om plats. Enda lilla nackdelen med dessa platser är att bordet drar man upp från armstödet vilket bidrar till att stolen är någon cm smalare och alla armstöden på raden är fasta. Tyvärr var flyget helt fullt denna kvällen och jag fick två personer bredvid mig.
https://www.businessclass.com/forum/attachments/33-jpg.14688/
Nödutgången ombord TACA A320
De släckte ner hela kabinen och planet började åka mot startbanan. Här gjorde flygvärdinnorna en ganska snygg sak, samtidigt som de kollade att alla hade sina säkerhetsbälten på sig tände de läslamporna på de platser som såg ut att behöva det. Detta är ett exempel på att en sådan liten grej skapar ett så mycket trevligare intryck av helheten. Väl uppe i luften delade man ut hörlurar till alla, dock var det denna gången sämre kvalitet på lurarna än tidigare såg jag. Detta var ju ingen fara för mig då jag använde mig av mina egna QC15. Efter detta delade man ut landningskort till Brasilien och samtidigt fälldes skärmarna ner från taket och man startade kvällens film. Denna kväll valde man att visa The Expendables 2 med spanskt tal och engelsk text. Tyckte detta var ett otroligt konstigt val av film då det var mycket våld och blod. 40 minuter efter att vi kommit upp i luften tände de kabinen igen och började servera middagen. Jag kommer inte ihåg om man hade något val och i så fall var det andra var men jag valde att äta kycklingrätten. Denna såg inte alls aptitlig ut då kycklingen såg ut som en geleaktig röra och riset ganska torrt.
https://www.businessclass.com/forum/attachments/34-jpg.14689/
Middag serverad
https://www.businessclass.com/forum/attachments/35-jpg.14690/
Peruansk öl
Men när man rörde om i lådan så smakade det över förväntan och maten fungerade. Bakom matvagnen kom dryckesvagnen och jag valde att ta en vatten samt en öl till maten. Efter en timme plockade de undan och jag såg fram emot att få några timmars sömn innan vi landade i Rio. Men snart delade de ut lite snacks i form av påsar med bananchips följt av mer dricka.
https://www.businessclass.com/forum/attachments/36-jpg.14691/
Bananchips
Jag fann det dock svårt att somna då jag inte riktigt var så trött samt att kabinen var helt upplyst, känner att detta kommer straffa mig hårt imorgon. Halvvägs in i resan släckte man äntligen ner i hela två minuter för att sedan tända upp allt igen. Allt kändes mycket oklart men 15 minuter senare släckte de ner igen och hade endast svagt blått ljus tänt, ganska snyggt. Lyckades somna och vaknade inte upp förrän vi redan hade landat och taxade in mot gaten. Väl av planet och framme vid passkontrollen tog det nästan 20 minuter att ta sig igenom. Vid bagagebandet låg redan mina väskor med priotagar och cirkulerade. Jag tog mina väskor och åkte upp några våningar i terminalen för att ta ut lite pengar och tog mig till taxibilarna. Väl där fick jag tag på en övertrött chaufför som körde mig till mitt hotell på Copacabana på mindre än 30 minuter och gjorde mig R$55 fattigare.