GRU-JNB SA C
Rad fyra
Boardingen startade när jag var klar med mitt köp och priokön fungerade som den skulle. Businessklass var uppdelat i två mindre kabiner om tre rader vardera med 2-2-2. ”Tyvärr” satt jag på första raden i andra kabinen så det blev ingen vänstersväng vid boardingen då vi gick ombord mellan de två kabinerna

Sätet såg ut att ha varit med ett tag men allt var rent och snyggt. Hade tre fönster som var mina så det var med andra ord gott om plats att sträcka ut sig på. Vid stolen väntade redan en vattenflaska, amenity kit och en kudde.
Amenity kit
Välkomstdrink – mousserande vin
Jag var bland de första in i kabinen och det tog nästan tio minuter innan de serverade en välkomstdrink som bestod av antingen mousserande vin eller apelsinjuice. Misstänker att man väntade in att kabinen skulle fyllas upp innan man började dela ut välkomstdrinkarna. Eftersom jag satt precis bakom köket hörde jag en del av snacket från kabinpersonalen medan alla gick ombord och det verkade vara ett skojfriskt gäng som arbetade denna kväll. Nu hoppades jag bara att denna glädje och energi skulle leva vidare under själva flygningen också. 18:15 stängdes dörrarna till flyget och till min glädje visade det sig att stolen jämte mig förblev ledig. Kanske tråkig svensk som man är gillar jag detta, vara i min egna lilla bubbla. Tänkte även att det var skönt att få två kuddar till natten men icke, snart var en flygvärdinna framme och undrade ifall hon kunde ta den ena kudden till en annan passagerare. Som jag tidigare nämnde, svensk som man är gav jag självklart bort kudden. Efter detta informerade kaptenen att en stor storm var på väg och att de hade börjat stänga flygplatser på andra orter i Brasilien fast trodde att vi skulle starta men att vi skulle bli 15 minuter sena. Perfekt, efter allt strul jag hade haft dagen innan och till slut lyckas komma ombord planet till Johannesburg skulle kanske en storm komma in och förstöra allt. Jag gjorde en nysning och direkt var det en av flygvärdinnorna som satt nära mig som gav mig ett bless you. Man startade säkerhetsvideon och efter det var det dags att spraya hela kabinen för att döda insekter antar jag. Kaptenen uppdaterade oss igen om läget och tydligen startade man endast ett flyg var fjärde minut just nu men vi hade fått en tid och man räknade fortfarande med att komma iväg endast 15 minuter sent. Visst regnade det ute men runt planet såg det mest ut som ett duggregn. Hade läst på Internet kvällen innan att tidigare i år hade ett SA-flyg glidit av landningsbanan på GRU under ett kraftigt regn. Så flygplatsen kanske inte klarade alltför mycket regn. 20 minuter efter att de stängde dörrarna började vi taxa ut och ställde oss i kön för att starta bakom en BA 747a.
Taxade förbi fyra AA plan som stod uppradade lite fint
Tråkigt nog hade de inte startat de gemensamma skärmarna så vi i business kunde inte följa starten via kamerorna som fanns på utsidan av flyget. Vid 19:00 var det äntligen vår tur att starta och jag slapp ännu en oplanerad natt i Sao Paulo

Direkt efter start blev det reklam för *A och SAA över högtalarna i några minuter vilket kanske inte var den bästa. Här nämnde de även upplägget av serveringen som skulle ske under denna flygning.
Tydligen elaka moln
På grund av många thunderstorms som vi skulle flyga runt eller mellan skulle säkerhetsbältesskylten vara på extra länge hälsade kaptenen när vi kommit upp i luften. Men kort därefter släcktes lampan. Då passade jag på att byta om till min pyjamas. När jag kom tillbaka till min stol delade de ut tjocka täcken och en tunn madrass till alla för att göra det extra bekvämt senare när man ville sova.
Kartfunktionen fungerade tyvärr inte
Det var dags för middag och flygvärdinnorna kom ut med dukar till borden. Efter detta frågade de om vad som önskades till fördrink och de startade frågan med ett mr Magino. Jag valde en vatten och en gin med dry lemon. När de kom tillbaka med fördrinken serverade de även tre stycken kanapéer på en liten tallrik. Det var en trevlig start på middagsserveringen men om jag får vara lite petig var mozzarellan en aning torr och skinkan hade nog gjort sig bättre på en mer vällagrad ost eller en klassisk melon.
Kanapéer och fördrink
Till detta startade jag en film och det fanns ett gediget utbud även om det inte är i klass med SQ eller EK men det spöar SAS med hästlängder. Tyvärr verkade det som att mina BOSE-lurar inte fungerade som de skulle i uttaget så jag fick använda SAA:s egna som inte var noise cancelling. Efter fördrinken gick de runt och frågade vilket val man ville ha till middag och även denna gång tilltalade de en med efternamnet innan. Menyn för kvällen var följande:
A Selection of Canapés
DINNER
Appetizer
Smoked Salmon & Trout
or
Soup of the Day
Seasonal Salad
Main Course
Grilled Filet Mignon
accompanied by roasted potatoes with thyme, ratatouille and suger cane & red chilli pepper sauce
Parmesan Crusted Chicken Medallion
with stozzapreti pasta, sautéed spinach and tomato & basil sauce
Panfried Talapia
served with dry tomato risotto, sautéed asparagus, herbed roasted tomato and creamy mushroom sauce
Cheese Tortellini
with wild mushrooms, diced tomato and creamy herb sauce
Dessert
Peach Cheesecake
Cheese Plate
Brie, Gouda and Gorgonzola Cheese
Bread Basket
Förrätt, sallad och vitlöksbröd
Förrätten smakade bra men tycker en sås eller liknande hade förhöjt rätten ett snäpp. Även det ganska svenskt att vilja ha sås till allt. Hade ett litet missöde med dressingen till salladen och bad om en extra servett för att torka upp allt. Det visade sig att alla servetter var slut men jag fick istället en duk att torka upp allt med. Kändes lite konstigt att det inte fanns fler servetter tillhands, skulle ju vara en måltid till senare och några extra borde de packa ner, men bra att hon tänkte lite utanför boxen och hittade en lösning. Även salladen var god.
Huvudrätten
Huvudrätten var en trevlig köttbit som till och med var rosa i mitten. Tillbehören såg kanske lite bleka och tråkiga men smakade helt klart bättre än de såg ut. Efter det valde jag ost istället för efterrätt med ett glas port och här kom middagens första besvikelse. Brien var en omogen, pastöriserad variant, jag menar hur lyckat kan det bli? Goudan hade en ganska plastig smak och jag hade föredragit en mer vällagrad variant. Gorgonzolan var helt klart stjärnan på tallriken, nu behövdes det inte mycket för att bli det, men även den var ganska mild i smakerna.
Osttallrik och port
Nu låter jag kanske lite väl negativ men jag gillar ost och detta var inte speciellt bra ostar. Utöver den sista rätten var middagen en trevlig tillställning. Middagen flöt på i ett bra tempo och personalen var inte stressade. När jag var klar med en rätt frågade de ifall jag var redo för nästa och denna serverades när de fått ett godkännande. Som en avslutning på denna middag tog jag en cognac och de serverade denna med en ask praliner.
Praliner och en cognac
Middagen var över på mindre än en och en halv timme och många började nu göra sig redo för natten. Kabinen släcktes ner och personalen gick runt och frågade ifall man ville bli väckt för frukost. Samtidigt som detta gjordes drog de även ner alla fönsterskydden. Efter detta drog de för till köket och så var det natt. Jag gick in i köket och beställde en drink till som de snabbt fixade åt mig. De borde kanske kört en städrunda innan de bestämde sig för att det var natt då jag vid min plats hade samlat på mig en del glas och burkar.
Dags att plocka undan kanske?
Jag såg kort på ett avsnitt av Big Bang Theory innan jag somnade. Lyckades sova fem timmar i sängen som blev näst intill plan men tyvärr var den lite för kort och mina fötter nådde väggen framför. När jag vaknade blev jag erbjuden en trevlig frukost och menyn var följande.
FULL BREAKFAST
Selected fruit juices
Sliced fresh seasonal fruit
Natural or fruit-flavoured yoghurt
Cereal
Vegetable omelette
with chicken sausage, sautéed mushrooms, herbed roasted half and potato croquette
or
Continental Breakfast
A selection of cold meats and cheeses
Bread basket
Frukt och yoghurt
Frukosten smakade bra och jag valde omeletten med dess tillbehör. Efter frukosten bytte jag om till mina vanliga kläder och kort därefter landade vi på OR Tambo International Airport. Vi fick vänta några minuter på bryggan och när vi väl fick gå av planet möttes vi av några vakter inne i bryggan som ville se allas pass. Dessa var dock inte lika trevliga som personalen hade varit under flyget, helt ärligt var de lite lätt otrevliga mot oss alla. Efter det väntade en 15 minuter lång kö för att komma igenom passkontrollen följt av en fem minuters kö för att nå fram till säkerhetskontrollen för oss som skulle med en transfer. Nu var det bara att hitta loungen och lista ut vad man skulle hitta på de kommande elva timmarna.
Liten nätt kö till passkontrollen
Slutligen kan jag säga att resan var en trevlig upplevelse och förseningarna och köandet i JNB gjorde mig inget då jag ändå hade en så lång väntan till mitt nästa flyg. Middagen var god och de lyckades till och med servera en köttbit som inte var söndervärmd. Det var trevligt att alltid bli tilltalad med efternamn även fast det känns lite konstigt och inget jag är van vid. Enda negativa, bortsett från osten då

, var att sängen var en aning kort, annars hade jag en trevlig hopp över södra Atlanten.