Senaste nytt

Fyra världsdelar på en månad - Hur man maximerade BMI diamond club

Tyvärr kan jag inte kommentera så mycket om vinerna då jag har dålig känsla för det där men självklart kan jag lista deras vinlista. De hade samma viner ombord båda mina flyg med SA och alla viner, bortsett från champagnen, var från Sydafrika. Som fördrink när man kom in i flyget fick man ett mousserande vin från Sydafrika som inte stod med i menyn.

Wow, tack för komplett dryckeslista!

OR Tambo International Airport

15.jpg
Businessloungen till höger och första klass till vänster

Väl framme vid loungen tyckte jag första intrycket var att den var ganska snygg. Den var uppdelad i olika områden och man kunde finna en lite matsal med bord och stolar framför en bemannad bar som erbjöd vad jag skulle säga ett basutbud av läsk och alkohol. Utöver detta fanns det ett större område med fåtöljer och några vilostolar, ett tvrum, ett lekrum för bar, ett rökrum, en mindre avdelning med mer fåtöljer, ett arbetsrum och fem duschrum kunde man finna längs in. Utöver drickautbudet man kunde finna i baren fanns det små kylar med vattenflaskor runt om kring i loungen.

16.jpg
Utsikt från loungen

Matutbudet bestod av en buffébänk med mackor, frukt, kakor och en kyl som var fylld med mer mackor under frukosten och vid lunchtid byttes detta ut till små sallader av två olika slag. Senare på eftermiddagen plockade de även fram några varma rätter i form av en svampröra, någon biffröra (kanske kalops?), potatisklyftor och en grönsaksmix.

17.jpg
Frukost

18.jpg
Salladskylen

Loungen hade två riktigt negativa punkter. Det första var bristen av eluttag i loungen, det enda stället som hade eluttag var arbetsrummet som var ett långt bord med flertalet uttag i mitten. Det andra var Internetet. Man loggade in på Internet med en kod och då fick man tydligen bara Internet i tre timmar och sedan var man tvungen att vänta till nästa dygn. Först trodde jag det bara var att hämta ett ny kod och få ytterligare tre timmar men icke, det var samma kod på alla kort så det var kört. Tyvärr hade jag endast min Ipad med mig så efter de första tre timmarna hade jag alltså åtta timmar kvar utan Internet, yeah. Nu kanske det inte är ett problem för de flest men för mig som var fast där i elva timmar uppskattade inte detta.

19.jpg
Arbetsrummet

Det fanns visserligen några datorer i loungen som man kunde använda sig av och få tillgång till Internet. Problemet med dessa datorer var att Internt var otroligt segt och det tog riktigt lång tid att lada en sida. Visserligen klart bättre än inget alls och jag lyckades läsa lite på FB och BC. Duschrummen var helt okej men jag tyckte de hade valt lite konstiga produkter tillexempel fanns inget schampo i duschen men de hade placerat handkräm där. Det fanns visserligen två, men jag är inget fan att använda två i håret. Vid 17tiden var loungen mer eller mindre full och förblev så fram till det var dags för mig att bege mig till gaten.

20.jpg
Duschrum

21.jpg
Handkräm och två på pump inne i duschen

JNB-LHR SA C

1.jpg
SAS codshare

Det annonserades i loungen att mitt plan till London var dags för boarding så jag drack upp min drink för att sedan promenera bort till gaten A14 som låg kanske fem, sju minuter bort. Väl där möttes jag av en ganska lång kö för att gå ombord på flyget och tänkte att det måste finnas en priokö någonstans. Mycket riktigt väl framme vid podiumet fanns en omarkerad kö för businessklass passagerare. Det var två kontroller innan man kom ombord flyget. Först tittade i passet och att namnet stämde överens med biljetten och i den andra kontrollen scannade de endast biljetten och välkomnade en ner till flyget. Sedan var det en härlig kö ner till flyget i den enda bryggan som användes.

2.jpg
Varför användes inte båda bryggorna?

Väl inne i A340-600 svängde jag vänster till businesskabinen som bestod av sju rader med 2-2-2. Stolen kändes äldre än vad den var i A330n och kabinen likt stolen kändes mer sliten än förra flyget, trotts detta var det allt rent och i princip helt. Precis som förra flighten med SA kunde man finna en flaska vatten, kudde och ett amenity kit vid stolen redan. Snart kom en av flygvärdinnorna med en bricka som hade apelsinjuice och Sydafrikanskt mousserande vin på. Min granne ville ha riktig champagne men flygvärdinnan förklarade att Moëten serveras först när vi kommit upp i luften.

3.jpg
Kabinen

4.jpg
Välkomstdrink

Det vart en lång vänta då innan start och hela kabinen hade fyllts upp. Jag lyckades somna i stolen innan vi hade backat ut från gaten och vaknade upp först när kaptenen släckte säkerhetsbälteslampan. Här delade flygvärdinnorna ut sängpaketen till alla som bestod av en tunnmadrass och ett ordentligt täcke.

5.jpg
Sängpaketet

Jag passade på att byta om till medhavda pyjamas och när jag kom tillbaka till stolen togs fördrinks beställningen. Kvällen till ära började jag med ytterligare en vattenflaska och gin med dry lemon, tyvärr fick jag inget glas till mitt vatten så fick be om det när flygvärdinnan kom med drinkarna. Då fick jag även en meny som resten av kabinen hade fått medan jag var och bytte om samt tre mycket goda kanapéer.

6.jpg
Kanapéer

DINNER

Appetizer
Tangy chicken salad
or
Soup of the day

Seasonal salad

Main Course
Pan fried beef fillet
served with grilled mealie pap & corn cake, braised spinach with crunshed nuts and butternut

Grilled chicken supreme
accompanied by sautéed wild mushrooms, blanched butternut & broccoli florets and creamy sauce

Grilled Kingklip
served with a warm salad of baby potatoes, green beans, cherry tomatoes and olives with a sour cream and dill sauce

Vegetable biryani
with fried onion

Desert
Orange moist cake
or
Coffee cream mousse

Cheese plate
Chevin, Blue tower and Forest hill

Bread basket

7.jpg
Vitlöks- och potatissoppa

Denna gången var de riktigt lyckade och jag hade avnjöt kanapéerna med min drink. Till förrätt valde jag vitlöks- och potatissoppan som var dagens soppa och även den var en riktigt fullträff. Den var krämig och väldigt smakrik. Till det tog jag vitlöksbröd och ett glas chardonnay. Tyvärr var vitlöksbrödet ingen hitt tillskillnad från det vitlöksbrödet som jag fick på flyget från Brasilien. Han som satt jämte mig bad endast om att få förrätten till middag och på grund av detta blev även han serverad först så han snabbt skulle kunna äta upp och gå och lägga sig. Tycker detta var snyggt agerande av personalen och härligt att de även kan vara lite flexibla i businessklass.

8.jpg
Biff med majskaka

Huvudrätten var även den av bra standard om än lite väl genomstek och gick bra ihop med ett glas Piontage från Paarl. Sedan valde jag ännu en gång ostar trots att jag blev så besviken på förra flyget. Denna gången fick jag klart mycket bättre och godare ostar. En mycket trevlig getbrie som var lagom mogen och en bra camembert. Den tredje osten som var en blåmögelost var kanske lite snäll men slank ner utan större problem.

9.jpg
Ostar och port

Som vanligt avslutade jag middagen med en cognac och till det fick jag två praliner, på något sätt hade flygvärdinnan även fått mig att beställa en kamomillte. Cognacen smakade ovanligt bra denna kvällen även fast det var samma som jag fått på flera andra flighter under resan, en Hennesy av något slag. Här dog servicen totalt som annars hade varit stabil och bra under hela middagsserveringen. Visserligen hade de inte använt sig av namn när de tilltalade en som på förra flyget men detta är inget jag behöver.

10.jpg
Te med en avec och praliner

De släckte ner hela kabinen och fortfarande hade ingen plockat undan min duk och te från middagen så jag kände att det var dags för ett pling. Inom tio sekunder kom en ur personalen och bad om ursäkt för att de inte plockat undan och fixade. Samtidigt frågade hon om jag ville ha något mer och jag bad om ytterligare en flaska vatten. Jag bäddade ner mig i stolen och började titta på lite filmer och denna gången var utbudet ännu större. Tror det fanns över 200 filmer, serier och annat att välja på. Det blev ganska turbulent och säkerhetsbältslampan gick igång och jag hann somna innan det var över. Sov ganska länge och när jag vaknade var det dags för frukost som idag bestod av följande.

FULL BREAKFAST

Selected fruit juices
Sliced fresh seasonal fruits
Natural or fruit-flavoured yoghurt
Cereal

Smoked cheese & tomato frittata
or
Continental breakfast

11.jpg
Frukost

Började med lite härlig frukt som smakade helt okej och hade hållit sig ganska bra trots att vi startade för 10 timmar sedan i Johannesburg. Efter det blev det en Smoked cheese & tomato frittata som jag het ärligt inte kom ihåg hur den smakade. Snart var det dags att förbereda sig för landningen och jag gick och bytte om till vanliga kläder och plockade med mig två flaskor vatten från köket. Alla fick en Immigration Fast Track kort ifall man skulle in i landet.

12.jpg
Toalett med utsikt

London Heathrow Flygplats

13.jpg
Bussen till T3

Vi landade vid terminal 1 på LHR och det blev en riktigt lång promenad att ta sig från flyget till bussen som skulle ta mig vidare till terminal 3, tror säker vi gick i över 15 minuter innan jag kom fram. Sedan blev det en liten bussresa bort till terminal tre följt av en säkerhetskontroll. Väl där gick jag till SAS loungen och dog i ett hörn. Det blev lite frukost och film på min Ipad, utbudet av mat var inte så stort men det fungerade. Pannkakorna var en aning torra och kändes som de legat framme ett bra tag tyvärr, men det slank ner några utan större problem. Njöt av en dusch men tycker det var lite krångligt att duscharna var på övervåningen men man behövde gå ner till receptionen för att få nyckel och sedan upp för att duscha och igen ner för att lämna nyckel. Sedan tycker jag det är lite konstigt att de gjorde duschrummen utan några toaletter i dem. Fast de ville väl inte skulle spendera allt för lång tid där inne. Timmarna passerade ganska snabbt och jag gjorde inte allt för mycket. Övervåningen blev aldrig full och det fanns hela tiden flera val av vart man kunde sitt. Jag var visserligen där en lördag så jag antar att loungen kan fyllas upp betydligt mer på veckodagarna. Snart var det dags för boarding för mitt sista flyg för denna resan och jag begav mig bort till gaten.

14.jpg
SAS loungen övre våningen

15.jpg
SAS lounge övervåningen

16.jpg
Datorhörna

17.jpg
Arbetsrummet

18.jpg
Frukostutbudet

19.jpg
Pannkakor

20.jpg
Duschrummet

21.jpg
Duschrummet

pannkakor! nu måste jag kompilera en lista över lounger som serverar pannkakor :D en anledning att titta förbi LHR loungen vid nästa byte...

LHR-ARN SK C

22.jpg
SK 737a snart på väg mot ARN

Då var det dags för att flyga sista segmentet på denna resan och jag skulle avsluta med SAS. Man vet att man är med SAS då det är lite lätt kaos vid gaten. Självklart blir boardningen lite försenad och när man väl ska sätta igång välkomnar man alla längst bak i planet ombord först och bryr sig inte alls om någon prioboarding. Kanske inte jätteviktigt att komma först ombord men det är alltid skönt att få plats med sina saker på hatthyllan och det är ju faktiskt en del av konceptet. Prioboarding borde verkligen vara en av de lättaste och billigaste sakerna som SAS kan erbjuda sina businessgäster och statusmedlemmar och ändå lyckas de inte med detta. Suck, nog om det :) Väl ombord visade sig att jag fick gott om plats då jag fick hela stolsraden för mig själv. Snart var vi uppe i luften och jag kunde sträcka ut mig ordentligt.

24.jpg
Gott om plats

Servicen började efter att man informerat hela flyget om de olika uppläggen i de olika klasserna som sig brukligt på SAS. Jag började med att beställa in en öl och blev tilldelad en härlig Mariestads. Jag bad även om en vatten. Bortsett från mig var det omkring fem, sex andra i businesskabinen följt av några rader ekonomi extra. Det var ju ändå lördagsförmiddag och förstår att detta är inte en tid då varken många affärsmän eller turister är ute och reser. Kabinen i säg känns ganska ny och stolarna är det inget problem med för detta hopp på drygt två timmar. Längre sträckor än så skulle jag dock önska mig mer bekväma säten, men detta är väl inget som känns ekonomiskt att införskaffa för resor inom Europa.

23.jpg
Gillar SAS glasen

25.jpg
Smarrig lunch

Det var dags för lunchserveringen och idag fick vi en mycket trevlig kycklingfilé på benet med en trevlig bearnaisesås. Till detta serverades några oliver som ”förrätt”, varmt bröd och till efterrätt fanns det ost samt en liten choklad. Huvudrätten var riktigt god men tyckte att drinktilltuget, oliverna, var lite snålt som en förrätt. Beställde en till öl och lite mer vatten, och de som ville ha kaffe eller te blev serverade detta. Som vanligt var osten otroligt kall så jag beslöt att äta osten senare då vi fortfarande hade mer än en timme kvar till Stockholm. Att jämföra serveras på denna måltiden på en tidpunkt som BA hade serverat brunch och en och en halv timme innan de serverar riktig lunch. Vad brunch i business består av enligt FTs BA dashboard.
Club Europe
A drink served to your from the bar, then your choice of a cold plate or fruit plate which will be served with an apple lattice, cinnamon whirl or pecan pie pastry. Served with a choice of tea or coffee and followed by drinks from the bar.
Sorry men var bara tvungen att hacka ner lite på BA, och i detta fallet var det så självklart :) Nu ska ni inte tro att jag är något die hard fan av SAS utan i min värld är BA troligen Europas bästa bolag. Men de där måltiderna i CE som kallas brunch och afternoon tea är inte roliga. Fast nu lär jag ju få äta upp detta i och med att SAS ska sluta med business och vem vet hur deras nya matkoncept verkligen kommer att bli. Annars lyssnade jag på lite musik och vilade lite innan jag åt osten som var riktigt bra, framför allt grönmögel varianten.

26.jpg
Ost

Flygvärdinnan tyckte det var lite märkligt först när hon skulle duka undan och jag ville ha kvar osten som jag inte rört ännu. Men efter att jag förklarade att den var så kall och ville att den skulle värmas upp lite för att utveckla smakerna fick jag ett leende som svar. Kaptenen informerade att det var dags att förbereda sig för inflygningen och kort där efter landade vi på Arlanda. Det var lite kö till passkontrollen men den flöt på bra. Som vanligt på Arlanda tog det ett tag innan väskorna började rulla ut på bagagebandet men till slut kom mina väskor och jag mötte upp min vän som körde hem mig. Väl hemma blev det snabbt att byta om till lite kläder som passade i vinterkylan och ta sig direkt till en trevlig julavslutningen och julbordet med BusinessClass.se på Radisson Blu Strand Hotel. Trots att jag var lite sliten efter att ha tillbringat två nätter i rad på ett flygplan blev det en riktigt lyckad kväll med BC som alltid.

Toppen