Magino
Medlem
Cuzco
Efter segern med att få ut lite pengar gick jag ut ur terminalen och letade efter chauffören som höll en skylt med mitt namn. Hotellet som jag skulle sova på denna natten erbjöd fri hämtning från flygplatsen. Det var fortfarande tidig morgon och hotellet hade inte något rum ledigt ännu men jag kunde lämna mina väskor och fick gärna ta del av deras frukostbuffé medan jag väntade på att det var dags att ta en taxi till tåget. Tyckte det var riktigt trevlig och fin gest att låta mig få frukost samma morgon som jag checkade in. En kvart senare var det dags att ta den 20 minuter långa taxifärden till Poryo tågstation för att gå ombord Hiram Bingham, en del av Orient-Expressen. Tåget var bra mycket dyrare än de andra tågen men för de pengarna fick man mer än bara en tågresa. Tåget ner till Machu Picchu tar längre tid än de billigare tågen men detta lämpar sig bättre då de serverar en brunch på vägen dit samtidigt som de berättar en del om naturen och historian på vägen dit. Väl i Machu Picchu får man en guidad tur av staden i grupper om max tio personer följt av en afternoon tea på The Sanctuary Lodge. På tågresan tillbaka till Cuzco ingår en middag. Alla lokala viner, öl och pisco sour ingick i både brunchen och middagen. Tåget bestod av fyra vagnar som passagerarna hade tillgång till. De två första vagnarna var inredda med middagsbord, på ena sidan två bord och på andra sidan bord för fyra. Därefter kom två stycken barvagnar där den sista även hade ett litet observationsdäck.

Hiram Bingham

Hiram Bingham

Välkomstchampagne innan brunchen

Hiram Bingham

Barvagnen

Observationsdäck

Många trappsteg är det

Första anblick av staden

Så värt alla trappor

Machu Picchu

Dags för middag
Så här i efterhand tycker jag det var ett riktigt trevligt tåg som bjöd på god mat men kanske inte de bästa vinerna, det gick visserligen att köpa bättre viner ombord men endast hela flaskor. Det var otroligt smidigt att de hade fixat alla biljetter och det var riktigt skönt med små guidade grupper och min guide var riktigt kunnig. Att det är sista tåget ut från Cuzco och att det tar längre tid än andra medför dock att man kommer till Machu Picchu ganska sent, på gott och ont. Fördelen är att det blir färre och färre besökare ju senare man är där men tyvärr stänger staden tidigt och man får inte alltför mycket tid där inne. Det går att boka resan så att man övernattar i staden bredvid vilket gör att du kan uppleva soluppgången och solnedgången över denna magiska plats, något jag tyvärr inte fick uppleva. Sedan är detta kanske inte tåget som en ensam 25-åring tar. Jag var ganska ensam om att vara under 30 och alla andra åkte i par eller större grupper. Hur som helst kan jag verkligen rekommendera detta tåg och det är verkligen ett väldigt enkelt och bekvämt sätt att uppleva en av de häftigaste ställena jag har varit på.
Tillbaka på hotellet blev det att ta igen lite på Internet för att se vad man har missat för att kort därefter dö i sängen efter en sjukt lång dag med otroligt lite sömn natten innan.
Vad kan jag säga om mitt upplägg att resa till Machu Picchu samma dag som jag ankommer till Cuzco? Jag tror jag gjorde helt rätt då jag hade så lite tid. De som jag pratade med på tåget hade tagit en dag i Cuzco innan för att acklimatisera och det var flera som var riktigt trötta och kände av höjdsjukan. Tydligen drabbas man oftast av detta just första natten när man ligger ner horisontellt, kände mig även betydligt tröttare i kroppen dagen efter när jag skulle till flygplatsen. Sedan ligger Machu Picchu på endast 2 500 meters höjd och är därmed under höjden för där man börjar känna av höjden. Så att jag inte tillbringade alltför lång tid på hög höjd i början var nog bara bra. Visserligen var jag lite trött under dagen men jag tror mer det berodde på att jag sov en timme på en bänk natten innan och sov på ett flygplan natten innan det. Självklart hade jag tyckt annorlunda om flyget blivit försenat och jag missat tåget bort till Machu Picchu.