Senaste nytt

Fredagstråden™

Det där med hajarna lät ju sannerligen inget trevligt....:( Nu lär jag väl inte bli bjuden på hajfenssoppa särskilt ofta, så jag slipper nog oroas :).

Även om man inte får det serverat så kan man ta ställning om man vill. Finns det på menyn på en restaurang så väljer jag att gå någon annan stans om jag har möjlighet till det. Räcker med att googla/youtubea på shark finning eller bara finning för att jag ska ta ställning i alla fall. Sen älskar jag att dyka med hajar och vill ha dom kvar i vattnet, dessutom behövs dom för ekosystemet.

Även om man inte får det serverat så kan man ta ställning om man vill. Finns det på menyn på en restaurang så väljer jag att gå någon annan stans om jag har möjlighet till det. Räcker med att googla/youtubea på shark finning eller bara finning för att jag ska ta ställning i alla fall. Sen älskar jag att dyka med hajar och vill ha dom kvar i vattnet, dessutom behövs dom för ekosystemet.

OK. där är jag nog aningen mer moderat i min approach. Hajfenssoppa är ju en traditionell kinesisk anrättning med uråldriga anor. Att de idag tillskansar sig hajfenorna på ett vedervärdigt sätt är ju givetvis beklagligt, men skulle inte motivera mig att välja en kinesisk restaurang före en annan. Jag beställer in något annat isåfall....
Samma för mig med kinesiska/filippinska restauranger som serverar hund.

Jag ska tillägga att jag inte köper gris, kyckling, utrotningshotad fisk etc själv när jag går i affären... Men blir så krångligt att på resande fot vara absolut i sin ståndpunkt, speciellt på restauranger...

Last edited:
Alla har vi olika värderingar, ingen av dom är rätt eller fel, huvudsaken man själv kan stå för sitt ställningstagande.
Vissa saker jag äter skulle andra kanske aldrig ens överväga att äta

och kinerserna tror på att man får bättre sexuell förmåga om man äter tigerpung, vilket är en av största anledningar att tigrarna är utrotningshotade.

Tigerpung har jag inte ätit...
Däremot fick jag i mig valtestiklar sista kvällen i Tokyo för snart nio år sedan. De hade tydligen stånd på gatan där man åt valpenis också...
(Kunde inte låta bli formuleringen, men sant var det...)

Vad roligt att du hittade på La Langosta rob74! Mycket trevliga bilder, och att dom fortfarande håller samma klass!

Vattnas i munnen. Kanske leta på en vettig MR till AGP snart...Hmmmm :)

Ja, tack igen för tipset! Den restaurangen räddade min dag. Enligt en bartender jag pratade med idag så är det den enda restaurangen på orten som haft en stjärna i Guide Michelin.
Får se om det blir att ta mig till Mijas imorgon då.

Igår var jag uppe i Mijas. Tyvärr hade restaurang El Pedrastro, som Bwan rekommenderat mig stängt pga renovering. Fick veta detta på ett tidigt stadium, så jag blev inte överraskad. Nåväl, jag fann ett trevligt ställe att äta på och som hade fått bra recensioner i Trip Advisor, så jag var nöjd med dagen. Idag var jag i Mijas igen för att gå på vinprovning. De stängde redan vid 20 igår, så det var ingen idé då.
För 86 € fick jag en 8-rätters tapasmiddag med 5 viner till + en provning av 3 vita viner och 3 olika sherry. Gick därifrån med 3 flaskor god sherry! De fick bra med dricks... Allt detta för 86 €... Jag är glad!

Stannade till i Fuengirola för lite vin och snacks och blev kvar på en svensk bar ett tag. När jag drog mig mot hotellet så insåg jag att jag inte var trött, så jag slog mig ner i en av de barer som fortfarande hade öppet. Var sugen på en kvällswhisky. Single malt i detta land verkar vara bannlyst, så jag tog en Black Lable och därefter en Blue Lable, just för att en del här tycker den är bra när den serverats i F.
När notan kommer för en dram Black + Blue så är den på 50 €!!!
Vänta nu... Jag har på Alain Ducasse vid Athenée i Paris (3-stjärnig Michelinrestaurang) druckit 50-årig konjak för det priset!!!!!
Jag upplyste den stackars ryskan som jobbade på baren om detta och hon urskuldrade sig att Blue Lable kostade tresiffriga eurobelopp.
WHATTTT!!!???
Det var bara fram med MC och betala, för inte ens tog de Amex eller Diners...
Gå INTE dit!!!

Attachments

• DSC_0652.jpg
    DSC_0652.jpg
    106,2 KB · Visningar: 145
  • DSC_0651.jpg
    DSC_0651.jpg
    108,8 KB · Visningar: 130
Det gör rejält ont i själen att ha betalat sådana pengar för denna whiskey. Jag hade gladeligen beställt in den whisky, Macallan från typ 1964, som kostar ca 245 kr/cl hemma istället. Flera gånger om.... :mad:

Tror jag har betalat $22 per shot av Lagavulin någonstans i East Village. Vad det ligger i Sverige vet jag inte men hela flaskan kostar väl €49 i Tyskland.

Och restaurangen som Bwan rekommenderade heter El Padrastro och inget annat (som kan få namnet att handla om andra saker än det bör...)!
Kan inte korrigera via Androidappen.
Finns fortfarande lite buggar att rätta till...

EDIT: Skrev fel...

Last edited:
Hm, jag blir fullständigt upprörd över krögare/barägare som inte fattar vad det är de sysslar med!
Helst skulle jag vilja stämma hela högen och ta ifrån dem utskänkningstillstånden för all tid och evighet!

Toppen