Senaste nytt

Fredagstråden™

Tror jag har betalat $22 per shot av Lagavulin någonstans i East Village. Vad det ligger i Sverige vet jag inte men hela flaskan kostar väl €49 i Tyskland.

Ja, jag minns den gamla goda tiden då den kostade 11 kr/cl! Det var på det glada 90-talet. Nu får man räkna med att den kostar lite, men inga 22 dollar i alla fall...

Jag har hittat ett pris på JW Blue Lable på 1.499 kr för 700 ml.
Redan detta anser jag vara grovt överpris jämfört med vad det smakar...
Ok, att det är en av de mest exklusiva blenden, men... Det är ju för tusan en blend vi snackar om!
Hemma har jag en Glenmorangie från 1987 som är lagrad på Ch. Margaux-fat. Den kostade ca 1.700 kr år 2006! Att jämföra den med en blend i pris suger ju rymdraket ända upp till Andromedagalaxen!!!!

Hmm. Ja, 50€ lät som ett överpris.

Men du kan glädjas åt att du inte gjorde som mina vänner som besökte El Bulli för några år sedan:
De trodde att de beställde en fin flaska vin för 550€... sedan undrade de varför de helt plötsligt fick sådan uppmärksamhet av personalen.. Men de gladdes och beställde därför in ytterligare en flaska.. När notan kom visade det sig att en nolla på dryckesmenyn hade hamnat dold i "bokryggen" :p Slutnotan för vinet blev alltså 11.000€!!

Nu drabbade det dock inga fattiga personer som tur var, men 11.000€ för vin måste ju svida iaf:eek:

And the winner is....El Celler De Can Roca.

Hur Noma ens kan vara på samma lista som denna toppresturang är ett mysterium, dra mig baklänges vilken mat..

Bilder kommer senare...

Det är nästan helg nu. Skickar en hälsning från Kirkenes (KKN) där solen skiner och ryssarna är nära. Kollade för skojs skull hur man kunde flyga härifrån. Det finns direkt till OSL, men WF har även ett " taxiflyg" som går KKN- Vadsö- Alta- Hammerfest-Sorkjosen-TOS, planbyte, OSL. Synd att norsk inrikes inte ger några kvalificerande flygningar;)

10 dagar på Costa del Sol börjar ta slut. Dags att packa för hemresa imorgon. Först till ARN via OSL, övernattning och sedan på lördag hem till KRN.
Jag kom nog ner en vecka för tidigt. Först nu börjar värmen att stabilisera sig. Badade igår och idag, men det tog bra med tid att vänja sig vid temperaturen. När man kom upp så fick man leta efter sina kroppsdelar som hade krupit in och gömt sig likt antennerna på en snigel... ;)
Kvällen avlsutades med rejält stark indisk mat, Chicken Phala och några kalla öl...

Den första tog slut, så det var bara att beställa in en till... ;) :p

Attachments

• DSC_0685.jpg
    DSC_0685.jpg
    112,2 KB · Visningar: 138
  • DSC_0681.jpg
    DSC_0681.jpg
    110,1 KB · Visningar: 146
Toppen