Senaste nytt

Fredagstråden™

Fredag och regn, hoppas på i alla fall lite sol till helgen...

Vi och en armé av rekryterare har letat efter en MySQL databas-tekniker/admin hit till Tokyokontoret i snart fem månader utan lycka, chefen berättade precis att sista jobbsiten plockat ner annonsen :(

*host*
Känner ni någon som vill jobba i Tokyo med MySQL, skicka åt mitt håll så blir jag evigt tacksam (och slipper göra två jobb)...
*host*

Innebär det att ni bekostar flyg i ANA flyg i First om man jobbar där?

Last edited:
Jo lite intressant också med tanke på att landet är ett av ytterst få (om inte det enda) länder i Afrika som inte har varit kolonialiserade. Kanske kan ha något med saken att göra.

Liberia är ytterligare ett land som inte varit kolonialiserat :).

Jag flyger med ET på Ons kväll i C och efter vad du skrivit Rob74 så är jag än mer taggad än innan.

Fredag och regn, hoppas på i alla fall lite sol till helgen...

Vi och en armé av rekryterare har letat efter en MySQL databas-tekniker/admin hit till Tokyokontoret i snart fem månader utan lycka, chefen berättade precis att sista jobbsiten plockat ner annonsen :(

*host*
Känner ni någon som vill jobba i Tokyo med MySQL, skicka åt mitt håll så blir jag evigt tacksam (och slipper göra två jobb)...
*host*
Undrar vad för omöjliga krav har ni ställt i annonsen att ingen från MySQL-community vågar söka till? Kanske kunna japanska på native nivå och certifierad fugu chef? ;)
Å andra sidan JP är inte ett land dit våra vänner från Indien söker till, ni kanske borde sätta annonsen på ryska och rikta blickarna mot ryska Fjärran Östern. Gissar att en perfekt kandidat är en singel nyexad IT-snubbe med ett par års LAMP erfarenhet från Kamchatka, Sakhalin eller Khabarovsk som kan japanska på nybörjar nivå.

Undrar vad för omöjliga krav har ni ställt i annonsen att ingen från MySQL-community vågar söka till? Kanske kunna japanska på native nivå och certifierad fugu chef? ;)
Å andra sidan JP är inte ett land dit våra vänner från Indien söker till, ni kanske borde sätta annonsen på ryska och rikta blickarna mot ryska Fjärran Östern. Gissar att en perfekt kandidat är en singel nyexad IT-snubbe med ett par års LAMP erfarenhet från Kamchatka, Sakhalin eller Khabarovsk som kan japanska på nybörjar nivå.

Faktum är att vi har haft två dussin sökande, men i stort sett har ingen haft relevant erfarenhet med MySQL. Kraven är typ engelska på business-nivå och några års bakgrund med MySQL, vilket man kan tro inte ska vara för mycket begärt... Men visst, på Percona-konferensen i London sa de att det är stor brist på MySQL-folk just nu, så det är väl branschen i stort antar jag.

Det där med MySQL-bakgrund; man ska åtminstone veta vad en transaktion är, vilket kanske säger något om de som har sökt hittills...

För övrigt behövs det inte licens för att laga Fugu längre, vilket kanske besökande till Japan bör ta i beaktning nästa gång man känner för att äta blåsfisk :rolleyes:

För övrigt behövs det inte licens för att laga Fugu längre, vilket kanske besökande till Japan bör ta i beaktning nästa gång man känner för att äta blåsfisk :rolleyes:
Är det något nytt från i år(2012)?

Enligt Tokyo läns hälsomyndighet har de fortfarande Fugu kock licens och prov.

För att kunna delta licensprovet:
Du måste ha jobbat under en licenserad Fugu(blåsfisk) kock minst 2 år

Det krävs både kunskapsprov och praktiksprov.

Information om hur man tar Fugu-kock licens. (Google Translate)

Tolv grader och klarblå himmel i Helsingfors. Blev en långpromenad och av en slump så sprang jag på denna: 220420121130.jpg
Fastclass helikopter mot Tallinn skulle precis lyfta.

Toppen