Senaste nytt

Fredagstråden™

Sitter i Scandinavian lounge på ARN efter trevlig BC-gemenskap på Monks. Synd att behöva avvika tidigare, men flyget går. Rom nästa - med Ethiopian i C.
Kul att det står boarding time 19:50... Loungevärden sa att om jag går om 25 minuter så räcker det nog. :)

Ja, då var man ombord på ET 703! Stol 2J och ett glas pre-flight champagne har landat. 4 pax i C ikväll.

Etiopien är tillskillnad från sina grannländer inget muslimskt land.

Stämmer bra det, precis som Eritrea. Dock är den kristna majoriteten i landet 2011-2012 väldigt liten..... Med mer immigration från Somalia, Sydsudan & Djibouti bör det bli Muslimsk majoritet inom kort. Egentligen ganska underligt att landet i sådan isolering behållit sin religion så länge...

Jo lite intressant också med tanke på att landet är ett av ytterst få (om inte det enda) länder i Afrika som inte har varit kolonialiserade. Kanske kan ha något med saken att göra.

Jo lite intressant också med tanke på att landet är ett av ytterst få (om inte det enda) länder i Afrika som inte har varit kolonialiserade. Kanske kan ha något med saken att göra.

Även om vi Italienare gjorde ett försök.... Dock var Haile Selassies män, utrustade med sablar & slangbellor för starka för den Italienska armen (säger ju en del om den Italienska handlingskraften). Ett ohyggligt krig iallafall, lett av Mussolinis son...(som om möjligt var en ännu större idiot än sin far)

Ska tilläggas att i Eritreas huvudstad Asmara talade man länge italienska som minoritetsspråk och de flesta byggnader av större mått i staden är byggda under den italienska ockupationen.

Visa bifogad bild 6781

Asmara är en plats jag gärna skulle besöka, men deras regim inbjuder inte direkt till resa....

Etiopien är mig veterligen en av de äldsta kristna utövarna. Koptiska kyrkan (tror det heter så) hör väl inte bara hemma i Egypten... (Förutom de som kanske kallas Heli-kopter och far runt mellan olika flygplatser på ganska snäva distanser... ;-) )
Vi har många flyktingar i Kiruna som hör hemma i denna urgamla kyrka, och som dessutom samlas efter ordinarie svensk gudstjänst i kyrkan och förrättar sin egen ritual. Ganska spännande att lyssna till. Lite andra tongångar där..

Däremot har jag läst att Egypt Air är torrlagd... Stämmer det?

Hursomhelst så hade jag en väldigt bra flygresa ner till Rom. Är ordentligt ätt av mat och dryck.
Lite champagne (Jacquart Brut Mossaïque) innan start och med lite påfyllning. Valde kyckling som huvudrätt och drack Château Neuf du Pape (Barton & Guestier) till. Ost och Sandeman Port och sedan en efterrätt. Följdes av kaffe och konjak. Konjaksportionen var ju lika stor som vinportionen (Remy Martin VSOP).
Somnade 40 min innan landning och vaknade av att de plingade redan 30 min före. Var helt sömndrucken när jag plockade ihop mina grejer. De ville ha tillbaka menyn, men jag var ju helt "borta" då, så den "råkade" följde med i väskan. ;-)

Bor på Leonardi Hotel Viminale på Via Cesare Balbo 31. Hade förbokat en taxi från FCO, då det inte gick något tåg efter 23:38. 45 euro kostade det, och de tog Amex.

Däremot undrar jag varför man nästan alltid måste göra en arkeologisk utgrävning för att hitta eluttag på vissa hotell. Och ibland ser de dessutom inte ens ut som eluttag.

Nåja, rum högst upp i huset på våning 5, fritt wifi som verkar funka och dessutom ha bra signalstyrka och ett helt ok enkelrum för 3.500 kr för 4 nätter och mitt i centrala Rom kan man ju inte klaga allt för mycket på.

Sovdags...

Toppen