Senaste nytt

Fredagstråden™

Kan konstatera att om man sätter tumavtryck som nyckel på nya iphonen får man ändå använda kod om man envisas med att dreja bort detaljerna. Eller så är det för att avtrycket luckras upp efter alla timmar?

Jeg har registreret de fleste af fingrene og jeg får det kun til at virke 1/100-1/1000, jeg bruger altså stadig kode...

9 maj är inte bara fredag, utan även Schumandagen, dagen då den franske utrikesministern lade fram det första förslaget att bilda det som i förlängningen har blivit EU. Det innebär att vi EU-tjänstemän har ledigt idag :). Jag har spenderat dagen genom att investera i lite nya möbler. Jag har klagat förut över att IKEA i Tyskland inte tar kreditkort, och så är det, det är bara tyska bankkort och IKEA:s egna kreditkort som accepteras, och de får man ju inga miles för... Så, jag tog det som en anledning att någon gång i livet ha en €500-sedel i min hand, möbler för 520 EUR betalades alltså kontant. Det sägs att €500-sedeln togs fram för att tillfredsställa tyskar och knarkhandlare...

Har stått bakom en ryska på taxfreen vid en mellanlandning i Europa någonstans. Hon köpte en tablettask med en €500-sedel. Kassörskan suckade lite men betalade snällt tillbaka växelpengar.

Har stått bakom en ryska på taxfreen vid en mellanlandning i Europa någonstans. Hon köpte en tablettask med en €500-sedel. Kassörskan suckade lite men betalade snällt tillbaka växelpengar.

Jag använde 500€-sedlar varje månad i Italien - betalade mina räkningar kontant.
Var först tvungen att ta ut sedlar i bankomaten, och sedan betala räkningarna inne på banken (där de stoppade in dem i en sedelräknare). Lite mer analogt än i Sverige....

Jag använde 500€-sedlar varje månad i Italien - betalade mina räkningar kontant.
Var först tvungen att ta ut sedlar i bankomaten, och sedan betala räkningarna inne på banken (där de stoppade in dem i en sedelräknare). Lite mer analogt än i Sverige....
Fick du ut femhundringen i automaten?

Fick du ut femhundringen i automaten?

Jag tror jag tog ut även dessa i automaten inne på Deutsche Bank i Bergamo, för jag kommer inte på hur jag annars kunde fått dem. Har för mig att den bankomaten var den enda som hade hela spektrat från 10-500€, men det var ett tag sedan....

Kommer ihåg femhundringarna specifikt, då min dåvarande hyra var just 500€, inkl internet.

Fredagen började med en flight från Shanghai Hongqiao till Hongkong där första timmen tillbringades på plattan på grund av regn och åska i Hongkong, tydligen en riktig kaosdag med över 350 sena flighter. Efter en kanonhelg med goda vänner sitter jag nu i UA loungen och väntar på ANA flighten till Tokyo Haneda.
En reflektion över HKG är att det börjar bli trångt. Nu är det ett par år sedan jag var här sist, men mycket folk, många plan och nya terminaler och hangarer som poppat upp här och där. Flyplatsen hade ca 59 miljoner passagerare 2013 och planerade utbyggnader gör att ytterligare 10 miljoner skall klaras av. En bild på planer för 2014 och 2015 (källa Airport Authority Hong Kong):
img_chart01.jpg

Last edited:
Grundet dansk helligdag idag, bliver det en dejlig lang weekend. Bliver super med lidt afslapning, god weekend til alle når i kommer så langt.

Skön fredag som är helt fri från jobb. Avslutade arbetsveckan igår med att jobba 7 timmar extra och har fått nödvändig sömn nu.

Blir lite ölprovning ikväll med brorsan, förhoppningsvis kommer vi igenom minst 5 öl jag "privatimporterade" från San Francisco.

Första veckan gjord på ett nytt och spännande jobb. Min sjökarriär har tagit en vändning och jag arbetar numera med miljösanering och andra uppdrag i Göteborgs skärgård på två fartyg. Idag har jag till exempel rustat upp en snorkelled med hjälp av dykare. Ett riktigt gôtt jobb är det med bra kollegor och bra förmåner!

Nu tar jag mig en fredags-GT i solen och laddar upp för lite extrajobb i helgen. Nästa helg blir det Aten med goa BC-vänner.

Sist kvar på kontoret, och sliter med trigonometri på gymnasienivå. Om några veckor ska konstruktionen upp, och då får vi se om jag räknat rätt eller inte...

Toppen