Senaste nytt

Fredagstråden™

En fråga till dig, agehall.

Finns det Visa on arrival i Lagos, Nigeria? Jag trodde mer eller mindre de flesta afrikanska länder kräver visum och det brukar vara mycket krångligt att ansöka också.

Nix, Nigeria kräver vanligt visum. Det tar 1-5 dagar att få, beroende på vilket humör ambassaden är på. Man ska även komma ihåg att betala den administrativa avgiften de anger på sin hemsida, dock till ett separat konto. Det är långt ifrån uppenbart att man måste betala denna och jag spenderade 30 minuter på att försöka förklara detta för dem sist. Som tur är så har jag just nu ett multiple entry visa, så i ett halvår kan jag åka dit så mycket som jag vill, eller rättare sagt så många gånger som min chef vill...

Generellt så tycker jag att det är ganska smidigt att söka visum till afrikanska länder. Standard är att fylla i deras formulär, skaffa ett inbjudningsbrev från företaget man ska besöka samt ett garantibrev från ens arbetsgivare.

Är tillbaka i Budapest efter ett par dagar i Keszthely längst nere vid Balaton, där vi bott på hotell Bacchus.
Vi lyckades äntligen att åka till rätt station för tågresan ner dit. Tredje gången gillt, helt otroligt!
Vädret har varit bra hela veckan, men det känns att det är lite höst i luften, speciellt under kvällarna. God mat och gott vin är ju också ett plus, förstås!
Fick inget hysteriskt jätterum på Radisson Béke denna gång, men det blev ett Superior-rum. Kanske lika bra det, så att man motiveras att röra sig utanför rummet... ;)
Vi har två hela dagar på oss att beta av "att-göra-listan", så det ska nog gå bra.
Hemfärden börjar på måndag med Helvetic Airways till Zürich och sedan SAS till Stockholm, allt bokat hos Swiss.
En natt på Radisson Arlandia och dagen därpå upp till Skellefteå för ett möte och sedan till Luleå för flyget hem till Kiruna.

Last edited:
TGIF!

Idag samlas BusinessClass redaktionen på Grand Hôtel för genomgång av nästa veckas event följt av redaktionsmöte. Sajten och "projektet" känns väldigt spännande och roligt just nu. Det är så mycket som händer och vi har ett bra flyt. Våra drömmar och mål uppfylls mycket snarare än vi tänkt oss...

Blir nog ett glas kall Champagne i Cadiérbaren innan man drar sig hem till familjen ikväll :)

Imorgon bitti stiger jag upp 04.30 för att äta frukost + kall öl på en bar i Gamla stan från 06.00. Vansinnigt? Javisst men det är bara AFL Grand Final en gång om året. GO CATS! :D

Just hemkommen från Dubai så blir det en relativt lung fredag eftermiddag. Måste följa upp lite saker, men annars inget särskilt. Lyckades halvsova på flighten mellan DXB-ZRH men jag är fortfarande rätt trött, så det lär bli en tidig kväll...

Måste tillägga att dagen förgylldes något av att jag hittade två trevliga brev innanför dörren: 2 bagage taggar från BC.se samt en avi om att min nya UPS kommit!

Last edited:
Sitter på Ath o väntar på AF till Cdg. Semester i några dar. Blir till att jobba hela helgen...

Last edited:
Denna helgen skall avnjutas hemma i Malmö och i den underbara sensommarsolen. Sen påbörjas en intensiv månad med endast 3 nätter i hemma-sängen. Men kommer bli lika kul som intensivt :)

Idag går hela Kina på ledighet, de firar nationaldagen och det ger en vecka ledigt där jag jobbar. Jag firar att andra firar och gör som jag brukar, lämnar landet. Flög från Chongqing i eftermiddags och har via Beijing nu anlänt Manila - dock utan baggage. En timme från gate arrival till push-back räckte tydligen inte (försenade från CKG...). Hoppas det kommer innan jag lämnar på söndag...

Trevlig helg allesammans!

Toppen