Känner att jag måste lätta mitt hjärta lite, för jag vet inte riktigt var vårt Sverige är på väg...
Blir uppringd av mor, som bor utanför Göteborg och är +73, är höftledsopererad med komplikationer som följd, allmänna ledbesvär, artroser mm och har därför hemtjänst.
Idag gick en propp i lägenheten som släckte ned det mesta hemma hos henne.
Men, se hemtjänsten vägrar ställa sina anställda på en pall högre än en 1 cm över havsnivån, så det är och förblir mörkt hemma hos henne. Hon ringde mig just nu, mitt i natten här hos mig i Japan, och lättade sitt hjärta.
Hemtjänsten hänvisar till ett privat företag som heter "Fixarna", men de verkar ju också ha liknande regler som hemtjänsten.
Dessutom finns ingen att tillkalla vid 19-tiden på kvällen. (Närmaste släkting är +84 och bor 3 mil bort.)
Och detta är bara en i raden av grejer som förefaller sig störtlöjliga.
En frisk människa anses kunna utföra dylika sysselsättningar som att byta gardiner, dammtorka hyllor, ställa sig på en pall mm.
Men en anställd inom hemtjänsten får alltså inte utsätta sig för sysselsättningar som en normalt frisk människa anses ska kunna klara?
Då undrar man ju vad de anställer för folk?
I mitt jobb klättrar jag i trappor och ibland på stegar åtskilliga meter upp för att serva de instrument (orglar) jag har ansvar för. Ibland slår man t o m i skallen i diverse fasader, då man arbetar med främmande instrument.
Det ingår i mitt jobb! Hur skulle det se ut om jag skulle åberopa att jag inte fick kliva upp på en pall med hänvisning till riskfyllt arbete?
Jag googlar hemtjänsten i Ale kommun och får upp knapphändig info samt att de i en ansökan till enhetschef kallar sig "Västsveriges bästa hemtjänst".
Jorråseatte....
Får bli ett allvarligt samtal med dem mellan fyra ögon när jag landar i Göteborg om en dryg vecka!