Senaste nytt

Fredagstråden™

agehall

Medlem
Jag slapp dra ut tanden. Däremot blir det rotfyllning. Fast jag har ju tandvårdsabonnemang på autogiro, så det blir inga poäng via något kort. ;)

Det låter suboptimalt - dels betala månatligen till något så hemskt som tandläkare och dessutom inte få poäng för det!?

Jag åker till Japan eller till Thailand när jag fixar mina tänder då det krävs rejäl behandling.
Med mellanskillnaden kan jag köpa US miles och flyga dit i Business class. :cool:

För oss som är livrädda för tandläkare; hur är hanteras sådant i tex Thailand?
 

Dr. Miles

Expert
För oss som är livrädda för tandläkare; hur är hanteras sådant i tex Thailand?
Bara att välja valfritt verktyg från golvet. :p

verktyg2.jpg
verktyg1.jpg
 

rob74

Medlem
Det låter suboptimalt - dels betala månatligen till något så hemskt som tandläkare och dessutom inte få poäng för det!?

Håller fullt ut med om att detta suger überhårt!
Men om jag har "tur" så får jag säkert gå till apoteket med mitt Amex i högsta hugg och köpa en väldans massa knas för att hålla värken i schack nu när jag ska till Finland imorgon...
 

Dr. Miles

Expert
Seriöst svar är att de hanterar som i Sverige fast mycket mer effektivt.
Jag har varit några tandläkarmottagningar i Bangkok när jag har haft problem med tänderna, men det är professionella och i stort sett ingen väntetid.

Röntgen, diagnos, operation (ta bort fyllning, desinfektion, påfyllning), borttagning av tandsten + tandborst kit med munsköljningsvätska som gåva kostade under 700 THB (ca 155 SEK) utan thailändsk sjukförsäkring. Alltså jag betalade fullt pris som icke försäkrade.

I Japan hade jag bytt två kronor och det kostade under 20.000 JPY (ca 1.400 SEK) för båda tänderna inkl. återbesök.
 
Jag åker till Japan eller till Thailand när jag fixar mina tänder då det krävs rejäl behandling.
Med mellanskillnaden kan jag köpa US miles och flyga dit i Business class. :cool:

I Indien finns det riktigt billiga gatutandläkare, helt utan formell utbildning. De hanterar hygienen något annorlunda än vi är vana vid och många anses vara hantverksmässigt skickliga.
Se YouTubeklippet:

"The Dentist Of Jaipur" // a documentary shortfilm by Falk Peplinski - YouTube
 
Seriöst svar är att de hanterar som i Sverige fast mycket mer effektivt.
Jag har varit några tandläkarmottagningar i Bangkok när jag har haft problem med tänderna, men det är professionella och i stort sett ingen väntetid.

Röntgen, diagnos, operation (ta bort fyllning, desinfektion, påfyllning), borttagning av tandsten + tandborst kit med munsköljningsvätska som gåva kostade under 700 THB (ca 155 SEK) utan thailändsk sjukförsäkring. Alltså jag betalade fullt pris som icke försäkrade.
Hur funkar det med språket, eller kan du thai? Blir det ingen lost in translation?
 
Det är inte värst många ord som man behöver att kunna när det gäller tandvård. Lite basic glossary som man har lärt sig på nätet före besöket räcker långt. :)
Det kan du ha rätt i faktiskt :D, speciellt med en svullen käka. Här kostar tandvården skjortan och ett arm, försäkringen täcker endast akuttandvård.
 

hisingen

Medlem
Har bara bra erfarenhet av tandläkaren i Thailand som jag går till.Hon är lugn och sansad, pratar jättebra engelska och otroligt säker med "verktygen".

Att det dessutom är nästan gratis gör ju inte saken sämre.
 

rob74

Medlem
Ja, det var ju en viss skillnad i pris på tandvården...
Får se hur det går med detta. Värken är borta, men det ömmar som tusan vid tryck, så det blir väl att leva på soppa och öl den närmaste tiden...

Har i alla fall tagit mig till Uleåborg nu och checkat in på Sokos Hotel Arina.
De hade inte mitt rum klart när jag kom hit, men det orkade jag inte med efter att ha varit uppe 04:30, så de fick fixa ett rum.
Nu ska jag sova lite. Som tur är börjar mottagningen i Stadshuset först kl 19 ikväll. :)
 
Toppen