Senaste nytt

Från noll till Diamond inom ett år?

Thornado

Medlem
Varför är Diamond så viktigt för dig? Ge sig ut på mileagerun till Singapore för ~25k under en pandemi för några gratis Mikkeller i Go och en CU någon gång ibland känns lite överkurs. Oddsen att du skulle komma iväg till Singapore i Juni är väl inte direkt till din fördel heller. Skulle börja med att satsa på EBG om jag vore du, sen eventuellt satsa på att bli Diamond nästa period.

Som det står i trådstarten så är ju problemet att han har en dryg miljon poäng som kommer att gå ut i slutet av sommaren. Om han kvalar till Diamond så får dessa poäng fem nya år i livslängd, så därav intresset för Diamond, inte gratis Cola Zero i SAS Go.
 

Johans00

Medlem
Som det står i trådstarten så är ju problemet att han har en dryg miljon poäng som kommer att gå ut i slutet av sommaren. Om han kvalar till Diamond så får dessa poäng fem nya år i livslängd, så därav intresset för Diamond, inte gratis Cola Zero i SAS Go.
Ah, läste bara senaste sidan. my bad.
 

Maja

Medlem
Har kikat lite mer nu. Det finns flighten GOT-ZHR-SIN-BKK i juni med i första hand Swiss. Om jag har tolkat Agehalls instruktioner korrekt så skulle den i förstaklass ge 200% på alla legs (synd då att LH ger 300%, men den resan var dubbelt så dyr) och enligt Great Circle Mapper så är det 8001 miles, alltså 8100*4=32400 poäng. Med det skulle jag ju vara uppe i runt 62000 poäng aha ytterligare 4000 MC-poäng. Med jättemycket tur finns Amex Elite Expense, men annars får jag krypa till korset och köpa 25k-30k poäng för 250k-300k?
Japp, det ser ut att stämma. Som sagt var LH ger 300% så det är mer fördelaktigt. Du kan läsa mera här vad som gäller transit för Changi Airport - https://www.singaporeair.com/en_UK/sg/media-centre/news-alert/?id=kataac8r. På papperet bör det fungera förutsatt att du flyger med Swiss alt. Lufthansa samt att du får komma in i Thailand. Som jag skrev inledningsvis hade jag satsat på Mexico då det har varit öppet och är så även nu.
 

Tongen2

Medlem
Ingen fara, i grunden en sund fråga till mig:)
Jag ser poängen i att jaga detta och förstår ju att det är gött att flyga First, men. Med tanke på läget osv så känns väl hela idén ändå rätt osäker skulle jag säga? Kan det inte vara intressant att köpa något ur poängshoppen för motsvarande de poängen som utgår? Så att du i alla fall får nåt för poängen!
Och sedan ta upp jagandet till Diamond typ nästa år istället.
En tanke från mig
 

taxvalp

Medlem
Ett alternativ är ju att köpa revenue-biljetter för poäng ("bästa tillgänglighet") hos SAS. Sällan optimalt värde men det går ju att hitta sweetspots som exempelvis enkelbiljetter i business. Du drar dessutom in en hel del baspoäng vilket kan lösa Diamond-frågan, med sedvanliga reservationer för pandemiläget.
 

Johan_A_M

Medlem
Japp, det ser ut att stämma. Som sagt var LH ger 300% så det är mer fördelaktigt. Du kan läsa mera här vad som gäller transit för Changi Airport - https://www.singaporeair.com/en_UK/sg/media-centre/news-alert/?id=kataac8r. På papperet bör det fungera förutsatt att du flyger med Swiss alt. Lufthansa samt att du får komma in i Thailand. Som jag skrev inledningsvis hade jag satsat på Mexico då det har varit öppet och är så även nu.
Tack igen Maja. Hade gärna kört Mexico men hittar inget under 45000 och det blir lite väl saftigt. Å andra sidan kanske jag borde fundera på vad de 300% med Lufthansa adderar i poäng trots den lite kortare sträckan. Det kan ju innebära att det blir betydligt färre poäng jag behöver köpa i slutändan.
 

Johan_A_M

Medlem
Jag ser poängen i att jaga detta och förstår ju att det är gött att flyga First, men. Med tanke på läget osv så känns väl hela idén ändå rätt osäker skulle jag säga? Kan det inte vara intressant att köpa något ur poängshoppen för motsvarande de poängen som utgår? Så att du i alla fall får nåt för poängen!
Och sedan ta upp jagandet till Diamond typ nästa år istället.
En tanke från mig
Du har helt rätt i att det är påtaglig hets i ett så osäkert läge. Mitt problem är bara att runt 1200000 poäng går ut 31a juli och enda sättet att förlänga den är att bli EBD, därav stressen.
 

Johan_A_M

Medlem
Ett alternativ är ju att köpa revenue-biljetter för poäng ("bästa tillgänglighet") hos SAS. Sällan optimalt värde men det går ju att hitta sweetspots som exempelvis enkelbiljetter i business. Du drar dessutom in en hel del baspoäng vilket kan lösa Diamond-frågan, med sedvanliga reservationer för pandemiläget.
Hmm, det får jag kika på, tack!
 

ekf

Medlem
Ett alternativ är ju att köpa revenue-biljetter för poäng ("bästa tillgänglighet") hos SAS. Sällan optimalt värde men det går ju att hitta sweetspots som exempelvis enkelbiljetter i business. Du drar dessutom in en hel del baspoäng vilket kan lösa Diamond-frågan, med sedvanliga reservationer för pandemiläget.
Mängden tillgänglig tid verkade vara en kritisk faktor, inte så konstigt kanske om man är IVA-läkare i dessa tider... så jag förstår inte vad han skulle vinna på det upplägget i diamondjakten...
 
Toppen