Från noll till Diamond inom ett år?

palmen skrev:Kan man verkligen skaffa 2 Amex Elite Kreditkort?Att du kan ha det gamla betalkortet och det nya kredit fungerar, men trodde inte det gick att skaffa 2 elite kredit nu?Klicka för att utvidga...


Senast jag kollade med AmEx var det en No-Go av två kreditprodukter av samma korttyp.
 
palmen skrev:Kan man verkligen skaffa 2 Amex Elite Kreditkort?Att du kan ha det gamla betalkortet och det nya kredit fungerar, men trodde inte det gick att skaffa 2 elite kredit nu?Klicka för att utvidga...
Jag har två Elite kort av kredittyp och ett gammalt Premium.



Var ganska nyligen som jag skaffade det andra Elitekortet, gjorde det dock genom en ”uppgradering” av ett Premiumkort. Men när jag pratade med kundservice så lät det inte som att jag hittat ett kryphål utan att två Elite funkade fint.
 
bankb skrev:Jag har två Elite kort av kredittyp och ett gammalt Premium.Var ganska nyligen som jag skaffade det andra Elitekortet, gjorde det dock genom en ”uppgradering” av ett Premiumkort. Men när jag pratade med kundservice så lät det inte som att jag hittat ett kryphål utan att två Elite funkade fint.Klicka för att utvidga...
Det är tvärt emot vad som brukar rapporteras, skulle inte utgå ifrån att det fungerar så för alla, men mycket möjligt att du kommit på ett sätt där.
 
palmen skrev:Det är tvärt emot vad som brukar rapporteras, skulle inte utgå ifrån att det fungerar så för alla, men mycket möjligt att du kommit på ett sätt där.Klicka för att utvidga...
Gjorde min ”uppgradering” på nätet och fick svar nästa omedelbart om att det var OK. Så om det är någon mer som vill testa den vägen och se om det funkar.
 
Behöver skaka liv i min egen tråd så här på målsnöret. Som IVA-läkare har inte det senaste året varit direkt upplagt för resor, så nu måste jag ha hjälp med om det överhuvudtaget går att få ihop Diamond innan 31a juli. Nuvarande status är Silver med 28000 poäng, detta baserat på MC Premium samt Amex Elite. Jag kan hinna med en resa men mycket oklart om jag kan få till två. Jag har legat av mig med att räkna poäng, men hittade en LH First i juni mellan Göteborg och Singapore, men det var med Swiss FRA-BAN. Ställer det till det? Jag har ju också möjligheten att köpa en del poäng (det med 1000 statuspoäng för 10000 poäng). Finns det en vinst med att köpa sig till EBG nu, och boka LH-resan först efter det? Alternativt skulle jag kanske köra på den resan, invänta en planerad resa ner till Nice i juli, ta den i betald business, och sen när så många statuspoäng som möjligt har kommit in från MC-kortet köpa de sista? Förvisso lär det bli rätt många poäng som måste köpas då men det kanske får bli så då.

Alla tips emottages enormt tacksamt!
 
Johan_A_M skrev:Behöver skaka liv i min egen tråd så här på målsnöret. Som IVA-läkare har inte det senaste året varit direkt upplagt för resor, så nu måste jag ha hjälp med om det överhuvudtaget går att få ihop Diamond innan 31a juli. Nuvarande status är Silver med 28000 poäng, detta baserat på MC Premium samt Amex Elite. Jag kan hinna med en resa men mycket oklart om jag kan få till två. Jag har legat av mig med att räkna poäng, men hittade en LH First i juni mellan Göteborg och Singapore, men det var med Swiss FRA-BAN. Ställer det till det? Jag har ju också möjligheten att köpa en del poäng (det med 1000 statuspoäng för 10000 poäng). Finns det en vinst med att köpa sig till EBG nu, och boka LH-resan först efter det? Alternativt skulle jag kanske köra på den resan, invänta en planerad resa ner till Nice i juli, ta den i betald business, och sen när så många statuspoäng som möjligt har kommit in från MC-kortet köpa de sista? Förvisso lär det bli rätt många poäng som måste köpas då men det kanske får bli så då.Alla tips emottages enormt tacksamt!Klicka för att utvidga...
Jag läste om mitt eget gamla inlägg och tror då fortfarande att du ska köpa 15 000 baspoäng för extrapoäng (150') så snart som du är uppe i 30 000 poäng, så du då blir EBG. Bör väl vara i början av maj, när ytterligare 2 x 1000 poäng till har kommit över från MC Premium. Om du väntar längre kan du nog bara köpa de saknade poängen (i juni 14 000, i juli 13 000, färre om du flugit), så då kommer du att behöva flyga ihop ytterligare 1000, 2000 ... poäng för att kunna komma upp till EBD-gränsen.



När du gjort det lär väl ditt saldo i början av juli ligga på 47 000 + vad du eventuellt flugit in före dess. Du behöver alltså fortfarande flyga ihop minst 13 000 baspoäng till juli för att då kunna köpa de resterade 30 000 baspoängen.



Alla restriktioner och det betydligt glesare trafikprogrammet gör väl tyvärr att milage runs i SAS Plus med byten inrikes och sedan i CPH och OSL, t.ex. ner till Tyskland och hem igen samma dag, är betydligt svårare att genomföra nu.



Om SAS Amex Elite Expense skulle lanseras de närmaste månaderna ändras kalkylen. Det skulle dyka upp 2021 men senaste nytt i diskussionstråden om det kortet är "Fram till igår [= 14 februari] stod det ”lanseras snart” på Amex svenska sida. Idag visas inte kortet alls". SAS Amex Elite Expense lanseras 2021 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
 
Troligen kommer du inte in i Singapore i juni, så att köpa en First med LH dit hade jag inte satsat på. Men då syftet är att hålla liv i dina poäng så måste du tänka kreativt här vart du faktiskt kan resa. Baserat på hur det är just nu idag den 7/3 så är väl bara Mexico och Maldiverna säkra kort för att du ska komma in. Så med det sagt hade jag istället tagit sikte på att hitta en resa till Mexico.
 
Tomas E skrev:Jag läste om mitt eget gamla inlägg och tror då fortfarande att du ska köpa 15 000 baspoäng för extrapoäng (150') så snart som du är uppe i 30 000 poäng, så du då blir EBG. Bör väl vara i början av maj, när ytterligare 2 x 1000 poäng till har kommit över från MC Premium. Om du väntar längre kan du nog bara köpa de saknade poängen (i juni 14 000, i juli 13 000, färre om du flugit), så då kommer du att behöva flyga ihop ytterligare 1000, 2000 ... poäng för att kunna komma upp till EBD-gränsen.När du gjort det lär väl ditt saldo i början av juli ligga på 47 000 + vad du eventuellt flugit in före dess. Du behöver alltså fortfarande flyga ihop minst 13 000 baspoäng till juli för att då kunna köpa de resterade 30 000 baspoängen.Alla restriktioner och det betydligt glesare trafikprogrammet gör väl tyvärr att milage runs i SAS Plus med byten inrikes och sedan i CPH och OSL, t.ex. ner till Tyskland och hem igen samma dag, är betydligt svårare att genomföra nu.Klicka för att utvidga...
Tack Tomas! Låter som en god plan, speciellt om jag kan peta in en ordentlig resa i detta, tex en längre i SAS Business.




Maja skrev:Troligen kommer du inte in i Singapore i juni, så att köpa en First med LH dit hade jag inte satsat på. Men då syftet är att hålla liv i dina poäng så måste du tänka kreativt här vart du faktiskt kan resa. Baserat på hur det är just nu idag den 7/3 så är väl bara Mexico och Maldiverna säkra kort för att du ska komma in. Så med det sagt hade jag istället tagit sikte på att hitta en resa till Mexico.Klicka för att utvidga...
Tack Maja! Jag får hålla utkik helt enkelt. Mexico i LH First har jag gjort med 2-4-1 voucher en gång och det var ju en vansinnigt trevlig flight såklart. Klokt det där med Singapore, av någon anledning tänkte jag inte på det. Det verkar dock som om man som svensk får komma in i Bangkok, och det finns faktiskt resor dit med LH First i juni så det är kanske det det får landa på. Visst är mitt EB-status oväsentligt gällande hur många poäng jag får då? Eller med andra ord, det finns ingen anledning att ha hunnit gå från EBS till EBG innan man bokar?
 
Har kikat lite mer nu. Det finns flighten GOT-ZHR-SIN-BKK i juni med i första hand Swiss. Om jag har tolkat Agehalls instruktioner korrekt så skulle den i förstaklass ge 200% på alla legs (synd då att LH ger 300%, men den resan var dubbelt så dyr) och enligt Great Circle Mapper så är det 8001 miles, alltså 8100*4=32400 poäng. Med det skulle jag ju vara uppe i runt 62000 poäng aha ytterligare 4000 MC-poäng. Med jättemycket tur finns Amex Elite Expense, men annars får jag krypa till korset och köpa 25k-30k poäng för 250k-300k?
 
Johan_A_M skrev:Har kikat lite mer nu. Det finns flighten GOT-ZHR-SIN-BKK i juni med i första hand Swiss. Om jag har tolkatAgehalls instruktionerkorrekt så skulle den i förstaklass ge 200% på alla legs (synd då att LH ger 300%, men den resan var dubbelt så dyr) och enligt Great Circle Mapper så är det 8001 miles, alltså 8100*4=32400 poäng. Med det skulle jag ju vara uppe i runt 62000 poäng aha ytterligare 4000 MC-poäng. Med jättemycket tur finns Amex Elite Expense, men annars får jag krypa till korset och köpa 25k-30k poäng för 250k-300k?Klicka för att utvidga...
Varför är Diamond så viktigt för dig? Ge sig ut på mileagerun till Singapore för ~25k under en pandemi för några gratis Mikkeller i Go och en CU någon gång ibland känns lite överkurs. Oddsen att du skulle komma iväg till Singapore i Juni är väl inte direkt till din fördel heller. Skulle börja med att satsa på EBG om jag vore du, sen eventuellt satsa på att bli Diamond nästa period.
 
Johans00 skrev:Varför är Diamond så viktigt för dig? Ge sig ut på mileagerun till Singapore för ~25k under en pandemi för några gratis Mikkeller i Go och en CU någon gång ibland känns lite överkurs. Oddsen att du skulle komma iväg till Singapore i Juni är väl inte direkt till din fördel heller. Skulle börja med att satsa på EBG om jag vore du, sen eventuellt satsa på att bli Diamond nästa period.Klicka för att utvidga...


Som det står i trådstarten så är ju problemet att han har en dryg miljon poäng som kommer att gå ut i slutet av sommaren. Om han kvalar till Diamond så får dessa poäng fem nya år i livslängd, så därav intresset för Diamond, inte gratis Cola Zero i SAS Go.
 
Thornado skrev:Som det står i trådstarten så är ju problemet att han har en dryg miljon poäng som kommer att gå ut i slutet av sommaren. Om han kvalar till Diamond så får dessa poäng fem nya år i livslängd, så därav intresset för Diamond, inte gratis Cola Zero i SAS Go.Klicka för att utvidga...
Ah, läste bara senaste sidan. my bad.
 
Johan_A_M skrev:Har kikat lite mer nu. Det finns flighten GOT-ZHR-SIN-BKK i juni med i första hand Swiss. Om jag har tolkatAgehalls instruktionerkorrekt så skulle den i förstaklass ge 200% på alla legs (synd då att LH ger 300%, men den resan var dubbelt så dyr) och enligt Great Circle Mapper så är det 8001 miles, alltså 8100*4=32400 poäng. Med det skulle jag ju vara uppe i runt 62000 poäng aha ytterligare 4000 MC-poäng. Med jättemycket tur finns Amex Elite Expense, men annars får jag krypa till korset och köpa 25k-30k poäng för 250k-300k?Klicka för att utvidga...
Japp, det ser ut att stämma. Som sagt var LH ger 300% så det är mer fördelaktigt. Du kan läsa mera här vad som gäller transit för Changi Airport - https://www.singaporeair.com/en_UK/sg/media-centre/news-alert/?id=kataac8r. På papperet bör det fungera förutsatt att du flyger med Swiss alt. Lufthansa samt att du får komma in i Thailand. Som jag skrev inledningsvis hade jag satsat på Mexico då det har varit öppet och är så även nu.
 
Johan_A_M skrev:Ingen fara, i grunden en sund fråga till migKlicka för att utvidga...
Jag ser poängen i att jaga detta och förstår ju att det är gött att flyga First, men. Med tanke på läget osv så känns väl hela idén ändå rätt osäker skulle jag säga? Kan det inte vara intressant att köpa något ur poängshoppen för motsvarande de poängen som utgår? Så att du i alla fall får nåt för poängen!

Och sedan ta upp jagandet till Diamond typ nästa år istället.

En tanke från mig
 
Ett alternativ är ju att köpa revenue-biljetter för poäng ("bästa tillgänglighet") hos SAS. Sällan optimalt värde men det går ju att hitta sweetspots som exempelvis enkelbiljetter i business. Du drar dessutom in en hel del baspoäng vilket kan lösa Diamond-frågan, med sedvanliga reservationer för pandemiläget.
 
Maja skrev:Japp, det ser ut att stämma. Som sagt var LH ger 300% så det är mer fördelaktigt. Du kan läsa mera här vad som gäller transit för Changi Airport -https://www.singaporeair.com/en_UK/sg/media-centre/news-alert/?id=kataac8r. På papperet bör det fungera förutsatt att du flyger med Swiss alt. Lufthansa samt att du får komma in i Thailand. Som jag skrev inledningsvis hade jag satsat på Mexico då det har varit öppet och är så även nu.Klicka för att utvidga...
Tack igen Maja. Hade gärna kört Mexico men hittar inget under 45000 och det blir lite väl saftigt. Å andra sidan kanske jag borde fundera på vad de 300% med Lufthansa adderar i poäng trots den lite kortare sträckan. Det kan ju innebära att det blir betydligt färre poäng jag behöver köpa i slutändan.
 
Tongen2 skrev:Jag ser poängen i att jaga detta och förstår ju att det är gött att flyga First, men. Med tanke på läget osv så känns väl hela idén ändå rätt osäker skulle jag säga? Kan det inte vara intressant att köpa något ur poängshoppen för motsvarande de poängen som utgår? Så att du i alla fall får nåt för poängen!Och sedan ta upp jagandet till Diamond typ nästa år istället.En tanke från migKlicka för att utvidga...
Du har helt rätt i att det är påtaglig hets i ett så osäkert läge. Mitt problem är bara att runt 1200000 poäng går ut 31a juli och enda sättet att förlänga den är att bli EBD, därav stressen.
 
taxvalp skrev:Ett alternativ är ju att köpa revenue-biljetter för poäng ("bästa tillgänglighet") hos SAS. Sällan optimalt värde men det går ju att hitta sweetspots som exempelvis enkelbiljetter i business. Du drar dessutom in en hel del baspoäng vilket kan lösa Diamond-frågan, med sedvanliga reservationer för pandemiläget.Klicka för att utvidga...
Hmm, det får jag kika på, tack!
 
taxvalp skrev:Ett alternativ är ju att köpa revenue-biljetter för poäng ("bästa tillgänglighet") hos SAS. Sällan optimalt värde men det går ju att hitta sweetspots som exempelvis enkelbiljetter i business. Du drar dessutom in en hel del baspoäng vilket kan lösa Diamond-frågan, med sedvanliga reservationer för pandemiläget.Klicka för att utvidga...
Mängden tillgänglig tid verkade vara en kritisk faktor, inte så konstigt kanske om man är IVA-läkare i dessa tider... så jag förstår inte vad han skulle vinna på det upplägget i diamondjakten...
 
Back
Top