Senaste nytt

Från noll till Diamond inom ett år?

Jag kommer med ett udda förslag, @Johan_A_M. Du ska kontakta SAS och beskriva situationen och be för "goodwill" att förlänga validitet på poäng.
Du har ganska bra kort i dina händer:
- Miljontals poäng -> bra kund
- IVA läkare -> man ska förstå att du inte kan resa hur som helst

Inte säkert att du lyckas men kan spara in massor av tid och $$$. Inte lika äventyrlig dock :)

Ett alternativ är ju att köpa revenue-biljetter för poäng ("bästa tillgänglighet") hos SAS. Sällan optimalt värde men det går ju att hitta sweetspots som exempelvis enkelbiljetter i business. Du drar dessutom in en hel del baspoäng vilket kan lösa Diamond-frågan, med sedvanliga reservationer för pandemiläget.
Principiellt ett bra alternativ men det kan också bli svårt inom tidsramen. Det gäller ju bara på sas egna flygningar, vilket long haul betyder USA och Kina. Och det är klart osäkert om USA har öppnat för oss i tid - och tyvärr tror jag det blir svårt att få in milage run som viktiga för USA så att man kan få undantag. (om ts inte redan har möjlighet till det utifrån tex medborgarskap)

Principiellt ett bra alternativ men det kan också bli svårt inom tidsramen. Det gäller ju bara på sas egna flygningar, vilket long haul betyder USA och Kina. Och det är klart osäkert om USA har öppnat för oss i tid - och tyvärr tror jag det blir svårt att få in milage run som viktiga för USA så att man kan få undantag. (om ts inte redan har möjlighet till det utifrån tex medborgarskap)

Mängden tillgänglig tid verkade vara en kritisk faktor, inte så konstigt kanske om man är IVA-läkare i dessa tider... så jag förstår inte vad han skulle vinna på det upplägget i diamondjakten...

Ja, det är inget perfekt alternativ i dessa tider, men om det blir möjligt att resa till USA/Kina/Japan med SAS som vaccinerad svensk i sommar går det ju att boka en långweekend med ganska kort varsel och lösa delar av problemet utan att tömma plånboken.

Jag läste om mitt eget gamla inlägg och tror då fortfarande att du ska köpa 15 000 baspoäng för extrapoäng (150') så snart som du är uppe i 30 000 poäng, så du då blir EBG. Bör väl vara i början av maj, när ytterligare 2 x 1000 poäng till har kommit över från MC Premium. Om du väntar längre kan du nog bara köpa de saknade poängen (i juni 14 000, i juli 13 000, färre om du flugit), så då kommer du att behöva flyga ihop ytterligare 1000, 2000 ... poäng för att kunna komma upp till EBD-gränsen.

När du gjort det lär väl ditt saldo i början av juli ligga på 47 000 + vad du eventuellt flugit in före dess. Du behöver alltså fortfarande flyga ihop minst 13 000 baspoäng till juli för att då kunna köpa de resterade 30 000 baspoängen.

Alla restriktioner och det betydligt glesare trafikprogrammet gör väl tyvärr att milage runs i SAS Plus med byten inrikes och sedan i CPH och OSL, t.ex. ner till Tyskland och hem igen samma dag, är betydligt svårare att genomföra nu.

Om SAS Amex Elite Expense skulle lanseras de närmaste månaderna ändras kalkylen. Det skulle dyka upp 2021 men senaste nytt i diskussionstråden om det kortet är "Fram till igår [= 14 februari] stod det ”lanseras snart” på Amex svenska sida. Idag visas inte kortet alls". SAS Amex Elite Expense lanseras 2021 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Tycker nog att detta är det bästa förslaget för att rädda situationen.

Som tips för att flyga in dina sista 13000p kan du köra GOT-ARN-CPH-GDN T&R efter att du blivit EBG, på den rutten tjänar du in 7500p (med 25% som EBG) dvs du behöver bara göra den två gånger och kostar ca 3400kr/t&r. Rutten går att fixa på en dag så endast två dagar som du behöver vara borta. Bokar du den nu och resan planeras att genomföras innan 31:a maj 2021 kan du få baspoängen även om resan blir inställd.

Du bör i början av maj ha 30.000p efter att 1000p i början av april och 1000p i början av maj trillat in från SAS MC Premium. Du köper 15k baspoäng för 150k extrapoäng för att komma upp till EBG (=45000p). Någon gång i maj bokar du in ovanstående föreslagen rutt x2 och drar in 15000p, nu har du 60.000p, 2000p kommer kommer att trilla in från SAS MC Premium = 62.000p, dvs du behöver köpa 28.000p. Biljetterna köpta hos SAS (6800kr) kommer ge 20p/100kr = 1360p +7500p = 16360p

Köper du 16.600 baspoäng för 166k extrapoäng och sedan resterande 11400 baspoäng för rena pengar, blir totalsumman 18200kr +300k extrapoäng (borträknat de du tjänat in på att resa GOT-GDN T&R x2). Ganska mycket billigare än en biljett i First till Mexico/Bangkok och som förmodligen tar mindre tid. Ökar du antalet resor till Gdansk mindre kostanden och antal extrapoäng.

"For travel planned before 31 May 2021: contact SAS Customer Service before 31 May 2021, provide us with the details of your original booking and we will give you the corresponding EuroBonus status points."
Källa: FAQ: Corona EuroBonus | SAS

Ja, det är inget perfekt alternativ i dessa tider, men om det blir möjligt att resa till USA/Kina/Japan med SAS som vaccinerad svensk i sommar går det ju att boka en långweekend med ganska kort varsel och lösa delar av problemet utan att tömma plånboken.
Definitivt - vi kan alltid hoppas på det. Men beskedet lär komma i sammanhanget sent, så det är definitivt en chansning. Går det inte igenom lär det inte finnas många andra alternativ kvar längre.

Om man måste boka nära inpå så är det dessutom troligtvis inte så fördelaktigt poängmässigt heller. Eventuell rabatt på denna typ av biljetter som EBG gäller ju inte om man bokar inom 14 dagar från avresa, och det är dessutom troligt att det bara finns dyraste typen av biljetter kvar då. Även om business saver finns kvar så verkar den ligga på 162k poäng per väg till SFO, så 324k poäng totalt, och som EBG så tjänar man 25k poäng på det, så nettokostnad 299k poäng (+ca 1000 SEK). Alltså dyrare än att köpa dessa 25k statuspoäng för 250k extrapoäng (givetvis så får man ju då en resa till San Francisco inkluderad på köpet, men det tillkommer ju en hel del andra kostnader med den isf och kan ju vara problematiskt planeringsmässigt också.)

Jag kommer med ett udda förslag, @Johan_A_M. Du ska kontakta SAS och beskriva situationen och be för "goodwill" att förlänga validitet på poäng.
Du har ganska bra kort i dina händer:
- Miljontals poäng -> bra kund
- IVA läkare -> man ska förstå att du inte kan resa hur som helst

Inte säkert att du lyckas men kan spara in massor av tid och $$$. Inte lika äventyrlig dock :)
Bra förslag Tamas, det kostar inget att testa!

Tycker nog att detta är det bästa förslaget för att rädda situationen.

Som tips för att flyga in dina sista 13000p kan du köra GOT-ARN-CPH-GDN T&R efter att du blivit EBG, på den rutten tjänar du in 7500p (med 25% som EBG) dvs du behöver bara göra den två gånger och kostar ca 3400kr/t&r. Rutten går att fixa på en dag så endast två dagar som du behöver vara borta. Bokar du den nu och resan planeras att genomföras innan 31:a maj 2021 kan du få baspoängen även om resan blir inställd.

Du bör i början av maj ha 30.000p efter att 1000p i början av april och 1000p i början av maj trillat in från SAS MC Premium. Du köper 15k baspoäng för 150k extrapoäng för att komma upp till EBG (=45000p). Någon gång i maj bokar du in ovanstående föreslagen rutt x2 och drar in 15000p, nu har du 60.000p, 2000p kommer kommer att trilla in från SAS MC Premium = 62.000p, dvs du behöver köpa 28.000p. Biljetterna köpta hos SAS (6800kr) kommer ge 20p/100kr = 1360p +7500p = 16360p

Köper du 16.600 baspoäng för 166k extrapoäng och sedan resterande 11400 baspoäng för rena pengar, blir totalsumman 18200kr +300k extrapoäng (borträknat de du tjänat in på att resa GOT-GDN T&R x2). Ganska mycket billigare än en biljett i First till Mexico/Bangkok och som förmodligen tar mindre tid. Ökar du antalet resor till Gdansk mindre kostanden och antal extrapoäng.
Intressant lösning helt klart, tack! Eftersom jag inte är borta över natt kanske jag tom skulle kunna klämma in 3 sådana. Att missa first är ju såklart trist, men hela idén är ju att behålla poäng så att jag kan få till några resor i first under de kommande fem åren. Att spara 17000 kronor skämtar man inte bort.

@Johan_A_M, jag vet inte om du läst i tråden Invitation to SAS EuroBonus Live | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor om att SAS ger 4x bas/statuspoäng och 4x segment under april-juni? Gäller alltså enbart om man flyger med SAS själva, och de 25% EBG-bonus utgår fortfarande. SAS egen info finns här:

Behåll eller nå en högre medlemsnivå i EuroBonus | SAS

Att flyga ihop minst 13000 poäng har alltså blivit betydligt enklare (ifall inte SAS förlänger dina poäng)! SAS Plus tur-och-retur inrikes (utan byte) ger under perioden 750 x 4 x 2 = 6000 poäng. Med EBG-bonus på 25% blir det 7500 poäng.

@Johan_A_M, jag vet inte om du läst i tråden Invitation to SAS EuroBonus Live | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor om att SAS ger 4x bas/statuspoäng och 4x segment under april-juni? Gäller alltså enbart om man flyger med SAS själva, och de 25% EBG-bonus utgår fortfarande. SAS egen info finns här:

Behåll eller nå en högre medlemsnivå i EuroBonus | SAS

Att flyga ihop minst 13000 poäng har alltså blivit betydligt enklare (ifall inte SAS förlänger dina poäng)! SAS Plus tur-och-retur inrikes (utan byte) ger under perioden 750 x 4 x 2 = 6000 poäng. Med EBG-bonus på 25% blir det 7500 poäng.
Kändes som en bra present att komma ut från CovidIVA nu på kvällen och se det mailet ja!:) Ska se över min plan nu, det blir ju inte LH First-lösningen till Bangkok längre. Tack för att du tänkte på min tråd!

Toppen