Senaste nytt

Frågor om att resa Thai Airways från Arlanda

Lauda 777

Medlem
En fråga på lite samma tema – Thai Airways från Arlanda och flygplanstyper. När jag söker efter awardbiljetter står det att det är Boeing 777-300 (t.ex. BKK-ARN 16/1-19), inte Boeing 777-300ER. Stämmer det eller står det fel i SAS awardbokningsverktyg? Hur stor skillnad är det att flyga business i ER jfrt med 777-300?

Extremt osannolikt att Thai skulle flyga en vanlig 777-300 till Arlanda. Ska dom få med sig t.ex. frakt så krävs en 777-300ER. Tror det är på gränsen räckviddsmässigt också. Mtow skiljer cirka 50 ton till ER's fördel.
 

fcx

Medlem
Men med det här resonemanget, och liknande tidigare i tråden, så skulle den naturliga konsekvensen av detta vara att även flygplanstypen och stolarna blir en parameter för flygbolagens prissättning. Med redan ganska komplicerade/otydliga regler för prissättningen så tror jag inte att det är dithän vi vill gå. Man kan ju fundera på vem som skulle tjäna på en sådan utveckling.

Nej, jag får helt enkelt erkänna att jag har väldigt lite förståelse för den här typen av krav/förväntningar.

Singapore Airlines har (hade?) ett pristillägg på alla flighter i 777-300ER i business/first på några hundralappar.
 

Kris

Medlem
Singapore Airlines har (hade?) ett pristillägg på alla flighter i 777-300ER i business/first på några hundralappar.
Likande när jag bokade star alliance RTW (round the wold) för ett antal år sedan. Vissa specifika avgångar (typiskt SQ A380 som jag minns tydligt, men även några andra) medförde extrakostnad till totalpris.
 

HansO

Medlem
Nej, här går tydligen åsikterna isär. Jag tycker ändå att parametrarna för mjuk och hårdvara i business är viktigare än många andra parametrar i prissättningen. Och framförallt att det finns någon form av genomgående kvalitetsnivå på det man har betalat för. Nu tycker jag att det var en fråga värd att lyfta. Jag kunde hållit käft och bara slutat boka Thai, vilket jag ändå lär göra och säkert andra med mig. Bättre att ventilera att man blir besviken. Många är fokuserade på vilken Champagneårgång som serveras eller inte, medan jag tycker hur man sitter i 10-12 timmar och om man har en skärm som iaf går att se ngt på är viktigare.
Håller med dig fullständigt i dina synpunkter och med all respekt för andras uppfattningar tycker jag det är bedrövligt av Thai att inte leverera vad man sålt för produkt utan minsta förståelse. Har läst i tråden att Thai ursäktade sig med att detta skulle drabba fler destinationer p.g.a. att ett flygplan var sönder. Det var som vanligt skit snack eftersom det var bara Arlanda som blev drabbade. Det är därför Thai tappar passagerare på Stockholms linjen och inte minst sedan de bestämde sig för att slopa premium ekonomi som man för övrigt behållit från Köpenhamn vilket jag inte fattar logiken i. Då skulle det vara ännu viktigare att leva upp till produkten för att öka försäljningen i businessklass.
Vi var också drabbade av detta fenomen när vi skulle åka till Filippinerna den 11 februari. När vi bokade i mycket god tid valde vi mellan Singapore och Thai. Valet föll på Thai p.g.a. den kortare restiden trotts att biljetterna var dyrare. Gissa om vi ångrade oss ! I flygvärlden händer det allt som oftast att bolagen behöver byta flygplan av olika anledningar men om man tar ex. Singapore och de flesta andra bolag så har det ingen betydelse eftersom de har likvärdiga produkter i samtliga plan.
Detta får mig att redan nu veta hur jag skall boka i framtiden.
 
Håller med dig fullständigt i dina synpunkter och med all respekt för andras uppfattningar tycker jag det är bedrövligt av Thai att inte leverera vad man sålt för produkt utan minsta förståelse. Har läst i tråden att Thai ursäktade sig med att detta skulle drabba fler destinationer p.g.a. att ett flygplan var sönder. Det var som vanligt skit snack eftersom det var bara Arlanda som blev drabbade. Det är därför Thai tappar passagerare på Stockholms linjen och inte minst sedan de bestämde sig för att slopa premium ekonomi som man för övrigt behållit från Köpenhamn vilket jag inte fattar logiken i. Då skulle det vara ännu viktigare att leva upp till produkten för att öka försäljningen i businessklass.
Vi var också drabbade av detta fenomen när vi skulle åka till Filippinerna den 11 februari. När vi bokade i mycket god tid valde vi mellan Singapore och Thai. Valet föll på Thai p.g.a. den kortare restiden trotts att biljetterna var dyrare. Gissa om vi ångrade oss ! I flygvärlden händer det allt som oftast att bolagen behöver byta flygplan av olika anledningar men om man tar ex. Singapore och de flesta andra bolag så har det ingen betydelse eftersom de har likvärdiga produkter i samtliga plan.
Detta får mig att redan nu veta hur jag skall boka i framtiden.

Tack för det. Skönt med lite bekräftelse. Här är några andra som känner likadant:
Review: Thai Airways 777-200 Business Class Bangkok To Seoul - Live and Let's Fly
Review: Thai Business Class 777-200 Saigon (SGN) to Bangkok (BKK)
Review: Thai Airways Business Class, Bangkok to Auckland
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Har läst i tråden att Thai ursäktade sig med att detta skulle drabba fler destinationer p.g.a. att ett flygplan var sönder. Det var som vanligt skit snack eftersom det var bara Arlanda som blev drabbade. Det är därför Thai tappar passagerare på Stockholms linjen och inte minst sedan de bestämde sig för att slopa premium ekonomi som man för övrigt behållit från Köpenhamn vilket jag inte fattar logiken i. Då skulle det vara ännu viktigare att leva upp till produkten för att öka försäljningen i businessklass.
Jag vet inte hur THAI har resonerat men om det var jag som skulle bestämma vilka linjer som skulle få sämre flygplan (eller sämre Business class stolar), skulle jag nog välja rutter som är mindre lönsamma (+schemamässigt görbart).

Utan djupare analys skulle jag gissa genomsnittspriser av THAI Business class biljett är dyrare från Köpenhamn än från Stockholm.
 

Brandten

Medlem
Ännu en 777-200 på väg till ARN.
49ca33253b5ee46e34bd2b2529bccc45.jpg
Tyckte det var konstigt att jag inte fått något pling från bevakningen av TG960 ikväll.

OSL och CPH kom iväg hyfsat i tid. ARN verkar inte ha lyft än. Det är iallafall inte en 200 planerad men kan ju ändras iom förseningen.
7e9dd374664d17cc084c2ad5b455393c.jpg
 
Toppen