Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

qwertyy

Medlem
Hej,

Jag har bokat följande med 241 voucher och genom SAS hemsida.

Utresa 29/5:
Sthlm - Munchen economy
Munchen - Rio economy

Hemresa: 14:e juni
Rio - Munchen economy
Munchen - Köpenhamn economy
Köpenhamn - Stlm economy

Jag pratade med Chatflights som sa igår att de kunde lösa business på munchen - rio utresan men inte korta sträckan. De ringde SAS vad jag förstod det som men EB teamet hade gått för dagen och var ej tillbaka förrän fredag pga kristi himmelsfärd.

Jag ringde SAS idag för jag verkligen vill ha business på long haulen vid utresa. Då talade jag med en tjej som sitter på Cypern. Hon sa till mig att business var fullbokat och att SAS hemsida släpade efter. Då testade jag att boka med points endast Munchen - Rio 29:e i business medan jag hade tjejen på tråden för att hon försäkrade mig om att vid avbok inom 24h får jag tillbaka ALLA avgifter. Bokningen gick igenom och hon sa att hon inte fattade någonting när hon kollade min bokningsreferens.

Hon bad mig att vänta och pratade med kollegor som sa att Lufthansa har sina egna konstiga regler och det går ej att boka business på bara ena flighten vid utresa. Jag frågade om EB teamet jobbade idag och hon sa nej men att hennes kollegor har koll. Chatflights sa till mig att det skulle gå (de verkar också ha checkat ut idag pga kristi himmelsfärd).

Vad gäller egentligen? Kommer detta gå att lösa eller inte?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

mha321

Medlem
Det går att blanda klasser. Men online verktyget kan inte göra det och det kräver lite mer av den agent som gör bokningen. Oftast brukar det hjälpa att de söker fram långa benet först och sedan lägger på anslutningen. Det går inte alltid, men oftast funkar det och det finns definitivt inte nogon hård regel som förbjuder det.
 

qwertyy

Medlem
Hoppas det går att lösa. Så trött på att slösa tid med folk som ska jobba med detta men som ej har koll...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Axxo

Medlem
Fick en mindre ändring på mitt flyg hem från Tokyo i november (utgången voucher). Blev först glad men när jag ringde till sas och skulle ändra resan så blev jag mindre glad då så sa dom att ändring måste vara minst 60 min. Det var endast 15 min. Har det alltid varit så?
 

palmen

Moderator
Fick en mindre ändring på mitt flyg hem från Tokyo i november (utgången voucher). Blev först glad men när jag ringde till sas och skulle ändra resan så blev jag mindre glad då så sa dom att ändring måste vara minst 60 min. Det var endast 15 min. Har det alltid varit så?
Njae, ibland är det 3h, ibland 1h och ibland ingen gräns. Men senaste åren har jag alltid fått att det är 3h som gäller när jag ringt. Men det är nog lite lotto.
 

qwertyy

Medlem
Hej,

Jag har bokat följande med 241 voucher och genom SAS hemsida.

Utresa 29/5:
Sthlm - Munchen economy
Munchen - Rio economy

Hemresa: 14:e juni
Rio - Munchen economy
Munchen - Köpenhamn economy
Köpenhamn - Stlm economy

Jag pratade med Chatflights som sa igår att de kunde lösa business på munchen - rio utresan men inte korta sträckan. De ringde SAS vad jag förstod det som men EB teamet hade gått för dagen och var ej tillbaka förrän fredag pga kristi himmelsfärd.

Jag ringde SAS idag för jag verkligen vill ha business på long haulen vid utresa. Då talade jag med en tjej som sitter på Cypern. Hon sa till mig att business var fullbokat och att SAS hemsida släpade efter. Då testade jag att boka med points endast Munchen - Rio 29:e i business medan jag hade tjejen på tråden för att hon försäkrade mig om att vid avbok inom 24h får jag tillbaka ALLA avgifter. Bokningen gick igenom och hon sa att hon inte fattade någonting när hon kollade min bokningsreferens.

Hon bad mig att vänta och pratade med kollegor som sa att Lufthansa har sina egna konstiga regler och det går ej att boka business på bara ena flighten vid utresa. Jag frågade om EB teamet jobbade idag och hon sa nej men att hennes kollegor har koll. Chatflights sa till mig att det skulle gå (de verkar också ha checkat ut idag pga kristi himmelsfärd).

Vad gäller egentligen? Kommer detta gå att lösa eller inte?

Update: Chatflights kunde hjälpa i slutändan.

Flyger till Munchen nu idag istället och övernattar här. Sedan business imorgon Munchen till Rio kl 12:00.

De hade dock ej möjlighet att uppgradera mig till business om jag behöll min ursprungliga ARN - Munchen flight den 29.e Hur som helst löste det sig i slutändan ändå. Slipper economy på långa flygningen.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Tonton

Medlem
De hade dock ej möjlighet att uppgradera mig till business om jag behöll min ursprungliga ARN - Munchen flight den 29.e Hur som helst löste det sig i slutändan ändå. Slipper economy på långa flygningen.

Låter som klassiskt Lufthansa Married Segments. Skönt att de kunde hjälpa till, och ännu skönare för dig att slippa Economy :)
 

Isak21

Medlem
Hej allihop.

Jag har lyckats boka Ethiopian t/r för 2 pax ARN-ADD-CPT i september, ekonomi ner och business upp.

Om det dyker upp något business-alternativ ÄVEN ner, kan jag ringa och ordna ombokning då för 150:- per person?
Vad är numret numera och öppettider?

Jag glömmer vad som gäller mellan åren och har försökt söka rätt här på forumen och SAS hemsida. Borde veta själv :(
 
Toppen